• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmvattenberedaren har löst ut, vägrar återställas

SoT

FD HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
Fyllde på vatten i tanken nyss. Tanken har varit tom under veckan så även varmvattenberedaren vars säkerhetsventil jag öppnat ( tryckt ned röda knappen) för att tömma systemet tidigare i veckan .
Det gick fint att dra upp knappen igen nu innan jag skulle fylla på! Den blev kvar uppe i stängt läge.
Men medan jag fyllde hördes ett slörpande ljud och ur evakueringsröret började vatten rinna ut. tänkte inte så mkt på detta just då.
Jag fyllde tanken, gick in och satte igång kökskranen för att fylla vvattenberedaren och hela vattensystemet. Detta gick inte, för allt vatten rinner ut genom evakueringsröret, trots att röda knappen är uppe.

Satte på värmen i bilen för att få ventilen på bättre tankar men nej, den bara tömmer sig trots att det är varmt i HB:n och att knappen är uppe, alltså i stängt läge.
Känner någon igen detta? Sönderfrusen säkerhetsventil? Säkring?

Veckan här i Malmö har inte varit särskilt kall, en frostnatt eller så.

Bilen: Hobby 595 / 01, vattenberedare: Truma C 343
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Varmvattenberedaren har löst ut, vägrar återställas

Detta har hänt mig för några år sedan. Då var det en säkring på elektroblocket som gått. Säkringen förser frystömmnings ventilen med spänning.

Vad har du för elektroblock?
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Varmvattenberedaren har löst ut, vägrar återställas

På min truma årsm 2011 sitter en knapp på sidan av säkerhetsspärren som ska tryckas in samtidigt som jag dra upp spärren Hälsningar Lasse
 

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
380
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: Varmvattenberedaren har löst ut, vägrar återställas

Ibland fastnar inte knappen för det är såpass kallt i bilen. Att sätta på värmen i bilen först kan hjälpa om det är problemet.

Bernt
 

SoT

FD HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
Sv: Varmvattenberedaren har löst ut, vägrar återställas

Kalle, jag vet knappt vad elektronikblock är. Ska kolla om jag kan lista ut det.
Ska kolla runt bland säkringarna. Det finns både automatsäkringar inne i bodelen, flatstiftsäkringar (3-4 st) på en svart box (blocket) och sen ska det visst fonnas någon mindre säkring på eller vid själva vattenberedaren.

Ska också ut och se om det hjälper att värma upp bodelen ordentligt.

Återkommer...

Vh

Torbjörn
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Varmvattenberedaren har löst ut, vägrar återställas

Frostskyddsvakten utlöser oftast vid temperatur under 5 plusgrader, ligger tempen under detta går den inte att återställa utan att pannan/beredaren är igång.

Starta pannan och drag upp knappen så stannar den nog kvar, sedan kan du fylla vatten eller starta vattenpumpen.

//Tommy
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Varmvattenberedaren har löst ut, vägrar återställas

......................
Satte på värmen i bilen för att få ventilen på bättre tankar men nej, den bara tömmer sig trots att det är varmt i HB:n och att knappen är uppe, alltså i stängt läge. .........

Är du säker på att det är från frysvakten som vattnet läcker ut?

Det finns även en annan slang som har en backventil som är till för att släppa in luft i behållaren när frysvakten öppnar. Den backventilen sitter på sidan uppe på pannan och det händer att den "hänger sig" i öppet läge. Den kan även ha frusit sönder så att innerdelen i ventilen följt med vattnet ut.

Se mer i tråden och inlägget: http://www.husbilsklubben.se/forums/t31217-2/#post210185
 

SoT

FD HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
Sv: Varmvattenberedaren har löst ut, vägrar återställas

@Gunnar: det är visst precis vad som har hänt! Fick tag i en ny frostskyddsvakt som jag monterade in i förmiddags (tack för instruktioner, Oscar på Autohallen), men felet kvarstod. Ett nytt snabbt besök hos Oscar visade att det var just denna avluftningsventil Gunnar nämner som var paj! Den sitter på sidan av vattenberedaren. Vattnet åker ut genom luftslangen och ut på gatan. Inte en chans att få vatten i kranen.
Tydligen ovanligt. Nåja, nu har vi en ny frostskyddsventil i alla fall. Helgens runda får gå till campingplatser med tillgång till rinnande vatten.

Ny kulventil kommer i nästa vecka. Fördömda frost! Det är nog den som är boven.

Nästa gång det händer ska jag vara mer noggrann med att titta exakt från vilken slang vattnet kommer.

Tack vänner för god hjälp!!!

Vh

SoT
(Sanna & Torbjörn)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Varmvattenberedaren har löst ut, vägrar återställas

Om du klämmer ihop luftningsslangen så kan du klara dig provisoriskt till du fått tag i den nya ventilen.
 
  • Gilla
Reaktioner: SoT
F

F.d. 661

Guest
Sv: Varmvattenberedaren har löst ut, vägrar återställas

Jag har haft samma fel och jag löste det tillfälligt med att sätta en liten träpinne i hålet, så klarade man sig över helgen
 
Toppen