• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varför totalvikt 3,3 ton?

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
1.102
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Tittar man tillbaka på några år gamla husbilar (kanske bara plåtisar?) så ser man en hel del med totalvikt på 3,3 ton.
Varför? Var det möjligtvis något med skattevikt som gjorde att de fick lägre skatt?
 
En gissning är att det främst har/hade med prissättningen av bilen att göra.
Precis som med motorstyrkan skall man lockas att lägga till en (rejäl?) extraslant för lite mer "utrustning" trots att tillverkningskostnaden är ungefär densamma.
 
Kan det vara att bilen är byggd på ett light-chassie kanske? Vill minnas att det har lite klenare fjädring och bromsar.
Det stämmer att Heavychassi har kraftigare fjädrar och bromsar. Men det kan inte vara det som är skälet till 3,3 ton eftersom det finns mängder med 3,5 tons bilar på Lightchassi.
 
Der findes både 3300 og 3500 Lightchassis.

F.eks. Knaus plåtis 3500 Light er faktisk en opvejet 3300 Light med ekstra fjedre bag.
Der er andre producenter, der leverer plåtis på ægte 3500 Light chassis.
 
Jag vill minnas skillnaden endast är fjädrarna bak och om man betalar extra får man med 3500Kg direkt från fabrik eller så kan man vikta upp bilen själv genom att skruva dit enklare tillsatsfjädrar vid genomslagsgummina.
Vill även minnas att även min Knausplåtis var uppvägd med tillsatsfjädrarna. Det låg med en installationsanvisning bland handlingarna.
Skulle inte bli förvånad om det är för att det blir billigare för Knaus att väga upp själva än att köpa klart från Fiat.
 
Här är en tråd till om 3300 kg totalvikt. Där talas också om en "enklare" variant. Bl a klarar man sig på 15" hjul. 3500 kg kräver 16" står det.
 
Tydligen finns fortfarande bilar med 3300 kg totalvikt. Mot kostnad på 8100 kr får man istället 3500 kg totalvikt. Vad som ändras framgår inte men det är i alla fall 16" hjul i båda fallen.
 
Jag tittade precis på tekniska specen från Fiat från ett par år sedan och intressant var att det var exakt samma spec på 3300kg skåpbilarna som på 3500kg bilarna förutom just totalvikten. Exakt samma tjänstevikt och mått i övrigt.
Samma tjänstevikt talar också för att det i princip är identiska bilar utan några direkta skillnader i storlek på komponenter. Kanske lite mer spänst i bakfjäderbladen?
Skillnaden är nog främst prisstrategisk.
 
Men der er alligevel100kg forskel på højest tilladt akselvægt for og bag.
 

Bilagor

  • 62D20729-459C-4147-A438-A98AC99AEE3F.png
    62D20729-459C-4147-A438-A98AC99AEE3F.png
    2,5 MB · Visningar: 20
Hejsan, inte direkt samma som 3300kg men ändå lite udda. En bekant köpte en husbil som var reggad till 3560kg ????
Vilket i praktiken bara var en spärr för att man inte fick köra den med ett körkort som var nyare än viktspärren vid 3500Kg.
En ombes. till 3500Kg löste problemet, men frågan kvarstår....... Varför något så udda som 3560kg hade hamnat på papperet.

M.v.h. JANKRO.
 
Hejsan, inte direkt samma som 3300kg men ändå lite udda. En bekant köpte en husbil som var reggad till 3560kg ????
Vilket i praktiken bara var en spärr för att man inte fick köra den med ett körkort som var nyare än viktspärren vid 3500Kg.
En ombes. till 3500Kg löste problemet, men frågan kvarstår....... Varför något så udda som 3560kg hade hamnat på papperet.

M.v.h. JANKRO.

Skrivfel vid regbesiktning?
 
Tillbaka
Toppen