• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför?

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Varför?

Vadå IT-mognad?

Det är ju vår generation som uppfann datorn, som programmerade i Cobol, Assembler och Basic långt före Windows var uppfunnet. Det var vi som kopplade upp oss med telefonmodem mot Internet och gjorde egna hemsidor i HomeSite.

Den mognaden har inte den yngre generationen, de kastade sig in i datorspelen direkt.

Knarrevik,

Jag förmodar att du satt och skickade mess från mobilen och gjorde läxorna på datorn när du var i 7 årsåldern också ;).

Det vi/ni uppfann på den tiden ligger på tippen idag...
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.851
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Varför?

Rejält Off Topic.

Självklart gäller det här inte dig Anders..., å det menar jag! :) Men Cobol och Assembler visar nog vad det handlar om..., gamla programmeringsspråk, på gränsen till maskinspråk! :D

Visst uppfann vår generation datorn..., men användandet för gemene man är inte vår förtjänst, inte generellt. Det är god förvaltning av yngre generationer! :)

Krister N
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Varför?

Knarrevik,

Jag förmodar att du satt och skickade mess från mobilen och gjorde läxorna på datorn när du var i 7 årsåldern också ;).

Det vi/ni uppfann på den tiden ligger på tippen idag...

Nej, då lyssnade jag på pop-program med Klas Burling på radion så jag inte fattade ett dyft vad läxan handlade om.

Mobilen uppfanns ju häromåret!

Om inte Bill, Steve och de andra grabbarna uppfunnit DOS och Mac så undrar jag om datorer varit var mans egendom idag. Kanske med hålkortsläsare?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Varför?

Ja, och undra var vi skulle ha varit om inte elen och "datorn" uppfunnits av ännu tidigare generationer...
Nu slapp ju grabbarna Bill och Steve att fundera på det. De kastades ju rakt in i en värld där de bara behövde utveckla lite mjukvara. :D:D:D;)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Varför?

Denne diskusjonen burde jeg holde meg unna novice som jeg er - startet ikke med datorer før i 1969. Prøvkjørte ARPANET fra Norge i februar 1972 (oppkjøringen av første node utenfor USA i det som i dag er internet). Hadde hjemmedator allerede i 1978, egen internet mail adresse fra 1982. Pushet oppringt intenet i 1990 - jobbet de siste 15 år med IT-sikkerhet før jeg ble pensjonist i 2008.

Det sosiale aspekt av et forum kan være problematisk for de fleste, en må vurdere sine formuleringer FØR en skriver. Det er ikke alltid at andre kan lese hva du tenkte når du skrev innlegget. Mange forum i dag har moderatorer som vurderer alle innlegg før de postes - dette har vi ikke i HBK, våre moderatorer leser innlegg når de har tid. Det finnes en knapp på rammen over innleggene for rapportering, er det et innlegg dere mener burde modereres/endres så bruk denne knappen i stedet for å skrive et motinnlegg - det blir da oppdaget tidligere og mindre å rydde opp i.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Varför?

. Det finnes en knapp på rammen over innleggene for rapportering, er det et innlegg dere mener burde modereres/endres så bruk denne knappen i stedet for å skrive et motinnlegg - det blir da oppdaget tidligere og mindre å rydde opp i.

Tack för den knappen! Den var inte lätt att hitta men ska användas i fortsättningen.

Är inte gammal (tycker jag själv) men har programmerat via hålremseterminal i skolan. Köpte första Ibm xt 1982. Var med i Compuserve i början av 90-talet så lite har man varit med.
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Varför?

Ja kunde nästan tro det var jag själv som skrivit ditt gamla inlägg! :)

Jag tycker att hösten och vintern då vi som ställt in husbilarna, saknar våra fordon och utelivet, har ett utmärkt tillfälle att kolla efter ny tillbehör fundera över vad man ska göra när husbilen väl åker fram igen, och vilka resor man ska göra kommande säsong.

Jag personligen blir inte negativ av att det inte är säsong, visst längtar man till våren! Som jag alltid gjort när mc säsongen slutat och nu när det istället är husbil.
Det är nu vi ska prata minnen, tipsa varandra om allt och bygga upp den här pirriga känslan som kommer när det närmar sig vår!
Att vårat intresse är säsongsbundet tror jag är det som gör det så härligt!!

Så bli nu alla lite gladare och trevliga mot varandra fram till våren så kommer allt bli mycket bättre!

/Ronny
 
Toppen