• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmt kylskåp i Italien

D

duuje

Guest
Jag har ett kylskåp Thetford N150 (årsmodell 2006-2007?) som inte längre vill hålla kylan. Det blir inte under 10 grader även vid full effekt. Kylfacket verkar däremot fungera som det ska.
Jag har inte mycket varor i skåpet.
Det spelar ingen roll om jag kör det på gas, 12v eller 220v.
Jag har öppnat upp ventilationen.
Det fungerade perfekt för en vecka sedan i 40 gradig värme. Nu har vi svalare (25) men det funkar alltså ändå dåligt.
Är det någon som varit med om samma problem och som kan hjälpa oss så är jag evigt tacksam.
/M
 

Annica & Gert

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2116
Medlemskap
2024
Sv: Varmt kylskåp i Italien

Vi hade samma problem förra året. Det visade sig att den koppen som skall avdunsta vattnet från avisningen blev full och då ville inte kylan vara med längre. Jag tömde den ett par gånger sedan drog jag en slang och tömde rätt ut på backen inga problem efter det. Koppen hittar du bakom det nedre gallret på utsidan. Gert
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Varmt kylskåp i Italien

För varmt bakom kylskåpet därför skaffa en fläkt som evakuerar värmen sen får du se på skillnad det problemet fick vi i Schweiz och köpte den på KAMA.
 
D

duuje

Guest
Sv: Varmt kylskåp i Italien

För varmt bakom kylskåpet är inte problemet.
Och solen har jag aktat mig för i 2 månader nu...
Däremot funderade jag till lite på ditt (Gerts) förslag.
Koppen är givetvis tömd, men kan man få stopp i avtappningsslangen. Och hur drar du "ut den". Min är fastsatt med någon slags fyllningsmassa, typ silikon.
/M
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Varmt kylskåp i Italien

Har hört någonstans att det finns en specifik gräns på temperatur som kylskåpet klarar när det gäller ventilation, Om temperaturen blir för hög bakom skåpet och överstiger detta gränsvärde funkar inte skåpet , men kan du ventilera skåpet bättre kommer det att funka. Var den nya brytpunkten ligger vet jag inte , men säkert finns det andra experter här på tråden som kan !
Good lock i värmen !
Lasse ..... :)
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Varmt kylskåp i Italien

Enda säkra metoden att ha kyla i kylen när det är varmt är att släng ut Absorptionsskåpt och sätta in ett kompressorkyl som går på 12V. Har gjort så sedan 2003 i mina husbilar och vi har åkt ofta till södra Italien och stått med som max 39 grader i skuggan på sen eftermiddag med solen på kylsidan och även då haft kallt i kylet och is till drickan. Vår kompis med en ny 2 M bil och gasolkyl ville låna is och fick ställa in lite i vårt kyl. Vi har solceller på taket och slår på kylet på våren och stänger av det på hösten.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Varmt kylskåp i Italien

Från en som inte vet, Vad är skillnaden mellan kompressorkyl och den som är i de flesta husbilar.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Varmt kylskåp i Italien

Du menar nog myggnäten innanför gallren.De kan hämma ventilationen upp till 40% enligt uppgift i en husvagnstidning.
Det är bland det första jag gör vid nybilsköp att ta bort myggnäten och montera en fläkt.

Jojje
 
D

duuje

Guest
Sv: Varmt kylskåp i Italien

Tyvärr verkar det inte vara så enkelt som ventilation. Kylskåpet har som tidigare skrivet fungerat mkt bra i 40-gradig värme, veckor. Men helt plötsligt blev det inte tillräcklligt kallt (nu 10 grader på full effekt). Senste veckorna har vi bara(!) haft runt trettio och kanske neråt 15-20 på nätterna. Har monterat bort gallren och har en plats i skuggan på en höjd=fin ventilation. Har nu väntat på att skåpet ska bli kallare i tre dagar utan att temperaturen sjunker.
Har till och med förbjudit övriga familjemedlemmar att öppna det annat än vid frukost, lunch och middag.
Det verkar som om det blir ett besök till någon servicestation i nästa vecka om jag inte får ordning på det.:mad:
 

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Sv: Varmt kylskåp i Italien

En fråga: har ni automatinställning på kylskåpet?
Vi har problem med för varmt i kylskåpet också men som tur är har vi automatinställning så problemet blir inte såå stort. har även satt en fläkt bakom.
Här på denna camping är det så att elen dippar när grannarna startar AC så ökar elförbrukningen o då orkar inte elnätet med, då startar gasolen för oss. men har man bara elen på så......

/Cecilia
 
D

duuje

Guest
Sv: Varmt kylskåp i Italien

Cecilia
Jag testade med att bara köra med gasolen igår och då blir det faktiskt kallt. Vi har helt ok el men det kanske kan vara det som är problemet. Dock har vi bott på detta ställe förut utan att få några dippar i kylskåpet.

Vad kan det vara för fel om det funkar med gasol men inte med 220 (bortsett från "svag el")
Jag vet inte om 12V fungerar eller inte (pga statiskt uppträdande...)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Varmt kylskåp i Italien

Har du egen termostat for el-drift? Mange skåp har dette, det kan være så enkelt at denne har hengt seg opp. Kan løsne igjen om en skrur frem og tilbake mellom min og maks noen ganger. Er det felles termostat for el og gass så ligger styringen på elektronikken, mulig at releet har hengt seg opp. Her kan det bli nødvendig med bytte av elektronikken. En kan da vurdere ombygging til AES utgaven - hovedforskjellen mellom utgavene er det ene kortet med elektronikk.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Varmt kylskåp i Italien

Har hört någonstans att det finns en specifik gräns på temperatur som kylskåpet klarar när det gäller ventilation, Om temperaturen blir för hög bakom skåpet och överstiger detta gränsvärde funkar inte skåpet , men kan du ventilera skåpet bättre kommer det att funka. Var den nya brytpunkten ligger vet jag inte , men säkert finns det andra experter här på tråden som kan !
Good lock i värmen !
Lasse ..... :)
Och det avhjälps med evakueringsfläkt bakom skåpet med en brytare som man kopplar in. Erfarenhet själv inte gissning.
 

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Sv: Varmt kylskåp i Italien

För varmt bakom kylskåpet därför skaffa en fläkt som evakuerar värmen sen får du se på skillnad det problemet fick vi i Schweiz och köpte den på KAMA.
för länge sedan hade vi samma problem i husvagnen i Itralien men vår kylmontör tog ut kylskåpet och vände det upp och ner så kylvätskan rann tillbaks, sedan var det bättre
 
Toppen