• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför inte importera?

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Varför inte importera?

Det enda som gått sönder på våran är en värmekropp/kännare till spisen. Är det bara OK med den lokala handlaren så är det OK, med i det här fallet Thetford (prata med Styrbjön).
Loods i Borlänge fixade, fakturerade Thetford.


Hade vi köpt i Sverige gissar jag att handlaren jag hade köpt av ville nog fixa det själv i stället för att låta någon annan göra det.


Peter :)
 

poolsson

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2024
Sv: Varför inte importera?

Hej!
Ni som svarar på detta har ni några belägg på att det är skillnad förr o nu när det gäller att sälja importerade husbilar har just sålt min 5 te importerade husbil med god marginal.Oftast är de importerade husbilarna mycket mera utrustade än de som säljs i sverige och därför eftertraktade hos svenska köpare pga priset-När det det gäller garantier och sådant så det ingen skillnad på importerade eller köpta i sverige det är bara svenska handlare som bråkar.Gör fuktester och garantier i Tyskland eller i det landet du köpt husbilen.När det gäller fordons delen är det ingen skillnad om du köpt den i svergie eller någon annanstans.
Mvh POOLSSOn
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Varför inte importera?

Hejsan Hundägare 5 ! Jag & kära hustrun importerade själva husbil från Tyskland, Flensburg där det finns flera handlare, den som vi handlade av heter Wilhelmsen Caravaning och kan skandinaviska (Dansk-Svenska) Dom bistod också med handlingar,försäkringar samt exportregistrering, mao inga som helst problem kan man sedan lite Tyska så underlättar det men Engelska går bra, har dessutom haft hjälp med reservdelar till mycket bra priser av dom. Skall man sedan sälja så får man räkna med att inte ta hem hela inköpsvinsten jämfört med "Svenskköpt" men utav inköpsvinsten som ofta ligger i intervallet 100-150` Kr kanske 50-100´ Kr. Och det finns massor med husbilshandlare i Er närhet i Tyskland, och ta tid på Er för att kolla runt, och sist men inte minst var noga med att hitta den som har den planlösning som passar Er.
Lycka till önskar
Hasse & Ingegerd:D
 
F

F.d. 19424

Guest
Sv: Varför inte importera?

En kompis från Halmstad är på väg att göra detta , du kanske skall hänga med och ta hem en med ?

Japp :)
jag åker till Tyskland, norr om Köln efter jobbet onsdag 19e.
Vi ska syna/köpa en ca 10 år gammal alkovbil.

En polare ska titta på en liten med... inte på samma handlare, utan om jag köper denna så drar han och tittar på några i sin lista (favorit lista kan sparas på mobile.de )
Sedan sammanstrålar vi och sover i nyförvärvet... vi blir 3-4 som åker ner...

Blir intressant :)

Är uppväxt i husbil, då farsan byggde en i början av 80 talet :)
 
F

F.d. 19424

Guest
Sv: Varför inte importera?

Är hemma från en liten resa :)
Min polare köpte en Eura mobil 590 2.5 -96 på ebay.de och jag köpte en Laika ecovip 9.1 - 04.
Blev en trevlig resa, vi fick vänta några timmar på banköverföringen.
Det krånglade med vilken kod betalningen skulle märkas med.
Men efter detta tog själva transaktionen 3h exakt...
Vi passade på att besöka en vingård vid nahe, köra lite längs mosel dalen mot cochem innan vi gav oss upp igen.
Vi körde "fel" 3ggr vid en bro längs A1 I leverkausen där det var max 3.5 ton och hänvisningen var under all kritik... vi ville inte köra om dusseldorf utan fick köra över Rehn vid Köln zoobrucke. Vi hade ställt polarens bil hos min handlare. Ringde dem och vi klarade precis oss dit innan de normalt sett skulle låsa bommen.
Stau och Vägarbeten är vi vana vid. Klagade lite på att jag frös i min bil ;)
Polaren hade dock hittat en solfjäder i sin, så det var så..

Nu är Ursprungskontroll ifylld på nätet, i morgon åker alla papper på lådan. Och sedan väntar regbes och svenska skyltar :)

Sen ska vår lilla plåtis tyvärr säljas.

Men det blir en annan historia :)

Det ska bli skönt att få plats, farsan byggde en husbil -84 så jag är mer eller mindre uppväxt i en från 9 års ålder... innan dess i husvagnen som sattes på ;)
 
F

F.d. 19424

Guest
Sv: Varför inte importera?

Lite bilder :)
 

Bilagor

  • 20150820_171707.jpg
    20150820_171707.jpg
    2,5 MB · Visningar: 6
  • 20150821_101807.jpg
    20150821_101807.jpg
    2,7 MB · Visningar: 4
  • 20150821_145024.jpg
    20150821_145024.jpg
    1,8 MB · Visningar: 5
  • 20150821_201005.jpg
    20150821_201005.jpg
    1,8 MB · Visningar: 5
  • 20150822_114914.jpg
    20150822_114914.jpg
    746,2 KB · Visningar: 4
F

F.d. 30632

Guest
Sv: Varför inte importera?

Låter som en bra resa :) Härligt! Lycka till med husbilsköpen! Måste vara roligt att få hem den före vintern. Jag ska titta på husbilar på Elmia och ringa in där lite mer vad jag kan tänka mig.
 
Toppen