• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

VARNING FÖR E 45 MELLAN JOKKMOKK-ARVIDSJAUR

NIESMANNEN

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
2277
Medlemskap
2025
Idag den 16 juli körde jag rubricerade vägsträcka som kräver en varning. Ett ca 45 km
långt vägbygge som till större del bestod av mycket grovt singel som körbana och som dessutom var mycket ojämn. Två timmars smärre h-vete där man tror att allt i bilen kommer att skaka loss.
Vägbygget eller rättare sagt, vägreparationen är belägen mellan Kåbdalis och Moskosel.

Mvh

Hubba

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1943
Medlemskap
2025
Sv: VARNING FÖR E 45 MELLAN JOKKMOKK-ARVIDSJAUR

Hej,

Körde samma sträcka med personbil i kväll - jag var glad att husbilen stod på annat ställe för j-vligare vägsträcka har jag sällan skådat, i många fall bestod vägen av knytnävsstora stenar ofattbart att man i fina broschyrer vill locka till sig turisterna och så möts man av sådan här vägar i så här långa vägavsnitt, jag led verkligen med de husbilar jag mötte mot slutet av vägarbetet som nog inte visste vad som väntade.

Hälsningar

Hubba

F

F.d. 3581

Guest

E 45 betyder väl Europaväg ??
Undrar vilken del av Europa man avser med den beteckningen.?

Låg det inte sönderskjutna stridsvagnar längs vägen oxå?

DS

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Som liten grabb åkte jag mellan Moskosel och Kåbdalis. Vi fick stenskott i vindrutan och fick köra 10 mil utan ruta. Är vägen fortfarande lika dålig?!?!?!?!

F

F.d. 55312

Guest

Jag körde sträckan förra sommaren vid midsommartid och då var vägen precis lika dålig som ni beskriver. Har vägverket fått slut på pengar?

Tommy

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Meningen med dom dåligt underhållna vägarna är att bringa ned fordonshastigheterna. Enligt Vägverket är det en mycket effektiv metod, mycket effektivare än tavlor med siffror på och den kommer att tillämpas på många andra vägar i framtiden. Norrland är ett försöksområde just nu. Detta har jag från en säker källa.

Jappe

Country

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
286
Medlemskap
2025

Vi åkte på E45 förra veckan...ingen förbättring..var en väldigt jobbig väg!

Country

F

F.d. 2061

Guest

Hej,körde sträckan söderut i början av juli,helt sanslöst dåligt vägbygge/vägrep. Tidvis körde vi vänstertrafik,sicksack på det minst för djävliga partierna av vägen med bl.a. turistande motorcyklar efter husbilen.Ibland stannade vi för att slippa få stora stenar på oss vid möte!Motorcyklar stannade bakom i skydd! Måste ha sett mkt komiskt ut och trafikfarligt! Dom första kilometrarna var vi skitförbannade och undrade när det skulle ta slut,efter nåra ytterligare kilometrar började vi skratta åt eländet,tyckte synd om dom som bor i området och måste använda vägen dagligen.På ett ställe mötte vi en vit Mercedes-pickup,den kom fort,blinkade åt den,efter hoppade stenarna,det small till i fronten! Efter ett par timmar tog vägarbetet slut och vi stannade för en fika,kollade fronten på husbilen,,,,en helljusinsats var helt krossad = 865:- .Det dröjer nog till nästa norrlandssväng..........
Hälsningar Dick och Maria.

Bosse Marianne 2075

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2075
Medlemskap
2025

hej alla. denna sträcka 45an polcirken upp mot norr har varit dåligt skick i 7-8 år den blir aldrig färdig, jag har varnat tidigar för denna väg när jag åkte upp till lapporten 2007. vi träffade husbilsåkare i strömsund när vi åkte söder över som berättade om denna väg. minst 7-8 år har dom hållit på med denna väg RUSKIGASTE ÄR NÄR PERSONBILAR KÖR OM DÅ FLYGER STEN. KÖR ALLDRIG DENNA VÄG OM DU RÄDD OM HUSBILEN, JAG SJÄLV VAR LIVRÄDD NÄR JAG KÖRDE PÅ DENNA VÄG.ta en annan väg även om det blir omväg. då mår bilen bättre,+medåkarna.

Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2027
Medlemskap
2026

Kom på E45 norrifrån. När vi kom till Jokkmokk gick vi in till turistbyrån och frågade om vägen efter Kåbdalis fortfarande var dålig (hade ju läst den här tråden innan vi åkte till Lofoten-Lappland-Värmland). Den trevliga tjejen där rekommenderade starkt att vi skulle ta omvägen över Älvsbyn för att sedan åka tillbaka till E45 vid Arvidsjaur.
Fungerade klockrent och då fick vi dessutom tillfälle att stanna vid Storforsen.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Tack för varningen , körde där förra veckan och tog en omväg och fick se Sveriges största fors STORFORSEN. Turistbyrån rekommenderade omvägen!

F

F.d. 52979

Guest

Har just kommit hem från resa omkring de trakter ni varnat för. Slapp dessa vägar då jag varit inne på VV hemsida och kollat var vägarbetena bedrevs. Snackat med folk som råkat illa ut, bl.a sträckan Fredrika-Åsele . Varit utsatt för dessa vägarbeten tidigare och kan man undvika sträckorna så gör det. tråkiga är bara att inte kunna besöka de platser som man planerat.
Ingalill HBK 2257

Toppen