• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gasol Varför sotar gasolspisen?

FURUDAHLS

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2026
Någon som vet varför gasolspisen
efter ett tag brinner med gulaktig låga. Kan det bero på munstycke eller något annat. Har idag bytt gasolfilter och det gör ingen skillnad. Kör med Lpgflaskor.

Ja där har vi pudelns kärna munstycket har oavsiktligt blivit för stort och för mycket gas kommer ut. Ytterst lite större diameter så ökar mängden gas ganska mycket. Kanske finns reservdelar eller om man kan göra ett kastbyte mellan brännarna.

Se inlägg #33 med avseende på eventuella effekter av att rensa ett munstycke med en tråd.

För enkel felsökning om detta.
Flytta munstycket från den "gulbrinnande" brännaren till en annan, och vise versa.
Följer den gula lågan munstycket eller brännaren?

Månne finns det någon typ av regulator på undersidan spisen, kopplat mot vredet så det blir för lite gas?
För lite gas borde väl bara ge samma verkan som att dra ner effekten med vredet, dvs en "mindre" låga.
Att dra ner effekten är iofs något som du kan testa. Är lågan fortfarande gul om du kör brännaren på min- eller halvgas?

Tillbaka
Toppen