• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för 2-meters 12V-kabel för Andersson TV

F

F.d. 55521

Guest
Jag tänkte köpa mig en TV till min husbil från Netonnet. De hade TV´n men 12v-kabeln hade de inte på grund av ett upptäckt fel på sladden. Detta hade uppmärksammats för ca 2 veckor, och därför har de tagit bort den ur sortimentet.
De kunde inte svara på vad som var fel men ville absolut inte sälja en sådan kabel till mig trotts att jag hittade en i butiken.
Jag vill därför varna alla som köpt en sådan kabel att använda den innan ni kontaktat Netonnet, det kan vara onödigt att bränna upp en TV och möjligen en husbil i onödan.
Följ länken nedan för att se vilken kabel det gäller
bynetonnet 12V Car Socket for 15-22" TV 12 volts-kabel för regniga dagar i husvagnen/husbilen
Siba lär ha en liknade kabel om det är fel på den vet jag inte.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Varning för 2-meters 12V-kabel för Andersson TV

En vanlig "fel" er at den ikke har regulering og om TV-en er koblet inn samtidig som batterien lades så kan spenningen bli for høy for apparatet slik at det skades. Motsatt så kan og spenningen bli for lav slik at apparatet ikke fungerer som det skal - dette skjer oftest på kvelden like før sengetid, batteriet er kommet under 12V.

Har sett problemet i praksis med litt tynne kabler og spenningsfall - 12,5V på batteriet, 11,2V inn på TV og svart skjerm. Motsatt med grove kabler og sterk multifase lader - >15V i pulser og brente komponenter i den indre strømforsyningen i TV.

Det finnes DC-DC regulatorer som tar 10 - 35V inn og gir 12 eller 12,5V ut.
En billig løsning kan være en regulator som klarer 12 og 24V inn og gir regulerte spenninger opp til 12V ut - dessverre gir en slik opp når batterispenningen kommer ned mot 12V.
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Varning för 2-meters 12V-kabel för Andersson TV

jag följer detta med "spänning" då jag använt en sådan i precis ett år nu.
jag har aldrig märkt något, men heller aldrig kollat så noga, men hittills har det fungerat.
dock är aldrig tn:n på under laddning, förutom solcellerna. och med stor batteri-bank har jag aldrig varit med låg spänning.
kanske man borde se sej om efter ett alternativ...
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Varning för 2-meters 12V-kabel för Andersson TV

Vi har också denna kabel och har märkt att han kontakten(hane till cigguttag) blir rät så varm
 
P

Pebben o Lena

Guest
Sv: Varning för 2-meters 12V-kabel för Andersson TV

Jag köpte en Andersson TV samt en 2meters 12V-kabel från
NEToNET i Uppsala i början av juni detta år.
Vid hemkomst glad i hågen ville jag testa TVn direkt .
Kopplade in TVn utan resultat. Jag konstaterade att TVn ej
fick någon 12 volt. I hankontakten satt en glasrörsäkring 10 amp.som hade löst ut,så jag ersatte denna med en likadan .
Testade igen med samma resultat.Dagen efter åkte jag till
Uppsala. och tog kontakt med en man på kundservice och reklamerade kabeln.Han grävde i en låda där dom förvarade
samma typ av reklamerade nätkablar. Efter en stund sa han att vi får byta ut denna mot en ny. Han bad mig vänta , försvann och var borta, Efter ca 15 minuter kom han tillbaka( förmodligen testade han den nya kabeln) och sade den här är det inte något fel på.
Åkte hem och kopplade in den på TVn . Nu fungerade TVn.
Såg på TV under hela semestern med kanonbild och fungerar
utmärkt. Vi är helnöjda med den.
Förmodligen var det polaritetsfel på den felaktiga kabeln vi fick.

Med hälsning
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Varning för 2-meters 12V-kabel för Andersson TV

En vanlig "fel" er at den ikke har regulering og om TV-en er koblet inn samtidig som batterien lades så kan spenningen bli for høy for apparatet slik at det skades. Motsatt så kan og spenningen bli for lav slik at apparatet ikke fungerer som det skal - dette skjer oftest på kvelden like før sengetid, batteriet er kommet under 12V.

Har sett problemet i praksis med litt tynne kabler og spenningsfall - 12,5V på batteriet, 11,2V inn på TV og svart skjerm. Motsatt med grove kabler og sterk multifase lader - >15V i pulser og brente komponenter i den indre strømforsyningen i TV.

Det finnes DC-DC regulatorer som tar 10 - 35V inn og gir 12 eller 12,5V ut.
En billig løsning kan være en regulator som klarer 12 og 24V inn og gir regulerte spenninger opp til 12V ut - dessverre gir en slik opp når batterispenningen kommer ned mot 12V.

Hej Knut,

Har du förslag på lämplig regulator som passar dessa specifikationer?

Med vänlig hälsning,

JC
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Varning för 2-meters 12V-kabel för Andersson TV

En vanlig "fel" er at den ikke har regulering og om TV-en er koblet inn samtidig som batterien lades så kan spenningen bli for høy for apparatet slik at det skades. Motsatt så kan og spenningen bli for lav slik at apparatet ikke fungerer som det skal - dette skjer oftest på kvelden like før sengetid, batteriet er kommet under 12V.

Har sett problemet i praksis med litt tynne kabler og spenningsfall - 12,5V på batteriet, 11,2V inn på TV og svart skjerm. Motsatt med grove kabler og sterk multifase lader - >15V i pulser og brente komponenter i den indre strømforsyningen i TV.


Är det verkligen ett vanlig fel att en apparat tar skada redan vid just över 15V?
Att apparater avsedda för "12V" inte klarar industrinorm på 16V alltså?
Jag har inte upplevt att någon "12V" apparat som jag brukat ej klarat de 14,3-15V som mina fordon har när motorn går samt när min laddare är ansluten.
Vi har en Andersson 22" i husbilen och en fullt styrd Cetek laddare som ger 15V kalla dagar och det fungerar mycket bra.
Visst finns det alltid undantag men det är knappast ett vanlig problem att det säljs "12V" apparater som ej kan brukas i fordorn utan risk.
Att en äldre oreglerad laddare kan öka spänningen ännu mer (samt ge höga pulsnivåer) och tillslut skada TVn är naturligvis möjligt men då har även man andra problem.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Varning för 2-meters 12V-kabel för Andersson TV

Min kontakt smälte.
Den som sitter bak i tvn alltså.
Köpte ny kabel på NetOnNet å nu funkar det igen.
Ja - de kände till problemet.
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Varning för 2-meters 12V-kabel för Andersson TV

Nu finns kabeln åter i deras sortiment.
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Varning för 2-meters 12V-kabel för Andersson TV

Finns på SIBA å säkert på Kjell & Co.

Dra kabeln direkt till batteriet. Undvik cigguttag när utrustningen är ström krävande. Kablarna kopplade till cigguttaget är rätt så tunna å klarar inte så mycket. Tjocka kablar direkt till batteriet är alltid den bästa lösningen.

Har provat en del lösningar som radioamatör med mobilinstallationer.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Varning för 2-meters 12V-kabel för Andersson TV

Köpte i somras en husbils-TV hos Netonnet som hade denna typ av sladd. Vid första försöket med 12 volten började det ryka ur TV:n och några sekunder senare slocknade den helt. Åkte tillbaka till Netonnet, som omedelbart gav mig pengarna tillbaka eftersom, som de sa, det var ett välkänt fel. Jag hade naturligtvis kunnat få ett nytt exemplar, men avstod.

Staffan
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Varning för 2-meters 12V-kabel för Andersson TV

Köpte i somras en husbils-TV hos Netonnet som hade denna typ av sladd. Vid första försöket med 12 volten började det ryka ur TV:n och några sekunder senare slocknade den helt. Åkte tillbaka till Netonnet, som omedelbart gav mig pengarna tillbaka eftersom, som de sa, det var ett välkänt fel. Jag hade naturligtvis kunnat få ett nytt exemplar, men avstod.

Staffan

Ok. Bra att veta.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Varning för 2-meters 12V-kabel för Andersson TV

Jag hade en sådan kabel och när jag trycket in den i cigguttaget så gick säkringen ofta så jag tog då isär den och det visade sig att det fjädrande centrumstiftet som är plus gick emot minus kabeln inuti stickproppen .
Jag lödde om kabeln och satten en isolering så at det itne korsslöt då plusplolen/stiftet trycktes in .
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Varning för 2-meters 12V-kabel för Andersson TV

Tack för tips och råd!

Med vänlig hälsning,

JC
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Varning för 2-meters 12V-kabel för Andersson TV

Någon nämnde att cigplugg blir varm. Har upptäckt på flera typer med glassäkring i cigpluggen att fjädern fungerar som värmetråd och blir het vilket även gör att spänningen sjunker. Tog en vanlig oisolerad kabelbit i fjädern mellan ändarna på fjädern så att inte strömmen gick bara genom fjädern. Ciggkontakten ska inte bli varm. Värme=spänningfall.
 
Toppen