• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför uttalas vissa ord som slutar på -or med -er?

F

F.d. 58689

Guest
Tja, räker eller räkor? Reker - såna man eter, som stockholmarna säger. Helt klart dialektalt!
På tal om det, en färsk historia från fm idag.

Coop hade finfina räkor. Rökta för 12.90/hg och färska för 129kr/kg, enl skyltarna. Ville ha både ock, så jag sa - du kan lägga dem i samma påse.
Nej, det går ju inte när det är olika pris, sa hon då!!! Tankevurpa eller okunnighet?! Försökte förklara att 12.90kr/hg är ju 129kr/kg!! :twitcy:
 
R

RobbeS

Guest
Flicker/flickor och andra uttal struntar jag i (nästan). Men det som retar mig är de som säger var resp vart.
Och bägge resp båda

Skillnaden mellan var och vart – här är minnesregeln
Undrar du också vad skillnaden mellan var och vart är? Då har du kommit rätt – så här ligger det till.
Var använder du för att beskriva ett nuläge, en plats, eller ett statiskt läge. Var någon eller något befinner sig. Var jobbar du? Var ligger Stadshuset? Var landade bollen? Var köper du dina blommor?
Vart använder du för att beskriva en riktning eller en rörelse, när någon eller något är på väg. Vart är du på väg? Vart rullar bollen? Vart ska ni åka med jobbet?

Här / Där = VAR
Hit / Dit = Vart

Men hur får man in vars i den minnesregel. Typ vars är du, eller vars då.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Tja, räker eller räkor? Reker - såna man eter, som stockholmarna säger. Helt klart dialektalt!
På tal om det, en färsk historia från fm idag.

Coop hade finfina räkor. Rökta för 12.90/hg och färska för 129kr/kg, enl skyltarna. Ville ha både ock, så jag sa - du kan lägga dem i samma påse.
Nej, det går ju inte när det är olika pris, sa hon då!!! Tankevurpa eller okunnighet?! Försökte förklara att 12.90kr/hg är ju 129kr/kg!! :twitcy:
Plumpt uttryckt tror jag
Olika plu menade hon nog, för det är det väl, gissar jag
 
Senast ändrad:

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024

Eva o Håkan

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Linköping
HBK-Nr
15184
Medlemskap
2024
Dagens journalister och programledare har ersatt två ord vid olika intervjuer och vad som är rätt/fel kanske någon kan svara på
Man använder ofta ordet TÄNKER ex: vad tänker du om att tingsrätten dömde si/så
Sedan ordet TROR ex: vad tänker du om att göra så här

Trevlig helg på Er alla

Det är anglicismer. Think på engelska är både tror och tänker.

/ Håkan
 
Toppen