• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varför vintercampar du?

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2027
Nämn så många positiva saker som gör att man vill prova på vintercamping.

Nu tänker jag inte på att det är varmt inne och kallt ute, för det är det hemmavid med, framför kaminen.

Vi provade på vintercamping i mars, tyckte det var mysigt och gott och varmt som du skrev.
Men frun känner av draget som blir i en husbil oavsett hur varmt man har det i husbilen.
Så hon får ännu mer värk än det dagliga normala hon har varje dag.
Jag själv hade gärna vinter campat hela vintern, det jag gillar är att det är så lugnt och skönt. Färre husbilar över allt och man kommer ner i varav väldigt fort. Promenader och sitta och läsa eller spela spel är det man kan göra + laga mat. Vad behöver man mer, allt är nära och man kan inte gå runt och fundera vad man ska hitta på att göra som det blir hemma!
Sen är det lite bökigt med vattnet om man inte har på värmen eller ett garage att ställa husbilen i på veckorna när man jobbar.

Senast ändrad:
Jag reser hela året i min husbil, naturen är vacker året om och att kunna njuta av tysta platser där snön ligger orörd är mysigt.
Tända en brasa och sitta i mörkret och lyssna på brasan och vinden är fantastiskt.

Jag har också problem med att det drar när det är kallt ute även inomhus hemma. Värk i kroppen kommer som ett brev på posten, När det gäller husbilen får man felsöka lite med en trådlös tempmätare då kan man se var kalluften kommer in och värmen går ut. Ofta är ventilationen gjord för många personer och inga stora tempvariationer. Silvertejp kan behövas på vissa ställen. Jag tar friskluft till värmaren utifrån så då blir det övertryck inne och inget drag. De flesta roterar inneluften vilken går upp i taket vid luckan och skapar undertryck och det kommer in kalluft utmed golvet.

Jag har också problem med att det drar när det är kallt ute även inomhus hemma. Värk i kroppen kommer som ett brev på posten, När det gäller husbilen får man felsöka lite med en trådlös tempmätare då kan man se var kalluften kommer in och värmen går ut. Ofta är ventilationen gjord för många personer och inga stora tempvariationer. Silvertejp kan behövas på vissa ställen. Jag tar friskluft till värmaren utifrån så då blir det övertryck inne och inget drag. De flesta roterar inneluften vilken går upp i taket vid luckan och skapar undertryck och det kommer in kalluft utmed golvet.
Menar du en värmekamera?

Vilken erfarenhet av vintercamping med husbil har du? Och varför skulle inneluften försvinna ut genom takluckan och kalluft komma in vid golvet om luften hela tiden cirkulerar, då blandar luften sig kontinuerligt, framförallt i bilar med luftvärme.

En källa till drag är ofta springorna runt kylskåpet skåpen saknar ofta tätning mot baksidan där ventilationsgallren sitter med vinterlucka blir det bättre men jag har lyft ut mitt kylskåp och monterat expanderande lister runt hela skåpet blev stor skillnad. Har studerat ett antal olika husbilar
och det är ofta springor där bra på sommaren men bli kall drag på vintern.

trådens ämne. Varför vintercampar du?
Man vill ju ut och resa även under den kallare delen av året. Om man har en husbil blir det ganska självklart att man använder den eftersom både billigare och mer flexibelt än alternativen. Även så kallade tresäsongers husbilar han användas på vintern. Det är dessutom fritt från mygg, bromsar, knott och horder av tyska bilar. Det blir heller inte så varmt att man måste leta upp platser med skugga. Förutom ren okynnesåkning besöker man släktingar och vänner, konserter, danser, sjöar med skridskois, backar och skidspår - listan kan göras lång.

Man vill ju ut och resa även under den kallare delen av året. Om man har en husbil blir det ganska självklart att man använder den eftersom både billigare och mer flexibelt än alternativen. Även så kallade tresäsongers husbilar han användas på vintern. Det är dessutom fritt från mygg, bromsar, knott och horder av tyska bilar. Det blir heller inte så varmt att man måste leta upp platser med skugga. Förutom ren okynnesåkning besöker man släktingar och vänner, konserter, danser, sjöar med skridskois, backar och skidspår - listan kan göras lång.
Det är en ganska speciell upplevelse att vakna upp helt ensamma vid en hamn som på sommaren är "knökfull" med husbilar, inte bara tyska,
och det är helt tyst och härligt vinterväder med is på sjön, några minusgrader och ta en härlig promenad med hunden och därefter äta en lång frukost i den varma husbilen. Många platser som man besökt på sommaren blir helt annorlunda på vintern, och ofta inte till det sämre.

Senast ändrad:
Tack, nu börjar det bli intressant.

Vi som mest helgcampar, och semestern så klart, vill se och uppleva även caféer, marknader, skogsgläntan, eld och korvgrillning.
Står i valet att köpa vinterdäck för att komma ut oftare.
Speciellt på våren när folk börjar rulla i söder men vi sitter med några decimeter snö kvar, är längtan ut enorm.

Tänk på att på vintern där det finns snö*, kan man glömma allt som inte är plogat.
* jag tänker riktig vinter, mer än 20-30 cm packad snö.

Det blir väldigt mycket som inte är tillgänglig med snö på marken, som är en självklarhet vid barmark.
Typ, skogsgläntan, platsen vid sjön/älven, parkeringen som inte plogas, osv.

För mig är vintercamping en säsongsplats på en väl vald camping, med i mitt fall bra skoterspår.

Förutom vinterdäck, gärna sk nordiska dubbfria, är det bra med motorvärmare. En isolerande matta för vindrutan eller hela hytten gör nytta. Jag har biltemas som kostar några tior. Täcker vindrutan enbart men gör ändå stor skillnad.

Tänk på att på vintern där det finns snö*, kan man glömma allt som inte är plogat.

Det blir väldigt mycket som inte är tillgänglig med snö på marken, som är en självklarhet vid barmark.

För mig är vintercamping en säsongsplats på en väl vald camping, med i mitt fall bra skoterspår.
Menar du vägar där det är 20-30cm packad snö man kör på som lite längre norrut, eller att det har kommit lika mycket men det är inte plogat?

I södra halvan av landet är det största hindret ofta frusna plogvallar som inte skyffel biter på. Har ibland med ett spett för detta. Bilden är från februari någonstans i bergslagsskogsrna

Bilagor

• DSC_1609~2.webp
    DSC_1609~2.webp
    2 MB · Visningar: 16
Menar du vägar där det är 20-30cm packad snö man kör på som lite längre norrut, eller att det har kommit lika mycket men det är inte plogat?
Jag menar snö som inte är nysnö. Nysnö kan vilken bil som helst forcera en halvmeter.

Packad snö, där hänger sig bilen lätt på underredet. För den bär garanterat inte en husbil.

Förutom vinterdäck, gärna sk nordiska dubbfria, är det bra med motorvärmare. En isolerande matta för vindrutan eller hela hytten gör nytta. Jag har biltemas som kostar några tior. Täcker vindrutan enbart men gör ändå stor skillnad.
Skaffa ett riktigt täcke till framrutorna, det gör väldigt stor skillnad.

Säkert bättre med ett sådant täcke men har ingen bra plats att förvara det. Har också ett kraftigt draperi mellan hytt och bodel.

Tillbaka
Toppen