• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmvatten i alla kranar utom i köket

Mariema

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Hammarland
Hej ! Vilken bra sida att läsa och lära sig av er som har erfarenhet :) vilket jag absolut inte har.
Har en Ford Hobby 650 2006 års modell.
Varmvattnet fungerar i badrum för både dusch o handfat men inte i köket. Röd lampa lyser på manöverpanelen men är som sagt bara kökskranens varmvatten som inte kommer. Kan det vara kranen som är slut eller kan den lysa pga av läcka ? Allt verkar fungera i övrigt. Inställd på elvärme för vattenberedaren. Måste man kanske lämna in på verkstad för att komma åt problemet ( skulle helst slippa )
 

Mariema

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Hammarland
Har varmvattnet fungerat i kökskranen förut.
Om i så fall när upptäckte du felet.
Har du märkt något annat med kall och varmvattnet i bilen

Öppna upp så att du kan se varmvattenberedaren.
Där finns slangar och fördelare mm som Roger skriver

Ta några bilder och lägg in dom här.

Har du kollat om det är blött under bilen.


Åke
Jo de har fungerat för nån månad sen, sen har bilen stått. Nej allt annat verkar fungera korrekt , har öppnat o tittar på beredaren o kan absolut inte se nåt konstigt men ska kolla igen. Inget vatten under bilen. Tack !
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jo de har fungerat för nån månad sen, sen har bilen stått. Nej allt annat verkar fungera korrekt , har öppnat o tittar på beredaren o kan absolut inte se nåt konstigt men ska kolla igen. Inget vatten under bilen. Tack !
Har du kollat slanganslutningen för varmvatten vid köksblandaren så att slangklämman/ kopplingen är ordentligt åtdragen. Om den inte är åtdragen kan det läcka ut luft eller vatten den vägen.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Är det luft i den delen av slangsystemet så skall det komma ut av sig självt.
Håller med dig helt och hållet utom när det gäller luft i systemet. I vår bil kommer det inte ut av sig själv oberoende av hur länge jag kör pumpen. Kan säkert bero på hur kraftig pump man har. I vårt fall har den väl för klent flöde.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Kan nog vara fallet om det är luft vid själva pumpen men om det som i TS fall finns vatten i hela systemet utom kanske sista sträckan fram till bara en kran så kommer det i så fall ut själv tids nog. Det är lättare för pumpen att trycka ut luften den sträckan än vad det är för pumpen att pumpa vatten samma sträcka.
 
Senast ändrad:

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej! Inget veck någonstans på varmvatten slangen? Kan också vara att blandaren kalkat ihop. Kolla genom att lossa varmvattslangen under blandaren och öppna kranen kommer det varmvatten ur slangen är det fel på blandaren.
Hälsningar Sanddammaren
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Har du en dränkbar eller tryckstyrd pump.
Om det är en dränkbar är den placerad i färskvatten tanken.

Du skrev att du har elvärmen på.
Jag vet inte hur din beredare ser ut.
Kan det vara så att elvärmaren är placerad högre upp en varmvattenberedaren.
Då kanske det kan uppstå luftfickor i eventuella högpunkter i slangar etc.
Precis som i ett värmesystem.
Då räcker kanske inte pumpen till för att pressa ut all luft.

Har du kollat var säkerhetsventilen sitter.
En ventil med en halv spak. Testa om den fungerar.
Du kan kanske få ut en del luft där.
Den kan vara placerad mellan beredaren och kökskranen.

Åke
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Kan nog vara fallet om det är luft vid själva pumpen men om det som i TS fall finns vatten i hela systemet utom kanske sista sträckan fram till bara en kran så kommer det i så fall ut själv tids nog. Det är lättare för pumpen att trycka ut luften den sträckan än vad det är för pumpen att pumpa vatten samma sträcka.
Så är inte fallet i vår bil!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Mariema, er bil verkar vara väldigt lik vår bil, en Hobby 690 -05 fast på Fiat.

På vår bil sitter pannan i skåpet till vänster om vinkelköket och jag tror det är exakt lika på er bil.
Slangfördelarna sitter lite dumt till och den jag är ganska säker på är för varmvattnet sitter givetvis på ytterväggen bakom pannan (bild 2). Den är inte rolig att komma åt.

Fördelare 1.jpgFördelare 2.jpg

Men jag tror som också redan nämnts av andra att felet ligger i blandaren. Det är lite trångt men ändå hyfsat lätt att koppla bort slangen under blandaren. Med slangarna bortkopplade och instuckna i en flaska går det lätt att testa och bättre ringa in felet.

Jag gissar på att er diskho ser ut så här:
Blandare.jpg
"Bara" att öppna luckan under, akrobatböja sig, sticka in huvudet och ta bort den lilla låssprinten som håller fast slangarna i blandaren :).
Glöm inte stänga av pumpen och lätta på trycket genom dom andra kranarna först bara.

Jag kan ju tillägga att vår köksblandare var trasig och strulade när vi köpte bilen i våras så den är nybytt. 14-15 år är en rätt lång tid så inte konstigt om saker går sönder nu.
 

RoLeSoll

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
28608
Medlemskap
2024
Lossa varmvattenslangen från kökskran och låt vattnet rinna i dunk eller balja så kan du avgöra om kran är felaktig och om vatten kommer fram i den slangen.
Kanske felkopplat varm o kallvatten...
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Skojar ni detta är ju ett forum för att man ska hjälpa varandra inte hitta på dumheter, skäms tycker jag och Mariemea vänta tills de som kan dyker upp.
Jättebra att alla vill försöka hjälpa till, har själv haft nytta av denna önskan att hjälpa. Men i denna fråga måste jag hålla med dig Bengtic, skall försöka mig på en liten analys:

Utgångsläget är att vatten kommer ur alla kranar i både varmt och kallt läge. Alltså är det inte tätt någonstans.
Varmt kommer i alla kranar utom i köket. Alltså fungerar varmvattenberedaren/pannan.
Om man ställer kökskranen i vart läge så skall det inte komma vatten från kallvattensledningen, bara från varmvattensledningen. Om detta vatten inte är varmt så skulle slangen kunna vara inkopplad på kallvatten, men det är det inte i detta fallet eftersom det har fungerat tidigare.

Då säger mitt begränsade logiska tänkande mig att det måste vara fel på kranen. Att det är något i kranen som inte följer med då den ställs i varmt läge utan det fortfarande bara är kallvattnet som kommer.

Den röda lampan ligger utanför min logik.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jättebra att alla vill försöka hjälpa till, har själv haft nytta av denna önskan att hjälpa. Men i denna fråga måste jag hålla med dig Bengtic, skall försöka mig på en liten analys:

Utgångsläget är att vatten kommer ur alla kranar i både varmt och kallt läge. Alltså är det inte tätt någonstans.
Varmt kommer i alla kranar utom i köket. Alltså fungerar varmvattenberedaren/pannan.
Om man ställer kökskranen i vart läge så skall det inte komma vatten från kallvattensledningen, bara från varmvattensledningen. Om detta vatten inte är varmt så skulle slangen kunna vara inkopplad på kallvatten, men det är det inte i detta fallet eftersom det har fungerat tidigare.

Då säger mitt begränsade logiska tänkande mig att det måste vara fel på kranen. Att det är något i kranen som inte följer med då den ställs i varmt läge utan det fortfarande bara är kallvattnet som kommer.

Den röda lampan ligger utanför min logik.

Alla försöker bara hjälpa till.

Visst är det nära till hands att det är blandaren som är trasig.
Men man kan aldrig vara helt säker innan man vet svaret.
 

Mariema

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Hammarland
Hej alla !!!
Vill börja med och tacka för allas engagemang till mitt ” lilla ” problem. Eftersom ni just varit så hjälpsamma och tagit er tid känns detta mera pinsamt att berätta men i dag efter att man skruvat o tömt och fyllt på vatten, krupit omkring i alla skåp o letat efter de ena efter de andra kom vi åt kranen som åkte över till kallvattenläge o vips kom de mycket varmt vatten ... alltså kranen är felmonterad inget vi visste om eftersom bilen e ny för oss. Jag skäms så ni vet
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hej alla !!!
Vill börja med och tacka för allas engagemang till mitt ” lilla ” problem. Eftersom ni just varit så hjälpsamma och tagit er tid känns detta mera pinsamt att berätta men i dag efter att man skruvat o tömt och fyllt på vatten, krupit omkring i alla skåp o letat efter de ena efter de andra kom vi åt kranen som åkte över till kallvattenläge o vips kom de mycket varmt vatten ... alltså kranen är felmonterad inget vi visste om eftersom bilen e ny för oss. Jag skäms så ni vet
Kul att det löste sig! Absolut inget att skämmas för! Hur många tabbar tror du inte att alla vi andra gjort.
Kjell
 
Senast ändrad:
Toppen