• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmt i husbilen, stackars vovve

F

F.d. 8765

Guest
Hej på er.
Vill bara tala om hur jag har löst värmeproblemet i husbilen under sommaren.
För oss är det inga problem, men vi har en hund som måste ibland lämnas kvar i bilen. Inte alltid kul att ha fönster eller taklucka öppna vid frånvaro med risk för inbrott eller regn. Vakthund! nja det är en liten Shettland sheepdog som inte har dom instinkterna.

Har en Truma C 6002.
Kapade varmluftslangen med mest utblås (före 1:a utblåset)och monterade en avstängningsventil GTR40121-02 och därefter ett T-rör GTR40151-01. Efter dessa monterades en multiventfläkt G41141-01.
På T-röret lediga stos anslöts ytterligare en avstäningningsventil med luftslang GTR40230-00 som leddes ut under bilen via ett uppborrat hål, avslutades med ett myggnätsförsett galler.

När jag vill ha bilen ventilerad stänger jag ventilen som sitter på slangen som kommer ifrån pannan och öppnar ventilen som sitter på slangen som kommer utifrån samt kör multiventfläkten.
På så sätt tar jag in friskluft från förhoppningsvis det svalaste stället runt bilen.

Vid varmhållning shuntas ventilerna om.

Naturligtvis ingen AC-effekt, men ett litet hjälpmedel, samt en bonus att vid varmhållning blir det bättre blås i den långa slangen.

Har varken tankar eller råd att investera i en 230V AC-anläggning i bodelen ( till motorn finns det) i.o.m. att vi fricampar för det mesta, inga el-stolpar finns där.
Men däremot har jag funderingar på en luftkylare som heter "TRAVEL-L-COOL" och går på 12V. Är det någon som har erfarenhet av en sådan? Är intresserad att få era synpunkter här eller via e-post. Kanske någon har en beg till salu?

Artikelnr: som är beskrivet är hämtade från KAMA-katalogen


OBS Jag tror det inte är tillrådligt att köra med "Friskluftsventilen" öppen under färd med tanke på ev. motorgaser och vägdamm.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55293

Guest
Sv: Varmt i husbilen, stackars vovve

Hej! Vi har ingen elpatron till värmen. Till gasolelementet kan vi ställa in friskluft, cirkulation. Rullar ner alla rullgardiner även till takluckor. Vår Hymer blir då mkt sval, till vår lilla Smilla (Tysk Jakt terrier). Mvh Sunesson
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Varmt i husbilen, stackars vovve

Hej Sunesson.
Jag har ingen elptr. jag heller. Hur gör du för att enbart köra fälkten, utan att gasolen tänds? Stänger jag av gasolen stannar fläkten efter en stund. Och hur får du in friskluft (jag förutsätter att vi har samma panna) för fläkten tar väl rumsluften?
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen