• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmvatten i min campervan

BobVan

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
38442
Medlemskap
2024
Tänkte berätta hur jag löst det med varmvatten i min egenbyggda Citroen Jumper campervan.
Jag köpte denna VVB från GB: Surecal 10 liters Calorifier

Den värmer vattnet på 3 sätt:
1. Kylarvattnet under körning, vilken ligger i en slinga utanpå vattenbehållaren(10L) och som värmer upp det inneslutna vattnet i VVB.
Håller vattnet tillräcklig varmt nästan ett helt dygn.
2. 12V värmeelement in i vattentanken som hämtar elen direkt från min solfångares MPPT.
3. 230V värmeelement in i vattentanken som jag kan koppla antingen via en extern strömkälla när jag har tillgång till en sådan, eller via min inverter.

Förutom själva VVB tillkommer ett expansionskärl, relä att styra när el skall tillföras till värmeelementen, ytterligare kylarslang för att nå VVB och lite div. kopplingar.

Den nya kylarslangen kopplas på den befintliga kylarslangen i motorutrymmet, efter att den lämnat kupe'n (högra sett framifrån). Återkopplar sedan efter den varit och vänt på VVB till samma slang. Kopplar på kallvatten på nedre intaget till VVB och tar ut varmvattnet via det övre uttaget. Via en tillhörande termostat ställer jag hur mycket kallvatten jag vill blanda ut varmvattnet med vid uttaget. Via det röda vredet på bilden kan jag tömma VVB tanken tex inför vintern. That's it.
 

Bilagor

  • Slangkoppling.jpg
    Slangkoppling.jpg
    5,7 MB · Visningar: 39
  • VVB.jpg
    VVB.jpg
    2,1 MB · Visningar: 39
  • Expansionskärl.jpg
    Expansionskärl.jpg
    2 MB · Visningar: 39

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Satte in samma V V beredare 2017 men utan slinga...
Däremot har jag "gjort" ett AES system som startar och värmer vattnet när mina lifepo4 batteri är full laddade..
Är jättenöjd med den och ångra inte en sekund att jag slängde ut Truman...
Köpte den från England och gav då ca 2500:- Skr.. :spinny:

0000103_6-litre-12v240v-motorhome-water-heater-no-coil_550.jpeg
 
Toppen