• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmvatten i alla kranar utom i köket

Mariema

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Hammarland
Hej ! Vilken bra sida att läsa och lära sig av er som har erfarenhet :) vilket jag absolut inte har.
Har en Ford Hobby 650 2006 års modell.
Varmvattnet fungerar i badrum för både dusch o handfat men inte i köket. Röd lampa lyser på manöverpanelen men är som sagt bara kökskranens varmvatten som inte kommer. Kan det vara kranen som är slut eller kan den lysa pga av läcka ? Allt verkar fungera i övrigt. Inställd på elvärme för vattenberedaren. Måste man kanske lämna in på verkstad för att komma åt problemet ( skulle helst slippa )
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Någon slang som lagt sig i ett veck? Hör du att pumpen går? Om inte, brytaren i kranen kass, jordfel, kontaktfel, något stift som lossnat. Får du kallvatten i kranen då funkar brytaren. Något stopp i blandaren?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Skojar ni detta är ju ett forum för att man ska hjälpa varandra inte hitta på dumheter, skäms tycker jag och Mariemea vänta tills de som kan dyker upp.
Hej Bengtic. Vet inte om det var mina inlägg du menade? Om så var fallet, vill jag bara upplysa om att jag har exakt samma problem varje vår när jag tar husbilen i bruk efter vinterförvaringen. Det ända fungerande sätt jag kommit på är att göra precis som jag beskriver. Det är möjligt att det är ”dumt” att göra på detta sätt. Men så länge jag/någon annan inte kommit på något bättre sätt så kommer jag att fortsätta med det.
Hälsar Kjell
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kanske kan hjälpa
Sök även forum.
Där kan du lära dig mycket.
Det har skrivits en hel del om vatten och pumpar varmvattenberedare.

Om en röda lampan lyser är det något som inte stämmer.
Som Bengtic skrev.

Om du har en pump i tanken. Kolla då att inte silen inte är igensatt på pumpen.
På min bil är kökskranen längst bort från beredaren. Längre slangar och större motstånd.
Då är det lägre tryck och flöde i den kranen.
Då tar det längre tid att få ut eventuell luft.
Bara varmvattnet ska då vara öppen på kranen.

Om din kran har en sil ( perlator) på toppen skruva bort den.
Den kan vara delvis igensatt. Brukar vara så på min bil.


Det kan även vara en ventil som är stängd.

Åke
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Pannan och pumpen fungerar ju eftersom varmvatten finns i andra kranar. Alltså borde man kunna bortse från eventuella lampor som lyser.
Finns det hyfsat vattentryck i dom andra kranarna fungerar även pumpen tillräckligt bra
Om pumpen startar och det kommer kallvatten när man öppnar kranen fungerar även brytaren i kranen
Är det luft i den delen av slangsystemet så skall det komma ut av sig självt.

Rimligen ligger felet någonstans mellan fördelningen där varmvattnet delas upp i flera slangar ut till kranarna och själva kranen:
- Stopp i fördelaren, kanske sitter något skräp där som bara blockerar just den slangen
- Stopp längs slangen, kanske skräp eller en knix
- Kranen trasig så den inte öppnar varmvattnet - Borde gå att lyssna om det låter något i pipen när man bara har varmvattnet öppet.
- Brott i slangen så vattnet kommer ut någon annanstans....
 
Senast ändrad:

Mariema

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Hammarland
Pannan och pumpen fungerar ju eftersom varmvatten finns i andra kranar. Alltså borde man kunna bortse från eventuella lampor som lyser.
Finns det hyfsat vattentryck i dom andra kranarna fungerar även pumpen tillräckligt bra
Om pumpen startar och det kommer kallvatten när man öppnar kranen fungerar även brytaren i kranen
Är det luft i den delen av slangsystemet så skall det komma ut av sig självt.

Rimligen ligger felet någonstans mellan fördelningen där varmvattnet delas upp i flera slangar ut till kranarna och själva blandaren:
- Stopp i fördelaren, kanske sitter något skräp där som bara blockerar just den slangen
- Stopp längs slangen, kanske skräp eller en knix
- Blandaren trasig så den inte öppnar varmvattnet - Borde gå att lyssna om det låter något i pipen när man bara har varmvattnet öppet.
- Brott i slangen så vattnet kommer ut någon annanstans....
Tack !!
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Har varmvattnet fungerat i kökskranen förut.
Om i så fall när upptäckte du felet.
Har du märkt något annat med kall och varmvattnet i bilen

Öppna upp så att du kan se varmvattenberedaren.
Där finns slangar och fördelare mm som Roger skriver

Ta några bilder och lägg in dom här.

Har du kollat om det är blött under bilen.


Åke
 
Toppen