• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför köper ni GPSer till era bilar ?

fableman

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
38211
Medlemskap
2024
Hej
Ny husbilsägare, men jag undrar varför ni investerar i GPSer till era husbilar?

Jag har kört runt med Waze i flera år på personbil och den navigeringen har funkat klockrent speciellt med live uppdatering av olyckor och fartkameror, varning för poliskontroller, bilar på väggrenen mm.

Bästa med Waze att uppdatering över trafikläget som all bidrar med som använder waze och det är flera miljoner användare. (åker du ovanligt sakta på en motorväg väg och flera andra gör samma sak så visas det för alla andra som har waze att det hänt något på den vägen)

Waze finns helt gratis till mobilen eller ipad och kan användas i Apple Car Play och Android Auto, för att få upp kartan i bilens inbyggda skärm.
Mobilen ansluter sig trådlöst eller vissa modeller kräver en USB kabel.

Fick med Sygic navigations system Premium till nya husbilen, men såg så dåligt ut att jag avinstallerade det lika fort.

Så jag blir lite nyfiken varför vissa väljer att investera i en GPS? Vad får ni för fördelar mot ex. Waze som är gratis?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag köpte min Garmin camper 760 för 10år sedan för att,
Jag kan mata in höjd och vikt på husbilen i navigatorn.
Jag lägger in tusentals POI i navigatorn som visas på kartan när de dyker upp under färd.
Den har hyffsat stor display.
Den är ständigt uppkopplad mot backkameran via bt.
Den är fast monterad i husbilen.
Den behöver inte uppkoppling mot nätet för att alla funktioner ska fungera.

Fast idag finns det säkert mycket bättre alternativ.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.803
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej
Ny husbilsägare, men jag undrar varför ni investerar i GPSer till era husbilar?

Jag har kört runt med Waze i flera år på personbil och den navigeringen har funkat klockrent speciellt med live uppdatering av olyckor och fartkameror, varning för poliskontroller, bilar på väggrenen mm.

Bästa med Waze att uppdatering över trafikläget som all bidrar med som använder waze och det är flera miljoner användare. (åker du ovanligt sakta på en motorväg väg och flera andra gör samma sak så visas det för alla andra som har waze att det hänt något på den vägen)

Waze finns helt gratis till mobilen eller ipad och kan användas i Apple Car Play och Android Auto, för att få upp kartan i bilens inbyggda skärm.
Mobilen ansluter sig trådlöst eller vissa modeller kräver en USB kabel.

Fick med Sygic navigations system Premium till nya husbilen, men såg så dåligt ut att jag avinstallerade det lika fort.

Så jag blir lite nyfiken varför vissa väljer att investera i en GPS? Vad får ni för fördelar mot ex. Waze som är gratis?
Waze är toppen. Kör den i volvon.

I husbilen blandar jag waze och vanlig GPS

Gps toppen med husbilsklubbens POI med bilder, ställplatser parkeringar vatten och avlopp MM. Toppen att se hur det ser ut på platsen i förväg.

Waze absolut snabbaste uppdateringar på trafiken. Bra kartor o röstanvisningar.

Hade gps innan waze blev så bra som den är nu. Tveksamt om jag skulle köpa ny om gps pajar
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
En GPS enhet har mycket bättre signalkänslighet än mobiler och plattor, detta blir tydligt när man kör i områden med dålig signalstyrka, i övrigt så trivs jag bättre med en dedikerad GPS enhet som jag oftast tycker ger bättre vägval på det mindre vägsystemet.
 

Sciron

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2024
Så länge man kör en husbil under 3500 kg så kan jag förstå/acceptera att man använder Waze och andra liknande, gratis eller köpe, GPS system.
För dem som kör tyngre husbilar så behövs det en del gånger ett system som lotsar dig vägar där du faktiskt får/kan köra. Finns flertalet ställen som har förbud mot fordon över 3500 kg eller passager där vanliga plåtisar och bilar kan komma igenom, men inte en "vanlig" husbil.
Då är Garmin Camper, Tomtoms version och Sygics för lastbilar/husbilar bättre. Finns fler, men idéen är den samma.
Därför har vi en Garmin Camper vid sidan om Google Maps och Waze i telefonen.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Jag har både surfplattor och mobil med olika appar installerade.
När det är starkt ljus ser jag hjälpligt på GPS-en men i stort sett inget på surfplattorna och mobilen.
Är man ute i obygden händer det att det inte är någon mobiltäckning och då är det bara GPS-en som gäller.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
187
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Har en tomtom grafiken är så dålig att det är svårt att se, den vill uppdatera via wifi hela tiden vilket den fått göra ibland. Den känns föråldrad jämfört med en mobil. Ligger i handskfacket som reservernas reserv.
Har ett enkelt fodral som jag sätter på mobilen där är det limmat en magnet från Clas som jag kan sätta fast telefonen med.
Jag har Igo som jag lämnade ett tag men som blivit bättre. Den är helt oslagbar när man kommer till stora trafikplatser som Hamburg , Barcelona. Däremot är grafiken inte bra när det gäller terräng men där finns google maps med sattelitbilder som man kan växla mellan jättebra när man ska leta sig fram den sista biten till en ställplats.
 

rich710

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
34741
Medlemskap
2025
Jag blir galen på navigering genom mobilen också när man passerar landsgränser och den skall byta mobilnät, kan ibland ta 10-15 minuter innan luren roamat in det nya landets mobilnät. Att just då vid landsgränsen strula med kartvisning är inte kul. Det är en av anledningarna till att jag köpt GPS. Har både TomTom Camper GPS, Garmin Camper och Pioneer inbyggd.
 
Senast ändrad:

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Använder man Waze tillåter man att Google samlar information om ens resor och annat, i olika utsträckning beroende på vilka inställningar man gör. Det kan man ogilla eller välja att inte bry sig om. Om man ogillar det kan en GPS eller ett off-line navigeringsprogram i paddan vara ett bättre val.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Efter några år på vägarna (med 3,5t) där frugan har använt pappers kartor & kataloger medan jag höll i det tekniska (modemen, antenner, GPS m.m.), idag kör vi med bara en iPhone, varsin Master Card och några app:ar. Marianne har fortfarande sina kartor & anteckningar kvar annars är det vädret och slumpen som styr! Tider med tidspassning, bokningar, ”bra att ha prylar” och andra måsten är definitivt över, skön känsla…
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Jag tycker om att med hjälp av papperskartor planera våra rutter. De gör jag sedan i ett kartprogram på datorn som jag för över till gpsen. Efteråt tankar jag över det spår som vi gjort och kan då se både hastighet och höjd samt alla avvikelser vi gjorde från den planerade rutten. Det blir även ett fint minne att gå tillbaka till när man känner för det. Har gjort det sedan 2007 så det finns mycket att friska upp minnet med. Har även geotaggade bilder kopplade till spåren.
 

Hdkrister

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Lund
HBK-Nr
34235
Medlemskap
2024
Att roma på Google maps i europa klipper gb. Bättre med en gps. Själv har jag en Garmin dizl. Android, har man en gratis wifi kan man uppdatera utomlands. Ställa in den på alla vikter, höjd, bredd, längd. Välja undvikanden osv…….Nu bor vi i bilen, är utomlands 6 månader i stöten. Kör man nara inom Sverige o har ett bra tel abonnemang så nyttja det till fullo.
 
Toppen