• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varmvatten via kallvattenkran

Gotand

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,5 TDI
Årsmodell Chassie: 1997
Husbilsfabrikat: LMC
Husbilsmodell: LMC 6400
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1997
Ämnesområde: Färskvatten
Mitt problem, är att när jag använder varmvattenberedaren (Truma) så kommer det till en början hett vatten ur kallvattenkranen. Någon som vet om det sitter nån backventil nånstans?

F

F.d. 24477

Guest
Kan vara så att kallvatten slangen ligger brevid slangen med varmvatten. Det var det jag kom fram till, har samma "problem" som du.

telijej

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2025
Det är nog så att det saknas backventil. Jag har installerat i min Hymer från 97. Detta åtgärdade flera symptom så att det fungerar nästan som i köket hemma.
Man måste tänka på att man skall kunna dränera inför vintern. Truma har en som har lågt genomströmnings´motstånd i framriktningen.

Gotand

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Tack för svaren. Att slangarna ligger nära varann, är nog inte aktuellt i det här fallet. Jag får alltså Hett vatten.
Var placerade du backventilen? Vid inloppet till Truman? Dräneringen är nog inget problem. Den sköter ju sig själv, i värsta fall. Åtminstone i min anläggning. Ventil öppnar vid temp under +2°.

telijej

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2025
Dräneringen är mycket viktig att ta hänsyn till. Jag har monterat backventilen i kallvattenslangen som går som går in i Truman. Mellan ventilen och Truma måste finnas möjlighet för dränering. Bevaka ventilen vid start efter vintern.

telijej

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2025
Gotand skrev:
Tror jag fattar. Backventilen får inte sitta mellan "säkerhetsventil" och Truma, utan före. Var hittar man en lämplig backventil?

Hos en husvagnsfirma som säljer tillbehör. Jag köpte en som levereras av Truma. Prova att blåsa i framriktningen med munnen. Det skall gå lätt -- och tvärstopp åt andra hållet. Undersök om du inte behöver en sådan till ventilation och överfylladsdränering av gråvattentanken när du ändå handlar. Problemen med detta består av att om man får undertryck i vagnen att det blåser upp luft genom "vattenlåsen". http://www.husbilsklubben.se/forums/t34537/

erkhu

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2025
telijej skrev:
. . . . . Truma har en som har lågt genomströmnings´motstånd i framriktningen.

Ser den ut så här?
//Eric

truma_backventil_70000_03300.jpg

Toppen