• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför jaga plats mitt på dagen

gawa

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
20002
Medlemskap
2024
Hej Vänner är det någon som kan förklara varför vi skall åka omkring på dagarna och leta ny ställplats, frågan är inte ställd för att jag föredrar ställplatser som går att förboka.
Frågan är ställd varför är det byte 12 eller 13 mitt på dagen?
Vi för våran del vill helst stå stilla under de ljusa timmarna på dagen, åka till nästa plats kan vi göra på sena eftermiddagen/kväll.
Därför detta upprop ändra bytes tiden till efter 16 eller 17.
mvh hasse
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej Vänner är det någon som kan förklara varför vi skall åka omkring på dagarna och leta ny ställplats, frågan är inte ställd för att jag föredrar ställplatser som går att förboka.
Frågan är ställd varför är det byte 12 eller 13 mitt på dagen?
Vi för våran del vill helst stå stilla under de ljusa timmarna på dagen, åka till nästa plats kan vi göra på sena eftermiddagen/kväll.
Därför detta upprop ändra bytes tiden till efter 16 eller 17.
mvh hasse

Det där förstår jag inte alls, vi vill åka runt hela dagarna och sedan hitta en ställplats för natten, vill man stå still länge är en camping det givna valet.
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Hej Vänner är det någon som kan förklara varför vi skall åka omkring på dagarna och leta ny ställplats, frågan är inte ställd för att jag föredrar ställplatser som går att förboka.
Frågan är ställd varför är det byte 12 eller 13 mitt på dagen?
Vi för våran del vill helst stå stilla under de ljusa timmarna på dagen, åka till nästa plats kan vi göra på sena eftermiddagen/kväll.
Därför detta upprop ändra bytes tiden till efter 16 eller 17.
mvh hasse
Bra förslag, nog med förslag
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Det där förstår jag inte alls, vi vill åka runt hela dagarna och sedan hitta en ställplats för natten, vill man stå still länge är en camping det givna valet.
Men han vill väl inte stå länge. Han vill väl bara förskjuta tiden.
Och att åka tidigare, borde väl gå att ordna.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Det är inte mycket som var bättre förr, men Jag tycker campinglivet var det. Man åkte när man ville, stannade när man var nöjd. Alltid lätt att finna plats. Inga tider att passa. På camping betalade man för antal övernattningar. In- och utchekningstider existerade inte. Det som är rubbat är balansen mellan tillgång och efterfrågan. Det är campingnäringens marknad. Det får vi nog stå ut med i delar av landet. Åtminstone under högsäsong. Suck.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Vi var på Gotland i två veckor, 1:a platsen hittade vi vid ett-tiden. Huvuddelen av kvällarna hittade vi platser vid 21-tiden. Tidigast var ca 17.

Samma visa var det i Bosnien/Kroatien första gången. Körde på dagarna och hittade platser ca 23. Vi gillar inte att stå still på dagarna.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Vi åker gärna 1-2 timmar på förmiddan och stannar för övernattning strax efter lunch för att till fots eller med cykel kunna undersöka omgivningarna, shoppa, titta på sevärdheter mm. Att förflytta oss på kvällarna är inte vår melodi numer, endast under jobbtiden när man ville komma ner till medelhavet så snabbt som möjligt utnyttjade man kvällarna men nu har vi lärt oss att köra korta bitar och istället njuta på kvällarna av det som transitländerna har att bjuda på.
 

PrunesDK

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Kalundborg
HBK-Nr
29810
Medlemskap
2026
Det er jo forskelligt, hvordan man disponerer sin dag, om man er A eller B menneske :) vi foretrækker at køre fra mirgenstunden, tager nogle stop undervejs, ser hvad dagen bringer og hvor vi ender, planer lægges undervejs, hvis planen bliver at se et område eller en by til fods eller på cykel, så giver det god mening at ankomme tidligt på dagen eller tage en ekstra overnatning. Hver dag en ny dag med forskelligt indhold :cool:
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
På ställplatser har det varit en dygnsavgift, men allt fler ställplatser drivs av campingar och merparten av dem verkar mera vara en husbilscamping med allt det innebär med bommar, utchecknings tider m.m.
Det har blivit allt mer vanligt att utcheckning ska ske senast 12.00, annars ny dygnsavgift.
Det skulle innebära för vår del som ofta kommer mellan 21-22.00 att man inte får mer än drygt ett halvt dygn för den så kallade dygnsavgiften.
Vill man då besöka byn eller staden dagen efter så öppnar i regel inget före 10.00 och ska man då ev äta något gå runt och handla så hinner man inte lämna platsen före 12.00, det blir då i regel att man lämnar vid ca 13-14.00.
Det innebär i sin tur att man ska betala två dygnsavgifter får att stå mindre än ett dygn. Naturligtvis så stannar vi inte på en sådan plats utan väljer andra alternativ och möts vi då av förbudsskyltar så lämnar vi orten utan att stanna där alls.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
På ställplatser har det varit en dygnsavgift, men allt fler ställplatser drivs av campingar och merparten av dem verkar mera vara en husbilscamping med allt det innebär med bommar, utchecknings tider m.m.
Det har blivit allt mer vanligt att utcheckning ska ske senast 12.00, annars ny dygnsavgift.
Det skulle innebära för vår del som ofta kommer mellan 21-22.00 att man inte får mer än drygt ett halvt dygn för den så kallade dygnsavgiften.
Vill man då besöka byn eller staden dagen efter så öppnar i regel inget före 10.00 och ska man då ev äta något gå runt och handla så hinner man inte lämna platsen före 12.00, det blir då i regel att man lämnar vid ca 13-14.00.
Det innebär i sin tur att man ska betala två dygnsavgifter får att stå mindre än ett dygn. Naturligtvis så stannar vi inte på en sådan plats utan väljer andra alternativ och möts vi då av förbudsskyltar så lämnar vi orten utan att stanna där alls.
På den tiden jag var ute och reste mycket och låg på hotell så var det ju i princip alltid ett klockslag som man var tvungen att vara utcheckad på och likadant är det ju oftast på campingar. Det finns säkert en anledning till att även ställplatsägare har gått på samma linje och det är ju bra att det finns allmänt vedertagna rutiner för detta. På de flesta ställplatser som vi varit på så verkar det ju inte vara hugget i sten med dessa tider men vi åker alltid på förmiddagarna och efter att vi checkat in på ställplatsen så har vi hela eftermiddan och kvällen för att roa oss. Du får prova detta så ser du att du får ut väldigt mycket för ett dygnsbelopp.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
På ställplatser har det varit en dygnsavgift, men allt fler ställplatser drivs av campingar och merparten av dem verkar mera vara en husbilscamping med allt det innebär med bommar, utchecknings tider m.m.
Det har blivit allt mer vanligt att utcheckning ska ske senast 12.00, annars ny dygnsavgift.
Det skulle innebära för vår del som ofta kommer mellan 21-22.00 att man inte får mer än drygt ett halvt dygn för den så kallade dygnsavgiften.
Vill man då besöka byn eller staden dagen efter så öppnar i regel inget före 10.00 och ska man då ev äta något gå runt och handla så hinner man inte lämna platsen före 12.00, det blir då i regel att man lämnar vid ca 13-14.00.
Det innebär i sin tur att man ska betala två dygnsavgifter får att stå mindre än ett dygn. Naturligtvis så stannar vi inte på en sådan plats utan väljer andra alternativ och möts vi då av förbudsskyltar så lämnar vi orten utan att stanna där alls.

Är det inte bara att köra ut och parkera på en lämplig parkeringsplats/gata om man inte vill stå kvar?
 

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2024
Här kommer ett plåtis perspektiv, jag har haft plåtisen i ett år. Den är helt klart trång för familjen. När vi har semester och åker alla fyra i högsäsong jagar vi inte bästa ställplats, men det funkar ju pga dubbla batterier och dc-dc laddare. Vi kör och stannar antingen många gånger under dagen och kommer fram sent och ställer oss varsomhelst. Eller så kommer vi fram tidigt eller står på camping för barnens skull, då kan vi mer välja en bra plats. Men från detta perspektiv är jag glad att vi har en liten bil, mindre stressigt! Annars är det bäst att köra under lågsäsong, då är det aldrig någon trängsel! :)
 

Mulle mek

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
31677
Medlemskap
2024
Nu finns ju även vi som är morgonpigga, vill åka några timmar på förmiddagen och sen parkera för natten och få en lugn eftermiddag att utforska omgivningarna. Om det blev bytestid 16:00 - 17:00 är det bara att sälja husbilen. Det handlar om olika sätt att leva sitt liv. En husbil är för mig något att åka i mellan olika platser som jag vill besöka, samt få lite upplevelser på vägen. Att såsa bort en stor del av dagen innan man börjar rör på sig går mot hela mitt väsen, dessutom är ju samhället som mest öppet, i princip oavsett vad du skall göra mellan 12:00 - 18:00. Så att slänga bort dom sittandes i en bil efter vägarna känns inte meningsfullt.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Är vi på resande fot på väg någonstans, så kör vi typ 25-30 mil på förmiddagen, sedan tar vi in på ställplats eller ställer oss på en parkering, utforskar den lokala orten på eftermiddag/kväll, sover över, och åker vidare efter frukost.

Om vi kör en längre distans och har kört färdigt på sen eftermiddag/kväll är det ofta inte lönt med ställplats (eller fullt), då ställer vi oss på en vanlig parkering (oftast gratis) och sover över där. Då håller vi en lägre profil ;)
Har plåtis så den får plats "överallt".
 
F

Fd.47585

Guest
Egoismen har ökat på senare tid hos oss husbilsägare, ställplatser skall kunna bokas för att JAG skall få plats, att det innebär att någon annan inte får plats skiter väl JAG i. Ställplatser skall ha all service som JAG vill ha/behöver men JAG skall inte betala mer än en liten, liten summa för denna fullservice, helst skall allt vara gratis (och betalas av någon annan). Att den servicen finns på tex campingar skiter JAG i, JAG tänker inte ta in på camping, kostar för mycket! Om JAG åker på dagarna skall ställplats tiderna ändras så JAG får plats. Att allt detta påverkar andra skiter JAG i för JAG är viktigast!
Att som vi och de flesta andra anpassar oss efter det "regler" som finns skiter JAG också i för JAG är viktigast!

Konstigt tankesätt tycker jag, borde bli trevligare för alla om vi sköter oss och är trevliga generellt och inte bara tänker på oss själva.

Vi har åkt vår husbil i drygt 8000 mil och varje natt hittat något ställe att stanna och sova på, så problemet är ju inte oöverstigligt.
 
Toppen