• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmvattenberedaren?

Humlan1992

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
35412
Medlemskap
2024
Hej!
Jag har en Hymer Camp 51 från 1992. Jag undrar var jag hittar varmvattenberedaren någonstans. Kan det vara så att den sitter i skåpet bakom truma-värmaren?

Jag har tömt den på vatten, men kan dubbelkolla det på något sätt?
Tack för svar!
Med vänlig hälsning, E
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det är nog troligt att varmvattenberedaren sitter bakom kaminen om denna är av typen konvektor med en plåtpanel. Då förmodar jag att den sitter i en grund nisch i ett skåp och att du kan demontera botten i skåpet ovanför för att hitta VV-beredaren. För du har inget dolt utrymme under någon soffa?

Vidare antar jag att du tömt hela vattensystemet och därmed varmvattenberedaren samtidigt.

Alla mina antaganden bygger på erfarenheter från en helt annat bil och fabrikat men ungefär samma tidsera.

//Michael, medlem
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej!
Jag har en Hymer Camp 51 från 1992. Jag undrar var jag hittar varmvattenberedaren någonstans. Kan det vara så att den sitter i skåpet bakom truma-värmaren?

Jag har tömt den på vatten, men kan dubbelkolla det på något sätt?
Tack för svar!
Med vänlig hälsning, E
Jag har en Hymer 56, 1989.
VV,beredaren är placerad i botten av garderoben i min bil precis som påtalad i inlägg #3.
Kolla i länken
 

Humlan1992

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
35412
Medlemskap
2024
Om du nu har tömt ut vattnet..... Kan det då var så att du tömde din varmvattenberedare :rolleyes::swoon::twitcy:;)
Jag har tömt allt vatten genom kranarna, men blev lite fundersam på om det kan stå vatten kvar i botten av vvberedaren. Så jag tror jag har fått ut allt men vill bara dubbelkolla:) Första året som hb-ägare så man har lite att lära….
Med vänlig hälsning, E
 

Humlan1992

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
35412
Medlemskap
2024
Det är nog troligt att varmvattenberedaren sitter bakom kaminen om denna är av typen konvektor med en plåtpanel. Då förmodar jag att den sitter i en grund nisch i ett skåp och att du kan demontera botten i skåpet ovanför för att hitta VV-beredaren. För du har inget dolt utrymme under någon soffa?

Vidare antar jag att du tömt hela vattensystemet och därmed varmvattenberedaren samtidigt.

Alla mina antaganden bygger på erfarenheter från en helt annat bil och fabrikat men ungefär samma tidsera.

//Michael, medlem
Tack för svar! Ja, det visade sig stämma, den sitter bakom värmaren. Ville mest kolla så att det inte ligger kvar vatten i botten av vvberedaren. Har mycket att lära men tur att jag är med i husbilsklubben och kan be om råd och hjälp av er kunniga!
Tack!
Med vänlig hälsning, E
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej jag vill bara tillägga att du troligen borde ha två "ventiler" att öppna på din modell, en för kallvattenslangarna/systemet och en för varmvattenslangarna, samt den brukar hänga samman med v.v. beredaren. På Hymer's konstruktion med tömning ofta långt från beredaren så brukar en hel del av vattnet i beredaren "hänga" kvar p.g. av att backventiler i systemet inte öppnar och släpper in luft så att vattnet rinner ut.
Du har väl en dränkpump i vattentanken? om du öppnar och drar upp pumpen och lossar den från slangen eller liknande så du kan blåsa i slangen från pumpen. Så brukar ev. vakuum som håller vattnet kvar släppa och vattnet rinner ut ur beredaren. När beredaren är tom så kan man höra att det gurglar lite av den sista skvätten i beredaren när man blåser. Om du har tryckluft så går det bra att blåsa med den i stället... Men obs, inte så du får tryck i systemet utan bara lagom luftflöde genom att blåsa in i slangen men inte täta mellan slang och munstycke. Du bör då också ha alla kranar stängda så luften trycker i v.v. beredaren och inte blåser rätt ut ur öppna kranar...... men naturligtvis öppen v.v. tömningsventil.
Det är också stor idé att trycka ner spolknappen på toaletten när man blåser systemet för annars så står det kvar vatten i magnetspolventilen (klickar vid aktivering inne i toan) till toaletten som brukar ge en klassisk frysspricka i ventilen. Om du drar upp "burken" som är toapappershållare ur toaletten (ja det går sitter bara nertryckt) så ser du ventilen m.m. där nere.
(OBS detta gäller bara om spolvattnet är kopplat till färskvattentanken för det finns toaletter där själva toaletten är tank till spolningen.)

Nästa gång när du vet var utloppet för v.v. är så kan det vara idé att ställa en hink därunder för då ser man om det bara kommit ut några liter eller uppåt de kanske tio som skall ut.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Ps. Om du letar efter beredaren på någon mer äldre bil med separat beredare så sitter den innanför ett plastgaller av den här modellen. Som funkar både som intag av förbränningsluft samt avgasutsläpp.
Galler v.v. beredare..JPG
I det nedre lilla röret så rinner det ut vatten om det händer något med v.v. burken.
 
Senast ändrad:
Toppen