• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför

F

F.d. 53498

Guest
2 frågor.

Kan någon säga mig varför gasen skall ta slut kl 12 på natten när det är +1 grad och spöregn på tvären.

Tyvärr kan jag bara köra värmaren på steg 1, bara 4 amp. Det räcker inte.

Fråga 2.

Finns det något ställe att fylla en svensk flaska i närheten av Stuttgart?

Nu blir det till att krypa ner hos gumman. Varför köpte vi en bil med långbäddar?
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Varför

Jag räknar inte med att kunna se alla de aromatiska kolväten som bildas vid förbränning av diesel. Det är just det som är det otäcka med detta. Alla giftiga, cancerframkallande ämnen som bildas syns inte men dom finns där, lik förbaskat!

Googla på "dieselavgaser" och låten eder förskräckas!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Varför

Suck. Jag ska försöka förklara. Vid förbränning av dieselolja, vare sig det sker i ett stillastående fordon eller ett fordon i rörelse, så uppstår restprodukter varav många av dem har negativ inverkan på människan (och även alla andra djur) om hon exponeras för desamma. På grund av de förment övervägande positiva effekterna av oljeförbränningen så har de som bestämmer i samhället bestämt sig för att inte i onödan skrämma medborgarna med "onödig" upplysning om vådorna av biltrafiken. Tidigt insåg husbilisterna dock (trots bristande information i ämnet) riskerna med förbränning av dieselolja i uppvärmningssyfte i stillastående fordon. Detta tycks ha ändrats på senare tid och det enda skälet härtill tycks vara bekvämlighet stor nog för att inte ta de negativa konsekvenserna av ovan nämnda förbränning av oljeprodukter på riktigt allvar.

Det var ju faktiskt ursprungsidén bakom denna tråd! Varför (tar gasen slut mitt i natten)?

Är ämnet tabubelagt? Skulle det vara bättre att sticka huvudet i sanden än att se verkligheten som den är?

Lätt desillusionerad Jappe
 
Senast ändrad:

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.533
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Varför

Hej!

Givetvis har alla rätt. Diesel orsakar vissa avgasutsläpp. Lite olika om vi kör en värmare eller om vi kör bilen. Gasol också, men mycket mindre.

Men om man jämför Husbilens utsläpp vid körning med en dieselvärmare så blir det givetvis en stor skillnad. Om vi tänker oss följande scenarie:

Husbilen körs i en timme i 100km/tim i snitt med en förbrukningen på 1,3 l/mil
Det gör att vi förbrukar 13 liter diesel under 1 timme. En dieselvärmare förbrukar under samma tid 0,15 liter.

Dessa 1,5 dl diesel under 1 timme är inte särskilt mycket. Jag tror inte att vi lever särskilt farlig, varken i egna husbilen eller i grannens husbil. Jag hade en Ebespächer som värmde mitt vattenburna värmesystem i min förra bil. Kanonbra. Aldrig orolig för att bränslet skulle ta slut mitt i natten. Aldrig behöva köpa gasol på "dyra macken"

Så länge AGA och andra aktörer på den Svenska marknaden ska ha runt 500:- för en 11kg gasolflaska så ligger dieselvärmaren riktigt bra till, eller hur.........
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Varför

Om du är rädd att du skall bli förgiftad av värmarens dieselavgaser när du vistas i bilen, ja då kan jag förstå.
Men jag trodde du var klokare än så, värmarens avgaser är försumbar i gemförelse med din dieselmotor eller när du står uppkopplad på el som framställs av brunkolskraftverk.

Jag menar ,allting är relativft, Sen gör alla sina egna val.

// Pär
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Varför

Detta har vi diskuterat i många andra trådar tidigare. Har erfarenhet av luftburna värmare i båt och husbil och vattenburna värmare, både diesel och gas, i husbil. Har i nuvarande Concorde både Alde gas och Eberspäcker dieselvärmare på samma slinga. Fricampar ca 60 dagar i fjällen varje vinter. Använder gas på natten och ibland diesel på dagen, samt diesel vid längre parkering dagtid vid färd. Varför denna uppdelning?

Dieselvärmaren låter för mycket nattetid (trots montage under bil), dels uppstartsljud, dels tickande bränslepump. Dessutom drar den alldeles för mycket ström. Dessutom kommer man inte ifrån en högre avgasbelastning, speciellt om man står i minus 20 och vindstilla i en gryta nedanför en slalombacke.

En dieselvärmare är ofta för effektiv för behovet. Den värmer alltså upp vattnet i systemet för bra vilket innebär att den inte kan gå kontinuerligt. Och en dieselvärmare låter mycket och drar väldigt mycket ström i uppstart- och avstängningsskedet. En bra idé är att montera ett stort expansionskärl och/eller fördubbla antalet konvektorer, vilket ändå behövs i de flesta bilar eftersom dubbelgolvet ofta inte är uppvärm speciellt bra.

Aldepannan helt ljudlös (i en Concorde, i andra fordon kan den höras något mer), drar mycket mindre ström och avgaserna syns ej.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Varför

Jag tror det är en viss risk att vi jämför äpplen och päron än en gång på detta forum.

Den Eberspächer-värmare som du JAndersB upplever som ljudlig och strömslukande är nog inte av samma generation som Webastos Dual Top. Jag har den sistnämnda monterad inne i bilen och upplever inte ljudet från den som störande eller ljudligare än den Truma 6000EH som vi hade i en tidigare bil.

Alla ljudupplevelser är ju subjektiva men dels bekvämligheten (alltid bränsle med) dels tryggheten att inte behöva hantera så giftiga gaser som gasol inne i husbilen ( det är ju av och till husbil- och husvagnsfolk som tyvärr avlider till följd av gasolläckage) gör att vi upplever Dual Top som ett klart bättre alternativ än gasol-pannan. Tyvärr finns inte dieseldriven spis i vår bil....än!

Här finns en länk till Webastos hemsida om nån vill veta mer;
Webasto Caravan :: Dual Top
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Varför

varför jag har alldrig varit med om det på mina 40 år som kampare det är hur lätt som helst att åtgärda med två gasoltuber med automatisk omkopplare så händer det alldrig, det är in te gasolens fel det räknar jag som handhavande fel.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Varför

Jag vet att det är handhavandefel när gasen tar slut i flaskan Jag vet inte direkt hur jag skall bära mig åt för att tömma flaskan ordentligt om jag inte kör till den är slut, dvs inte längre lämnar gas. Om man har automatisk omkopplare och en visare som visar vilken flaska man kör på, då har man ju chans att se när flaskan 1 är tom.

Till er som eventuellt vill gotta er i mina handhavandefel vill jag bara berätta att flaska två bara räckte i 2 dagar. När den tog slut var vi i Weinigeroden utan chans att fylla vår flaskor. Vi hade ätit middag med varsin grose bier. Alltså ingen möjlighet att köra till den plats vi lämnat där det fanns el. Vi åkte därifrån för man ville ha en E per kilowatt. Det var inte vårt pris.

Vi körde värmeljus och fotogenlampa. När vi gick till sängs 21 grader kl 22. När vi vaknade 13 grader kl 07.00 (jo det är sant Eva) Hobbyn är bättre isolerad än man kan tro. Utomhus var det 2 grader och vindstilla.

VVi överlevde den natten oxå, nu har vi varit i Burg hos Johannsen och fyllt flaskorna. 31 E för 21 kg gas, anständigt pris.

Nu står vi i Heiligehafen och har varit hos veterinären.

Här kostar elen 2 E för hela dygnet. Perfekt.

Nyplockade trattkantareller utgör grunden för smaken i såsen till middagen.

Kramizar husbilskompisar
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Varför

Gasolen har fördelar, dieseln har fördelar. Gasolen kan vara väldigt farlig om man slarvat vid installationen och inte kontrollerar anslutningarna regelbundet.

Diesel verkar vara enklare att hantera än gasol och den stora fördelen är ju tillgången till bränsle i en husbil. Man behöver inte gå upp mitt i natten för att "byta flaska".

Men för mig är den stora frågan: vart tar avgaserna vägen? Jag har aldrig sett en dieselpanna installerad i en husbil förutom i min egen bil, men den duger bara till att avlägsna isen från vindrutan kalla vintermorgnar.

Är avgaserna lättare än luft så krävs väl i så fall skorsten på taket eller hur är det ordnat med detta? Skulle avgaserna vara tyngre än luft så blir det väl problem. Eftersom avgaserna är varma (förmodar jag) så försvinner dom väl upp i atmosfären och skulle väl i så fall inte utgöra någon fara för dom som vistas i husbilen. Miljöaspekten lämnar vi därhän i denna diskussion.

Skulle någon med insikt i ämnet vilja förklara hur det förhåller sig med detta?

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55321

Guest
Sv: Varför

Välkommen hem till gotland ni två, så får vi träffas o höra er reseskildring. Här har vi 0,5 grader nu så ha gärna gasoltuberna fyllda under hemvägen.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Varför

Tjena Mona o Tony.

Vi e på väg hem. Ni är bjudna på en italienfest hos oss. Återkommer med datum. Vi kommer till vår underbara ö ca den 10 november. Höres.
Kramiz
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Varför

Jo, det var jag som myntade uttrycket jämföra äpplen och päron när det gäller dieselvärmare kontra gasol, och vattenburet- kontra luftburet och fricamping kontra elstolpe på camping. Därför var jag tydlig med vilken konfiguration min åsikt avsåg.

Precis som sagts tidigare löses ju detta problem lätt med en automatisk omkopplare. Och med en ultraljudstankmätare till gasflaskorna ser man ju om även reservflaskan börjar ta slut och kan dra igång dieselvärmaren på kvällen i stället. Men då hade vi ju inget roligt problem att älta...
 
F

F.d. 55321

Guest
Sv: Varför

De tackar vi för,det låter trevligt. Bilen står med värme på o klar för avgång med fyllda vattentankar och GASOLTUBER,bra va. VI hörs ha de bra. mona o tony
 
Toppen