• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför skaffade ni husbil?

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Tror och hoppas att detta är rätt tråd för denna fundering.

Sitter och läser denna artikel. Onödiga frågor man ställer som ny husbilsägare - Allt om husbilen

Det är en bra och slående rubrik som inte kan missas :D och egentligen så är ju vi ganska nya husbilsägare men har ändå avverkat 2 husbilar och är inne på den 3e vilket egentligen säger sig självt då 2 är avverkade.

Egentligen så skulle vi aldrig ha husbil, vår gamla Polarhusvagn var ju helt tillräcklig.

Nåväl det började väl eg för ca 6 år sedan. Vi skulle ha semester och det var planerat med husvagnen. Min dåvarande chef hade en husbil som han tänkte sälja eftersom det var skilsmässa på gång. "Det är klart som fan att Ni ska ha husbil" sa han och även om jag tyckte kanske inte att det var så klart som han tyckte men iaf,,,,,,,, han tyckte att vi skulle hyra bilen under 3 veckor för x-antal kronor och om vi gillade den så drog vi av det på priset.

Nåväl sagt och gjort efter att ha konfererat med sambon (numera fru) så blev det så. Bilen som vi hyrde var en liten alkovbil, under 6m med alldeles för små bagageutrymmen men ett stort badrum där det gick att stuva saker. Vi hämtade bilen som var helt tom på grejor, men full gasoltub och vi körde hem och plockade över det vi behövde från husvagnen. Kändes trångt när vi packade men ändå ganska ok.

Vi for runt lite i södra Sverige och kom på att varmvattenberedaren inte funkade, inte så kul när vi eg gillar fricamping, visst det är ju "uppiggande" med en fräsche morgondusch men inte varje morgon.

Det slutade med att vi köpte bilen, för fy tusan vad mysigt och bekvämt det var med husbil. Vi drog av för vad en ny vv-beredare skulle kosta men efter att jag kollat så var det bara en säkring som gått och jag berättade detta under tiden som jag satte en flaska "Johnnie Walker" framför honom, detta accepterades direkt då hans fru inte gillade wirre ens under dödshot.

Vad jag egentligen vill säga är att döm aldrig i förväg utan väga prova.

Edit: Hur är Er historia?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Historien börjar 2008 med att vi letade sommarstuga i Blekinge. Vi hittade en i Valje och då ställde vi oss frågan: Vem av våra söner åker och hälsar på oss där? Ingen. Två gräsmattor att klippa, två hus att måla - nej.

Så vi tittade på en husbil i Helsingborg, blev förtjusta i den - va bra, då kan vi åka runt i Sverige och på Gotland och hälsa på våra söner istället. Sagt och gjort, dagen efter åkte vi tillbaka till Helsingborg och köpte husbilen. Så enkelt var det.

1645741514628.png
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Historien börjar 2008 med att vi letade sommarstuga i Blekinge. Vi hittade en i Valje och då ställde vi oss frågan: Vem av våra söner åker och hälsar på oss där? Ingen. Två gräsmattor att klippa, två hus att måla - nej.

Så vi tittade på en husbil i Helsingborg, blev förtjusta i den - va bra, då kan vi åka runt i Sverige och på Gotland och hälsa på våra söner istället. Sagt och gjort, dagen efter åkte vi tillbaka till Helsingborg och köpte husbilen. Så enkelt var det.

Visa bilaga 221680
Så enkelt och så bra. Ibland så blir det bara bra vid 1a ögonkastet.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Så enkelt och så bra. Ibland så blir det bara bra vid 1a ögonkastet.
Ja det är ju så perfekt med husbil. Vill du inte ha sällskap så åk till treriksröset och hoppas att du inte träffar ngn du känner, alternativt så tipsar du dina vänner om Treriksröset och stannar hemma själv :D
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Vi började åka 2015 och avverkade två husvagnar innan det blev med husbil 2017. Första långresan gick till Treriksröset
Hade två Adrian husvagnar, varav den andra var ett riktigt vrak men det kom vi på efter vi hämtat den i Markaryd……Numera är den tydligen jaktstuga.
Nåja efter den vart det en äldre Weinberg som vi nu bytt mot en betydligt fräschare Euramobil. Finns att läsa på vår reseblogg www.micann.se hur jag trixade för att sambon skulle följa med o titta på Euramobilen . Vi ville vara mer rörliga därför byte till husbil, har inte ångrat oss en minut ännu!
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Det började 2013-14 med en reparation av en EBL inkl byte av jordkabel till bodelsbatteriet
på en alkov bil från 2008. Den hade våningssäng längst bak.
Detta tog ju sin "lilla" tid att fixa då jag aldrig varit inne i en HB tidigare.
Som betalning så fick jag låna HB:n en vecka och jag talade inte om för resten av familjen
(2vuxna, 2barn i 6-11årsålder och 2st små hundar).
Jag sade bara åt dom att packa lätt för en veckas semester och jag åkte iväg för att hämta hb:n.
När jag kom in backande med denna stora bil så var lyckan gjord när jag såg allas stora ögon och ungarna blev hel tokiga. :)
Jag visste att dom aldrig varit på Öland så dit drog vi.
Det var den bästa semestern på länge tyckte allihop när vi väl var hemma så
ingen ville lämna tillbaka hb:n.
Men det var ej till salu.

Denna idé att skaffa HB slog oss inte förrens till Jul och då var det ju ingen säsong men vi åkte
på flera ställen och kollade på begagnade bilarna under senvintern men vi var inte nöjda med planlösningarna mm.
Vid April-Maj hittade vi våran bil. En Fiat Ducato Arca 1990 med 2.0l bensinmotor.
Den fick stå ut med oss i några år innan vi skaffade Fiat Ducato 2002 Euramobil som vi fortfarande har.
Nu är ju ungarna inte med längre så nu åker vi lättare. :)
 

MaBi

HBK Valberedning
Inlägg
952
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Började 2010 då vi "bara" skulle titta på husbilar, hittade en Mac Louis som vi köpte, nu har vi en Rapido 8066 som vi är så belåtna med! Drömmen var ju när vi hade husvagn att kunna köpa en husbil för att kunna åka mer spontant och detta har vi inte ångrat en enda gång!
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
På 80-talet började jag inreda olika personbilar som man kunde sova i och på 90-talet blev det folkabuss, så för mej blev det längtan att ha dusch och toa i bilen som gjorde att det blev en vanlig HB på 2000-talet! Sen är det väl åldern också som gör att man vill ha lite bekvämare boende, att sova i en personbil idag är otänkbart för mej!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har alltid gillar att resa... Haft båt tidigare där jag seglade till flera länder bla Tyskland, Danmark och Lettland och Gotland. :rolleyes:
Men så råkade jag ut för en allvarlig olycka.. :eek: .... Min blivande fru hittade mig.....och det tog mig 29år innan jag hade rehabiliterat mig ifrån henne :twitcy:
Och av någon obegriplig anledning så fick hon 5 barn under de första 8 åren... Så båtlivet tog snabbt slut...
Och efter min rehabilitering var min kropp fortfarande öm på ett speciellt ställe och resten av kroppen var väldigt sliten och värkte, så att börja med båt igen var bara att glömma...
Så jag köpte mig en ny Hobby...en husbil som nu blev min "skuta" :yes:
Hade också träffat en ny kvinna som hade två stora barn (så inte den del som ömmade fick värre skador :eek: ) men när hon ville ha barn med mig så flydde jag, och då var det en himla tur att jag hade min skuta.... Och på den vägen är jag fortfarande då det dyker upp nya kvinnor hela tiden som försöker lura mig in i kvinnofällan.....
Så idag för säkerhets skull så har jag nu två snälla hundar som vaktar mig dygnet runt... :twitcy:
I september har vi bott 12 år i skutan... Och alla 365 dagar om året.

Det ända jag ångrar är att jag under för många år hade Folksam som försäkringsbolag för skutan.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vi började med husvagn -97, dels behövdes den som billig övernattning för mig som resemontör.
Kunde bli upp till två veckor på samma jobb och då blir det trassligt med hotell.
Budgeten var lågt ställd så det blev en 10 000kr cabby som funkade i 5 år.
Sedan blev det nytt jobb och flytt och vagnen skulle avyttras.
Då hittade jag en massa fuktskador och mögel så jag satte priset lågt.
Det kom några polacker och ville pruta till gratis vilket gav givetvis inte gick med på.
Under natten försvann husvagnen, jag har mina misstankar med vem....
Fick dock ut 25 000:- från försäkringsbolaget vilket blev grunden till en nyare och större vagn som köptes till sommaren -03.

Större vagn, större problem vid fricamping....
Att köra ner till den lilla badsjön för att finna parkeringen full och behöva backa en kilometer med 8m husvagn gjorde att vi började kolla husbil istället.
Men det tog fem år innan vi hittade något som passade vår budget (runt 100").
Husvagnen såldes med en nätt vinst på 5" så HB blev nästan gratis.
Men vi borde ha anat oråd med tanke på hur säljaren såg ut...
Redan första besiktningen hittades massor med fel, men tack vare att man kan skruva och svetsa själv blev det inte alltför dyrt.
Dock kände ingen av oss att bilen var rätt, vi började även vara mer i svärföräldrarnas sommarstuga och med två små barn så såldes bilen och campandet las på is.
Vi hade turen att en kille frågade på en parkering om bilen var till salu så det blev en enkel försäljning utan förlust.

Sommaren -14 stannade vi till på en HB firma på skoj och tittade runt lite.
Där hade de just fått in en inbytesbil som vi tyckte kändes bra men vi var inte inställda på köp, i rutan stod att de ville ha nästan 200" -lååångt över vad vi tyckte det var värt.
Då kom, har vi fått reda på senare, ägaren till firman ut och snackade lite och var vi intresserade av den bilen fick vi vänta till efter semestrarna för det var lite som skulle fixas innan leverans.
Vi sa att vi ville ha den nu och kunde ta den som den var om vi fick den till bättre pris.
Och om vi fick, 40" under utsatt pris, gjorde att vi slog till där och då (fick även 6mån garanti på allt som inte stod med som fel i deras att göra lista).
Ut på en två veckors tripp för att "känna igenom" bilen och hitta eventuella fel.
Bilens fel, enligt handlarens lista, fixades som vanligt av undertecknad för en billig penning.
En del andra fel hittades också som åtgärdades på handlarens bekostnad.

Vi hade denna bil i 6år på långresor genom Sverige och en del utomlands sommar som vinter.
Den funkade helt enkelt bra för två vuxna, två barn och en hund.
Dock fick vi vuxna sova på loftet (alkovbil) med dess klättrande på stege, toaletten var trång (så trång att det var lättare att duscha ute än inne) och framförallt var lastvikten urusel, och blev värre varefter barnen blev större (med familjen i fick vi välja om vi ville ha diesel eller vatten med och låg ändå 50kg över totalvikt).
Vi började även titta på att åka ned i Europa och fann att det skulle vara betydligt bättre med en bil med minst miljöklass 5 (vår var en -97:a utan klassning).

Så började kollen efter nytt fordon redan -19 med besök på allehanda handlare för att hitta "rätt" bil.
Vilket inte var helt lätt.
Vi ville ha långbäddar, gärna som kunde sättas samman till dubbelsäng, längd på ena sängen minst 2m, stort badrum, taksäng som inte sitter för dörren nedfälld och inte helintegrerad.
Vi hittade ett helt gäng som var nästan rätt men det var alltid något av våra krav som inte kunde uppfyllas.
Av en händelse så åkte vi in hos den lokala handlaren efter semestern och hittade den perfekta bilen för oss.
Den stämde nästan in i minsta detalj med hur vi ville ha det t.o.m lastvikten rimlig (på pappret) trots 3,5t.
Gick in till handlaren för att fråga om bilen men fick reda på att kunden innan just köpt den bilen.
Tillbaka på ruta 1, nästan, fast nu hade vi en modell att hålla utkik efter.

Så under hösten -20 dök det upp en sådan bil på Blocket, jag tog (med kort varsel) ut en semesterdag och slängde mig i bilen för en 20 mila resa för att kolla.
Denna bil var ännu bättre än den vi sett hemma.
Över 800kg lastvikt (visserligen över 3,5t), solpanel, sommar och vinterdäck samt ny kamrem.
Dock ett helt gäng tusenlappar över vår tidigare budget, men att äntligen hittat rätt kanske det är värt det.
Ringde frun och kolla av läget (vilket är högst ovanligt, brukar köpa först och tala om sen) och fick ok.

Bara veckor efter att vi köpt bilen fick frun ärva föräldrarnas sommarstuga då de inte orkar med längre.
Och istället för fler resor med nyare husbil blev det färre resor med nyare husbil och fler resor till sommarhuset.
Det blev inte riktigt som planerat så nu går diskussionen "ska vi sälja husbilen och satsa på sommarstugan eller tvärs om".
Eftersom barnen knappt vill följa med till stugan så ligger den lite löst å andra sidan börjar de knorra på att följa med på husbilssemester också.
Stugan kostar mindre än husbilen...
Trots detta blev det 30 husbilsnätter 2021 och redan 7 i år så vi får väl se....
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Hej.
Köpte en hopfällbar h-vagn 1970 Taket användes som båt Amsterdam 1973
Målade om den åkte till Porto roz i Slovenien 1974 Bytte till husvagn 1975 polar köpte husbil 1988 en Dethleffs 1986
lite bilder. Det har blivit mer Bekymmer med tekniken men bekvämare.
 

Bilagor

  • WIN_20220225_11_19_49_Pro.jpg
    WIN_20220225_11_19_49_Pro.jpg
    89,8 KB · Visningar: 48
  • WIN_20220225_11_20_50_Pro.jpg
    WIN_20220225_11_20_50_Pro.jpg
    106,6 KB · Visningar: 46
  • WIN_20220225_11_20_09_Pro.jpg
    WIN_20220225_11_20_09_Pro.jpg
    80,9 KB · Visningar: 45
  • WIN_20220225_11_21_07_Pro.jpg
    WIN_20220225_11_21_07_Pro.jpg
    115,9 KB · Visningar: 47
  • WIN_20220225_11_21_47_Pro.jpg
    WIN_20220225_11_21_47_Pro.jpg
    103,1 KB · Visningar: 49
  • WIN_20220225_11_22_13_Pro.jpg
    WIN_20220225_11_22_13_Pro.jpg
    110,6 KB · Visningar: 50

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vi har nog en något annorlunda bakgrund som husbilsresenärer vi har aldrig ägt någon husvagn eller idkat något campingliv alls. Alla våra semesterresor hade alltid företagits med motorcykel och de resorna var ibland mycket längre än vi någonsin kommer att köra med husbil (vi har heller aldrig varit på någon flygsemester) och fram till 2005 hade vi alltid övernattat i tält och då var man i stort sett lika fri som med husbil.
Men så 2005 började vi för första gång att hyra rum eller stuga för övernattning och samma år när vi svängde in på en parkering och stannade ijämte en husbil så kom det ut ett äldre par och vi började att samtala, det visade sig att de kört alla sina semestrar sedan 60-talet på motorcykel och detta var första året i husbil. Vi hade mycket erfarenheter att utbyta och när vi körde därifrån sade vi att ”någon gång i framtiden” ska vi skaffa en husbil. Så gick det några år och i början gick det bra att hyra rum eller stuga men allt eftersom blev de färre och steg ganska rejält i pris och därtill blev man bunden att försöka att hitta en övernattning (tältet var med som reserv) och sen började vi även att tala om hur länge vi egentligen skulle vänta på att skaffa en husbil.
Så år 2012 skaffade vi vår husbil och den har vi kvar än idag och även om vi ibland hälsar på våra bekanta i Nederländerna så åker vi i regel norrut och på våra resor så går vi i regel fotvandringar och den typen av friluftsliv. Därför har vi utrustat den för att vara helt oberoende av el eller annan service, tömning gör vi på trafikverkets rastplatser när vi passerar någon där det går och även vatten fylls på där eller där vi tankar och därmed är vi återigen lika fria som med MC och tält. Att vi mycket sällan står på några ställplatser beror helt enkelt på att vi reser och använder husbilen på ett annat sätt, därmed inte sagt att vi aldrig gör det för det händer ibland.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Vi har haft husvagn sedan mitten av 70-talet och kuskat runt med barnen i Sverige, Danmark, Tyskland, Italien, Österrike och Jugoslavien under semestrarna. vi började att se husbilar på campingarna allteftersom men kunde inte fatta hur de tänkt, trånga, otympliga och svårt att förflytta när man låg på campingarna men när barnen inte ville följa med längre och vi började ändra vårt campingliv funderade vi om det kanske är husbilsliv som passar oss nu. Sagt och gjort, till sommaren 1999 såldes husvagnen och en äldre SMC köptes. Vi körde direkt ner till alperna och åkte runt för att vandra. Vi märkte ju med en gång att detta passade ju perfekt, bara stanna till vid något alppass, övernatta och sedan på morronen bara att knyta skorna och ge sig direkt ut på vandringslederna.

Jag hade tidigare också försökt att övertala Bettan att testa länderna i gamla Jugoslavien nu när det blivit lite lugnare men det var som att köra huvudet i en vägg, aldrig i livet sa hon. Men nu när vi var så nära och vi blivit helsålda på husbil gjorde jag ett nytt försök, sa att vi kunde ju bara åka över gränsen till Slovenien och testa en natt på någon camping, om det inte var inbjudande var det ju bara att vända. Vi kollade runt lite efter canping nära gränsen och valet föll på Bled. Redan direkt efter tunneln blev Bettan såld på landet, det var ju lika lugnt och vackert som i Österrike och när vi kom ner till Bled efter någon kvart så förstod vi att detta måste vara himmelriket vi kommit till. Året efter(2000) blev det Kroatien och öarna Krk och Cres och sedan dess har vi varit i Slovenien/Kroatien varje år förutom 2020. Bled återkommer vi till nästan varje resa, man blir aldrig mätt på den staden och omgivningarna.

Det är bara att konstatera att det nya livet med husbil var en fullpoängare, så bra att ha sängarna och köket med sig, kunna åka på vilka alpvägar som helst, besöka trånga gamla städer utmed Medelhavet, hitta ställplatser vid intressanta platser och nästan inget arbete med att förflytta sig när andan faller på. Nu är vi inne på den fjärde husbilen och tycker vi funnit den perfekta, bara att hoppas att vi kan fortsätta i många år än.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Vi har haft husvagn sedan mitten av 70-talet och kuskat runt med barnen i Sverige, Danmark, Tyskland, Italien, Österrike och Jugoslavien under semestrarna. vi började att se husbilar på campingarna allteftersom men kunde inte fatta hur de tänkt, trånga, otympliga och svårt att förflytta när man låg på campingarna men när barnen inte ville följa med längre och vi började ändra vårt campingliv funderade vi om det kanske är husbilsliv som passar oss nu. Sagt och gjort, till sommaren 1999 såldes husvagnen och en äldre SMC köptes. Vi körde direkt ner till alperna och åkte runt för att vandra. Vi märkte ju med en gång att detta passade ju perfekt, bara stanna till vid något alppass, övernatta och sedan på morronen bara att knyta skorna och ge sig direkt ut på vandringslederna.

Jag hade tidigare också försökt att övertala Bettan att testa länderna i gamla Jugoslavien nu när det blivit lite lugnare men det var som att köra huvudet i en vägg, aldrig i livet sa hon. Men nu när vi var så nära och vi blivit helsålda på husbil gjorde jag ett nytt försök, sa att vi kunde ju bara åka över gränsen till Slovenien och testa en natt på någon camping, om det inte var inbjudande var det ju bara att vända. Vi kollade runt lite efter canping nära gränsen och valet föll på Bled. Redan direkt efter tunneln blev Bettan såld på landet, det var ju lika lugnt och vackert som i Österrike och när vi kom ner till Bled efter någon kvart så förstod vi att detta måste vara himmelriket vi kommit till. Året efter(2000) blev det Kroatien och öarna Krk och Cres och sedan dess har vi varit i Slovenien/Kroatien varje år förutom 2020. Bled återkommer vi till nästan varje resa, man blir aldrig mätt på den staden och omgivningarna.

Det är bara att konstatera att det nya livet med husbil var en fullpoängare, så bra att ha sängarna och köket med sig, kunna åka på vilka alpvägar som helst, besöka trånga gamla städer utmed Medelhavet, hitta ställplatser vid intressanta platser och nästan inget arbete med att förflytta sig när andan faller på. Nu är vi inne på den fjärde husbilen och tycker vi funnit den perfekta, bara att hoppas att vi kan fortsätta i många år än.
Välkomna till Kroatien
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
vi har åkt husvagni 35år och skall sanningen fram så är vi fortfarande mer husvagnsåkare än husbil dethar hänt att vi fått återfall några g,ånger under dom 10 åren vi hade husbil men
husbilen är enklare att hantera så det blev en sådan till slut men vi var fortfarande mer för
husvagn så så vi hade 2 vagnar en upppstäld på camping och en åkte vi runt med det blev
många resor i norden sverie norge tyskland frankrike husbilen ko mpå äldre dagar den kom
till av enslump
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Mitt, eller snarare vårt, husbilsliv började med att jag i början på 80-talet köpte en LandRover LWB SW som jag tänkte komplettera med en enkel campinginredning för att ta en sväng Island runt med. Då hade jag ingen annan erfarenhet av campingliv än att ha bott i tält med föräldraskapet på deras semesterresor Europa runt. Strax efter träffade jag min blivande fru som jag stolt visade upp mitt nyförvärv för. Hon blev lite intresserad och hade inget emot en Islandstur. Vi körde 350 mil runt Island under fyra veckor samt några mil de två dagarna man måste stanna på Färöarna medan färjan tog en tur till Shetlandsöarna.

Det föll väl ut med den resan men LandRovern såldes efteråt. Våren 1988, när vår dotter närmade sig ett år, tyckte frugan att det var dags igen att resa. Hon hade sett någon som ställde ut husbilar i Östra Nordstan i Göteborg och tyckte jag kunde åka förbi på hemvägen och kolla om det var något att ha. Det blev en helintegrerad Mirage Oriente Uno, 5,4 meter lång. Det var en evig väntan på leverans som var utlovad en viss försommardag. Vi beställde biljetter till England i god tid och med god marginal för eventuell leveransförsening på husbilen. Och försening blev det. Klockan tre en fredag kunde jag äntligen åka och hämta den och på lördag klockan 10 fick jag backa ombord på englandsfärjan ute i Skandiahamnen. Gissa om vi låg i med att fixa det nödvändigaste i inredning, lasta in kläder och leksaker, ordna ett skyddsnät till tösens sovplats mm den kvällen/natten. Så småningom blev det 8500 mil med den bilen innan vi sålde den och några husbilslösa år med båt avlöst av sommarhus tog vid.

Ett par år efter att vi flyttat till Skåne gjorde vi en av de vanliga handlarturerna till Ystad. Då fick jag syn på vår gamla Mirage parkerad på en tvärgata. Det blev snabbt ett varv runt kvarteret för att se om det verkligen var vår bil. Jodå, det var det och ägarna var där. Det blev en liten nostalgitripp att kika runt på bilen med gamla minnen som dök upp om än det ena. än det andra. Framför allt dök fråga upp varför vi sålde den. Sedan var det kört. Husbilshandlare besöktes, annonstidningar lästes och Mobile.de avsöktes var och varannan dag på jakt efter någon lämplig husbil. Till slut blev det en Ci Mizar alkovbil som vi tog hem från Tyskland, hade ett par år och kom underfund med att det var inte en sådan bil vi ville ha. Nya handlarbesök, nya trålningar på Mobile.de med flera sajter, mässan i Düsseldorf och Elmia mm tog vid, innan vi äntligen kom till skott på en ny Adria delintegrerad som vi beställde via telefon hos Fritidscenter Trollhättan. Den 24:e maj 2008 hämtade vi den i Trollhättan och har nu kört Europa runt cirka 18 000 mil.

//Michael, medlem
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
För 15 år sedan såg vi som enda utväg att på vettigt och säkert sätt semestra med våra barn - just med husbil.
Då våra barn led (och fortfarande lider) av svåra allergier, var vi trötta på att evakuera dammiga hotellrum på nätterna, åka ambulans pga fel mat på restauranger - till och med ambulanshelikopter en gång. Både i Sverige och utomlands.
Att på restauranger förklara för oförstående (och många gånger okunniga) kypare vikten av att inte ha vissa saker i maten som barnen skulle ha - gjorde att vi till slut övervägde att bara stanna hemma.
Men vi älskar att resa.
När vi såg möjlighet i ekonomin, så köpte vi vår första begagnade husbil år 2006.
Nu kunde vi äntligen röra på och tryggt sova om nätterna, laga den mat som barnen klarade äta.
Många gånger gjordes ett par matlådor till barnen i husbilen, och vi gick till en restaurang - förklarade läget - barnen beställde dryck och vi mat för oss vuxna.
Ibland var vi inte välkomna - men oftast gick detta bra.
Nu har barnen vuxit upp och vill sällan åka med oss på våra husbilsresor.
Men vi har fått blodad tand och är nu inne på vår 3:e husbil som köptes ny 2017.
För oss har verkligen husbil blivit en frihet som vi annars inte hade möjlighet till.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Drog dom största (inklusive Hacienda 880) husvagnarna 400-600 mil per sommar mellan 1999 - 2010.
Humm,... husbil kanske skulle vara något för oss.
Provade med en 6m alkov, den passade oss inte alls. Skrattretande liten och trång.
Vi hade då inte råd med någon större husbil, husvagn igen.

Vi fick råd, Flair på Iveco. Stort lyft och nöjda, men.....Trång, små tankar, ingen fast toa tank.

Bytte till Concorde Liner 990 på MAN chassi, den lär vi behålla till vi slutar med denna hobby.
 
Toppen