• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför kan inte jag när alla andra kan...(GPS)

F

F.d. 14324

Guest
Sv: Varför kan inte jag när alla andra kan...(GPS)

stasse, det namnet känner jag igen för det är namnet jag gav filen när den blev klar.
Jag vet inte om de går att döpa om den efter nedladdning men det borde väl gå tycker jag, själv är jag urdålig på sånt och när jag döper dem så vill jag ha datum och antal på dem så jag vet hur jag ska söka efter dem när de leker kurragömma i min dator, men när jag väl knappar på gps:en så är det inte det mest fantasifulla namnet man kan tänka sig. :)

mvh jocke
 
F

F.d. 55814

Guest
Sv: Varför kan inte jag när alla andra kan...(GPS)

Jag har lite problem med filerna vad dom ska i för mapp. Jag har en Garmin 2497 och den har inget minnes kort utan det är väl inbyggt?
Men när jag kommer in i GPS så ligger det massa mappar där. Det är en som har namnet Garmin och en som heter POI.
Jag har tankat ner två filer en Hbk2014.gpi och den andra Hbk2014.gpx
Räcker dom filerna? Och vad lägger jag dom i så fall?
Min lilla fråga i kväll :)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Varför kan inte jag när alla andra kan...(GPS)

Hej, det borde fungera glimrande om du lägger Hbk2014.Gpi i mappen poi, min garmin klarar även av att läsa filen om jag lägger den i mappen Garmin.
Jag är dock osäker på om det går att ha filen i garmin-mappen på alla modeller.
Det som kan ställa till det är om det inte finns plats så det räcker när man vill lägga in filen.

Din Garmin har ett inbyggt minne och det finns ett hål i sidan nånstans på din gps där man kan stoppa in ett minneskort om det behövs.

Gpx-filen behöver du nog inte använda för den innehåller inga bilder, jag tror inte att din garmin klarar av att läsa den rakt av (om jag inte har fel)
Man använder Gpx filen tillsammans med en bildfil och kör dem genom ett program som heter poiloader som stoppar in filen i navigatorn, detta är redan gjort med Hbk2014.Gpi så det är den du bör koncentrera dig på att få in i navigatorn. :)

mvh jocke
 
F

F.d. 55814

Guest
Sv: Varför kan inte jag när alla andra kan...(GPS)

Jag la in filen som du beskrev. Tror att det vart rätt. Tittar jag på GPS så på övriga kategorier står det.

Egna intress. platser

Är jag i rätt läge då?
Den söker upp nära rastplatser vad jag ser.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Varför kan inte jag när alla andra kan...(GPS)

Japp, när du trycker på "egna intressanta" så borde Hbk2014 dyka upp, trycker du på filen ska de femtio närmaste platserna i filen visas i en lista.
Testa att trycka på några av dem och du bör se beskrivningen för platsen samt en bild.

mvh jocke
 
F

F.d. 55814

Guest
Sv: Varför kan inte jag när alla andra kan...(GPS)

Något som är galet. Jag har gått igenom alla platser och ingen Hbk fil kommer inte fram :confused:

Nu har jag kommit på det med lite mix. Jag la in mapp med namn poi i Garmin mappen och då fick jag fram 2 filer med namn Hbk2014. Tog sen bort mappen i Garmin mappen och därmed försvann Hbk2014. Men rastplatser kommer direkt och på "I" kommer det en bild på rastplatsen så det verkar vara som det ska.:wink:

Jag hade tidigare en TomTom och den gav alltid en signal när man kom till en ställplats som Hbk hade lagt in. Gör Garmin det?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Varför kan inte jag när alla andra kan...(GPS)

Hej igen, om du har lyckats borde det gå till så här: tryck på "egna intressanta platser" och då kommer det fram en lista med de filer man har lagt till, har du lagt till Hbk2014 så borde den synas där.
Trycker man då på filen Hbk2014 så ska de femtio närmaste platserna i filen visas, gör det inte det så är det något som inte blivit riktigt hundra.

Titta gärna på den här filmen och se om du känner igen dig, det brukar gå att lösa men det kan lätt bli fel när man är ovan och jag hade ett elände i början med det här.

How to, gpifil till minneskort - YouTube

mvh jocke
 
F

F.d. 55814

Guest
Sv: Varför kan inte jag när alla andra kan...(GPS)

Jag har kollat filmen och jag gjort som den. Bara det att jag fick lägga filen i mappen POI som låg utanför Garmin mappen. Så jag får inte nu fram Hbk text utan jag tror filen öppnar direkt. Du kan se min förklaring tidigare insänt varför jag inte får fram Hbk2014 texten.:cool:
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Varför kan inte jag när alla andra kan...(GPS)

Fungerar det om du har dem i mappen poi när den ligger bredvid garmin-mappen?
Jag är inte superhaj på detta och jag misstänker att olika modeller har olika egenskaper.
Filen med rastplatser, var har du hittat den?

mvh jocke
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Varför kan inte jag när alla andra kan...(GPS)

På min finns två POI-mappar. En under Garmin och en under roten direkt.

Brukar lägga in filerna på den under Garmin.

Jyrki
 
F

F.d. 55814

Guest
Sv: Varför kan inte jag när alla andra kan...(GPS)

Jag tog ner filen från din sida. Den är ju uppdaterad 2014 så den ska stämma.
Jag la filen i mappen POI och det vekar fungera här hemma att se på. Ska ut i verkligheten någon dag för att se hur det ser ut.

Tusen tack för all hjälp.
:cool:
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Varför kan inte jag när alla andra kan...(GPS)

Kul att höra att det fungerar, du nämnde tidigare det här med varningar när man närmar sig en plats.
I min nyaste garmin kan jag välja det men avståndet när det varnar är lite snålt tilltaget så man har i princip redan ramlat fram på plats när det plingar till.

Det går även att lägga in varning med eget avstånd när jag tillverkar filen, både i extra poi editor och i poiloader (programmen jag måste använda) och jag har funderat på det, jag funderade även på att lägga till en röstfil som börjar snacka när man närmar sig.
Problemet jag ser är att det kommer att bli en djungel med olika filer med stor/liten ikon, varning samt röst i olika konstellationer och ingen kommer då att veta vilken de ska välja, men om det är någon som har egna önskemål kan jag titta på det. :)

mvh jocke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Varför kan inte jag när alla andra kan...(GPS)

Förr gick det även att lägga in egna ljudfiler (wav), finns den möjligheten kvar?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Varför kan inte jag när alla andra kan...(GPS)

Japp, det ska fortfarande gå att lägga in wav filer.
I min dator har jag några expriment med några filer som jag skapat med olika text to speach generatorer. Projektet somnade in och ligger på tillväxt. Den bästa generatorn tillverkade helt okej röstfiler vill jag minnas.
Det går även att lägga in bäring på "poi-alert" och ljudfiler.

Mvh jocke
 

larsinge

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Varberg
HBK-Nr
14208
Medlemskap
2024
Sv: Varför kan inte jag när alla andra kan...(GPS)

Ett stort tack för ditt arbete. Laddade ner poi-filen och installerade den efter alla dessa konstens regler som beskrivs, med ett kanonresultat till min Garmin Camper. Inga svårigheter alls. Har haft dina ställplatser på min bärbara, som jag tyckt varit förnämligt, men nu slipper jag dra igång den när allt finns på GPS:en.
 
Toppen