• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför saknas larm?

Rosberg

HBK Medlem
Inlägg
121
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
8005
Medlemskap
2024
Jag blir lite fundersam varför husbilar med ett värde på mellan 0,5 till 1 miljon drygt saknar larm och GPS spårning redan från leverans. Köper du en bil som är betydligt billigare så har den allt och lite till, vi kan få all data från vår Volvo via app i telefonen och till en överkommlig peng vara uppkopplad mot larmcentral. Är vi för dåliga kravställare eller är det för lätt att sälja våra mobila hem? // Rosberg:confused:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Varför saknas larm?

Kommentarer som denna läser man ju lite då och då runt olika funktioner i bilarna, någon tycker att det ena är viktigt, en annan tycker att det andra är viktigt, och borde ingå. Resultatet skulle bli fullmatade bilar med ett mycket hög prislapp som de flesta inte skulle ha råd med?! :wideeyed:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Varför saknas larm?

Naturligtvis borde nya dyra husbilar vara utrustade med larm, väl fungerande sådana! Det skulle minska intresset hos vissa samhällsgrupper för inbrott i husbilarna vilket skulle gagna alla husbilsägare. Buset skulle leta andra mer lättåtkomliga objekt.

Fast tänker man efter så är det många i samhället som tjänar pengar på kriminaliteten! Polisen, försäkringsbolagen, alla dyra advokater men även husbilstillverkarna och husbilsförsäljarna som får större omsättning.

Kriminaliteten omsätter stora pengar och har blivit en faktor att räkna med. Många grupper i samhället behöver en viss nivå av kriminalitet för att överleva! Politikernas uppgift är att skapa balans så att alla parter blir nöjda!

Jappe
 

Åke & Meta

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Härryda
HBK-Nr
6783
Medlemskap
2025
Sv: Varför saknas larm?

Köpte min husbil av Tyskens Husbilar den utrustades bland annat med ProSafe GPS larm hos JR larm innan leverans, ingick i priset!
Gäller att välja leverantör som förstår att tillbehör är småsaker i det stora hela!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Varför saknas larm?

De som klarar av att stjäla personbilar (och även traktorer) för stora värden är knappast en husbil något större problem. Men visst tror jag att man sover en aning lugnare med massor av larm som "kanske" hindrar en stöld.
Dagens biltjuvar är inga ungdomar som snor en bil för att imponerar på brudar utan är tyvärr mycket kunniga om larm och bilens konstruktion.
Och att gränsbevakningen nästan enbart inriktas på folk och ölburkar som kommen in i landet gör naturligtvis kontrollen av vad som rullar ut ur landet i stort sett obefintligt.

(Har för mig att det stjäls minst en traktor från jordbrukarna i veckan, som försvinner spårlöst.)
 

Rosberg

HBK Medlem
Inlägg
121
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
8005
Medlemskap
2024
Sv: Varför saknas larm?

Jag kan bara hålla med, larm och GPS spårning löser kanske inte problemet som är ett annat men jag kunde inte låta bli att jämföra med nya bilar som i stort sätt är utrustade både med larm och lite bättre lås än de vi får på våra mobila hem. Vid besök hos min husbilshandlare för några dagar sedan som på natten blivit av med en splitt nya husbil för dryga 800 tusen, han var övertygad om att den lämnat landet och då tänker man att förmonterat GPS spårning kanske skulle ge svar var bilen är? Funderar på att montera Geo Safe i min bil men kanske ingen nytta? Det är kanske bara att ge sig och inse att alla inte jobbar med hederliga jobb längre.................:mad:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Varför saknas larm?

Man blir förvånad när ett företag och även uthyrare (företag som privat) inte har gps spårning på sina fordon. Finns små enkla puckar att klämma dit med magnet.
Vill inte påstå att dom får skylla sig själva för jag tycker givetvis inte buset skall ha företrade men visst verkar det märkligt att inte larma. Beror det på dumhet eller snålhet, ja vad vet jag. Det här är inte dyr utrustning.
Har själv Redknows på både båt o husbil. OnCall i Volvon men har tack o lov aldrig drabbats av några stöldförsök.
 
Toppen