• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VARNING för översvämning av kyl o frys!

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Upptäckte att avdunstningsskålen bakom kylskåpet var full av vatten och hade runnit över under vår 3 veckors Italiensemester. Skåpet är ett Dometic RM7605L från år 2005 och har åtgärdats av Dometics serviceteam, som har gjort s.k. förebyggande kontroll med en säkerhetsklämma. Klämman sitter så att skålen har blivit snedställd utan riktig anliggning mot värmeröret, vilket försvårar vattenavdunstningen. Det visar sig att ytteligare ett skåp i min sons husvagn har samma problem. Vi har flyttat skålen så att det ligger an mot värmeröret, för att minska problemet.
Jag har tagit upp detta med Dometic som medger att konstruktionen ej är optimal och de kommer därför att konstruera om framtida produkter. Jag citerar:"Vi kommer att leda dräneringsvattnet direkt ut och inte ha någon uppsamlingsskål alls. Det finns två varianter. 1 att slangen leds till gallret. 2. På nya konstruktioner av vagner leds slangen ut genom ett borrat hål i golvet." Slut citat.
Tyvärr så hjälper detta inte oss som har nuvarande skåp. Mitt råd: 1.Kolla för det första om skålen sitter snett mot röret, och förbättra i så fall! 2. Ta loss gallret och kolla noga när ni använt skåpet en tid, så inte skålen rinner över! 3. Kolla också så att skåpet är avtätat mot bodelen som också är en viktig del vid ev. gasläcka, och därmed stoppar att vatten inte rinner under skåpet.
:confused::twitcy:
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: VARNING för översvämning av kyl o frys!

Hej
Naturligtvis störtade jag omedelbart ut till Husbilen o kollade hur det var ställt här.
Till min glädje konstaterade jag att husbilsbyggaren lagt ett Tråg i plåt med 15 mm kanter
mellan yttervägg i skåpet o dessutom försett detta men en 1 tums utlopp.
(Som dessutom funkade när jag hällde vatten i tråget.)
Pust!!!
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: VARNING för översvämning av kyl o frys!

Fantastiskt bygge av den byggaren. Knaus var inte så framsynt, så jag får göra något själv.
Hälsn Bengt
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: VARNING för översvämning av kyl o frys!

Jag sprang också ut och kollade koppen var nästan full, det finns ett fäste för slangen i ramen så att det kan rinna ut mellan ramen och gallret, men slangen är c:a 10 cm för kort, så det blir att jag ny slang.
Jag fick info om detta på Raggeland av en kille som hade förlängt slangen och gjort ett hål nätet/gallret så slangen kom utanför.
 

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Sv: VARNING för översvämning av kyl o frys!

Allå vänner!

Detta problem fanns redan i början av 90-talet då vi köpt vår första husbil, en Pillos.

Vi förlängde då avfrostningsslangen och drog den ut genom gallret och det fungerade perfekt. har sedan på våra två andra Hugosbilar gjort likadant med samma resultat. Går givetvis också dra slangen genom golvet och ut med samma resultat.

Har omtalat detta för många husbilsägare, Dometic och flera försäljare. Trodde i min enfald detta var vida känt.

Ha de Kjell
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: VARNING för översvämning av kyl o frys!

Jag skrev en tråd om detta för någon månad sedan, kanske två. Vårt skåp fixades också av Dometic, och efter sommarsemestern ville jag kolla att det såg bra ut när vi kom hem. Ren tur alltså, hur ofta tar man loss det gallret? Efter en helgtur nyligen kollade jag efter att allt stängts och frostats av, då var bara en knapp cm i koppen.
Ett tips: jag skar av en cm av slangen (den ska ju ändå förlängas) och åkte till Mekonomen. Jag bad att få en plastnippel som passade för skarving och 3 dm ny slang av samma dimension. Det kostade 37 kr, inte så billigt för lite plastbitar men vadå? Passformaen var exakt. De har många dimensioner, så ni hittar säkert något som passar.

Jag ska dra slangen genom golvet, helt bekymmerslöst sedan. Det har bara inte blivit gjort än. Jag saknar tätmassa hemma, och så måste jag mäta och kolla noga innan borren sätts i. Ett troligt vårjobb.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: VARNING för översvämning av kyl o frys!

kolla bara så att det inte kan trilla ner saker i slangmyningen som fastnar på vägen, tänker på ett kylskåp vi hade inne i huset, där dräneringen slutade att fungera o där det rann vatten inne i skåpet, då satt det en ärta som fastnat i slangen o som gjorde helt tätt
:)
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: VARNING för översvämning av kyl o frys!

Nog så sant. Var det en sån där liten grön j-l som verkmästarn i magen pratade om?
Skämt åsido, efter en tur bör man lätt se om det efter avfrostning blir en fuktig fläck på marken.
 
Toppen