• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför jaga plats mitt på dagen

leifn

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Egoismen har ökat på senare tid hos oss husbilsägare, ställplatser skall kunna bokas för att JAG skall få plats, att det innebär att någon annan inte får plats skiter väl JAG i. Ställplatser skall ha all service som JAG vill ha/behöver men JAG skall inte betala mer än en liten, liten summa för denna fullservice, helst skall allt vara gratis (och betalas av någon annan). Att den servicen finns på tex campingar skiter JAG i, JAG tänker inte ta in på camping, kostar för mycket! Om JAG åker på dagarna skall ställplats tiderna ändras så JAG får plats. Att allt detta påverkar andra skiter JAG i för JAG är viktigast!
Att som vi och de flesta andra anpassar oss efter det "regler" som finns skiter JAG också i för JAG är viktigast!

Konstigt tankesätt tycker jag, borde bli trevligare för alla om vi sköter oss och är trevliga generellt och inte bara tänker på oss själva.

Vi har åkt vår husbil i drygt 8000 mil och varje natt hittat något ställe att stanna och sova på, så problemet är ju inte oöverstigligt.
Att man tycker en sak behöver juinte betyda att man sk-ter i alla andra?
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Nu finns ju även vi som är morgonpigga, vill åka några timmar på förmiddagen och sen parkera för natten och få en lugn eftermiddag att utforska omgivningarna. Om det blev bytestid 16:00 - 17:00 är det bara att sälja husbilen. Det handlar om olika sätt att leva sitt liv. En husbil är för mig något att åka i mellan olika platser som jag vill besöka, samt få lite upplevelser på vägen. Att såsa bort en stor del av dagen innan man börjar rör på sig går mot hela mitt väsen, dessutom är ju samhället som mest öppet, i princip oavsett vad du skall göra mellan 12:00 - 18:00. Så att slänga bort dom sittandes i en bil efter vägarna känns inte meningsfullt.
Det är helt perfekt att alla har olika resemönster, tider, besöksmål m.m. Tänk er om alla skulle åka mot några få resmål, stanna på samma tid på dygnet och sedan köra iväg igen samtidigt. Nej, det skulle nog inte bli så bra, så fortsätt med att sprida ut er både vad gäller tider och övernattningsställen.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Det är helt perfekt att alla har olika resemönster, tider, besöksmål m.m. Tänk er om alla skulle åka mot några få resmål, stanna på samma tid på dygnet och sedan köra iväg igen samtidigt. Nej, det skulle nog inte bli så bra, så fortsätt med att sprida ut er både vad gäller tider och övernattningsställen.
Håller med dig fullständigt men problemen uppstår ju när fler och fler ställplatser inför regler om ankomsttid och avresetid som alla måste anpassa sig till om man vill använda just dessa...

Nu har vi i och för sig aldrig anpassat oss till sådant och det har ändå fungerat utmärkt i de 6 år vi kört husbil, vi har alltid hittat någonstans att övernatta och hoppas det fungerar även i fortsättningen! :p
 
Toppen