• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmluftsugn

F

F.d. 8765

Guest
Detta ämne hör egentligen inte hemma här i HBK. Men flickor, även pojkar, ni är väl hemma någon gång på året. Det jag undrar är följande: Har en varmluftsugn som jag inte blir vän med. Vid bakning blir den övre plåten mörkbrun (bränd) medan den nedre har knappt fått färg. Använder perforerade plåtar. Har provat med att värma ugnen i god tid före baket. Sänkt tempen och lagt brödet glest på plåtarna. Ändå är jag lika besviken varje gång jag tar ut plåtarna. Är det någon som har några tips på hur jag skall lyckas. Eller är det så att varmluftsugnar är överreklamerade, de skulle ju vara sååå bra.
 

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Inlägg
628
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2024
Sv: Varmluftsugn

Har haft varmluftsugn i många år. Har vanliga plåtar, alltså inga med hål i. Jag har inga som helst problem med bakningen. Men det klart att när jag bakar bullar sätter jag bara in en plåt i taget för säkerhet skull. Det är ju ofta man glömmer tiden och då är det ju dumt att satsa allt på ett kort. Nä men annars bakar det jämt i ugnen men man får inte skjuta in plåten för lågnt.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Varmluftsugn

Detta ämne hör egentligen inte hemma här i HBK. Men flickor, även pojkar, ni är väl hemma någon gång på året. Det jag undrar är följande: Har en varmluftsugn som jag inte blir vän med. Vid bakning blir den övre plåten mörkbrun (bränd) medan den nedre har knappt fått färg. Använder perforerade plåtar. Har provat med att värma ugnen i god tid före baket. Sänkt tempen och lagt brödet glest på plåtarna. Ändå är jag lika besviken varje gång jag tar ut plåtarna. Är det någon som har några tips på hur jag skall lyckas. Eller är det så att varmluftsugnar är överreklamerade, de skulle ju vara sååå bra.

Hej. har du kollat att inte grillelementet står på, eller är det fel på undervärmen,
Starta ungnen och känn om botten på ungnen blir varm, OBS direkt efter start annars bränner du dej. Vi har varmluftugn och den funkar jättebra, kan behöva lite lägre baktemperatur än utan fläkt.

Bagare mm. Stig
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Varmluftsugn

Hej Stig
Min ugn fungerar så att när jag kör varmluft är det endast ett ringelement bakom fläkten som är inkopplat. Har gjort felsökning enligt dina tips.
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Varmluftsugn

Hur mycket sänker du temperaturen? Jag har för mig att det ska vara 20% lägre med varmluft än med konventionell ugn. / Jeanette
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Varmluftsugn

Vi brukar skifta om överplåt mot underplåt efter halva tiden - det funkar för oss.
Om vi inte gör det blir överplåten lite hårdare bakad än underplåten
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Varmluftsugn

Ja. jag har sänkt tempen, men det hjälper inte.
Att skifta plåtar var ett enkelt tips
 

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Varmluftsugn

Hej på er. Ja när jag köpte en varmluftsspis så hade jag nog lyssnat lite för mycket på bekanta och den vackra reklamen, jag blev djupt besviken vid första baket.
Men skam den som ger sej ansåg jag, och satte vid nästa bak den övre plåten lite nedåt. Så att den nu kom att hamna med några hålrader ovanför, från fläckten altså. Ett större utrymme uppåt mao.
Och den undre hamnade då givetvis en bit ovanför botten. Men se till att ni inte skjuter in plåten helt i botten, det ska finnas utrymme kvar för luft att passera i både fram o bakkanten.
Har ni tex. en Electrolux spis så finns nog både bruksanvisning och råd på denna adress.
Electrolux Kundtjänst. Hitta bruksanvisningar, broschyrer, servicem.m.-
Finns säkert vägledning ute i Rymden på alla spisar, gäller att söka bara.
Kan även tala om att numera så bakas det med både två och tre plåtar på en gång, även Pizza blir mycket dellikat i Varmluft.
Lycka till fra han Tant Sture
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Varmluftsugn

Tant Sture
Skall prova och sänka plåtarna.
Dom plåtar som jag har är perforerade och speciellt framtagna till varmluftsugn. Köpte även till "plåtstegar" där det i höjd räknat är fasta kullagrade skenor, med uttag för dessa plåtar. (Konstig svenska)
Du har gissat rätt, det är en Husqvarna QSG 6112. 2009. Jag följer instruktionsboken, men resultatet blir som jag tidigare har skrivit om.
Har varit i kontakt med Husqvarna service. Dom kan tänka sej och komma för att mäta upp elementet, men säjer samtidigt att är det inget fel, får jag bekosta arbetet själv c:a 1000:-, vilket jag inte har lust med.
 

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Varmluftsugn

Hej igen. Ja nog kan det vara fel på dessa värmeelement, det vet jag av egen erfarenhet.
Hade en Elektrohelios som jag i ilska själv bytte element på, detta på grund av utebliven respons från reparatör. Och detta att "Finner vi inget fel får kunden betala" det är rent för jäkligt i dagens sneda samhälle. Men det är som sej bör, stora firmor vill inget ansvar ta alls. Men våra pengar duger att sno åt sej. I Husqvarnas spisar, ligger inte elementet i taket helt öppet där ?
I så fall kan ni ju kolla om det är glödande hela tiden eller om termostat fungerar, så det slår av.
Titta även så att inte grillgaller ligger på hela tiden.

Tant Sture
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Varmluftsugn

Hej!
har haft varmluftsugn i många år och jag måste tyvärr säga att just bakning är ingen höjdare. Då är en plåt i taget och vanlig ugnsvärme att föredra, tycker jag. Men använd gärna plåtarna med hål i för bullar t ex.
Däremot är varmluft perfekt för t ex hel kyckling, ugnsrostade grönsaker, lasagne - dvs alt som tar litet tid. Sänk bara värmen med ca 20-25 grader.
På min nuvarande Elektrolux har vi ett "pizzaläge" på varmluften, det är faktiskt ganska bra också, trots att pizza går snabbt och liknar bakning egentligen. Men det gör att osten inte blir bränd.
 
Toppen