• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför inte importera?

F

F.d. 30632

Guest
I mitt letande efter husbil har jag nu hittat fram till Tysklandsimporterade husbilar. När jag är inne på mobile.de så hittar jag massor av fina bilar, större modellutbud och som jag tycker det verkar, väldigt mycket billigare än i Sverige. Nu undrar jag, vad är nackdelen med att köpa från Tyskland? Varför gör typ inte alla det? Är det problem med garantier eller vad? Kort sagt vad är nackdelarna mer än att man får lite praktiskt jobb med pappers arbete och kanske hjälp med språket?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Varför inte importera?

Många köper bil i Sverige för att man behöver byta in sin gamla som är svår att sälja utan krediter.
 
F

F.d. 30632

Guest
Sv: Varför inte importera?

Aha...så om som jag inte har något inbyte, kan jag lika gärna köpa från Tyskland? Det är inte sämre ur något annat avseende?
Ex. Jag funderar på att köpa en Hymer Eriba T 414 -2015 0 mil. De kostar med utrustning ca 55.000 Euro. Har jag samma villkor/garantier som om den vore köpt av en svensk handlare?
 
K

Kalabra

Guest
Re: Sv: Varför inte importera?

Aha...så om som jag inte har något inbyte, kan jag lika gärna köpa från Tyskland? Det är inte sämre ur något annat avseende?
Ex. Jag funderar på att köpa en Hymer Eriba T 414 -2015 0 mil. De kostar med utrustning ca 55.000 Euro. Har jag samma villkor/garantier som om den vore köpt av en svensk handlare?

I korthet, motor/chassi omfattas av en sk. europagaranti så den hjälpen får du oavsett var du befinner dig om oturen är framme. Sen kan/ska svenska åf inte neka dig att göra ex fukttester etc. men får du problem som måste åtgärdas är det till säljaren i Tyskland du skall vända dig. Fukttesterna är viktiga för att hålla 5års garantier och liknande vid liv och det är viktigt att den som utför testet är godkänd av tillverkaren.
Sen finns det svenska åf som kan hjälpa dig med åtgärder om du får problem men de har ingen skyldighet att göra det.

Det finns en hel del att läsa om detta i olika trådar på forumet.
 

ArneF

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14141
Medlemskap
2024
Sv: Varför inte importera?

Vi köpte i april förra året precis samma bil som ni funderar på i Bielefeld. Den har fungerat väldigt bra, en väldigt bra bil för två personer.

Jag förstår att garantiåtgärder fungerar så här: Fiatdelen fixar alla auktoriserade fiatverksstäder i hela Europa. Kylskåpet har Elektroluxservice lagat tre gånger åt oss här i Sverige. Vi hade två små garantisaker på Hymerdelen, som säljaren i Bielefeld lagade där, när vi ändå var på genomresa. Jag menar att de också kan betala garantisaker som andra auktoriserade Hymerverkstäder åtgärdar, om ni låter dem i Bielefeld sköta ärendet och ni tar med de utbytta delarna till dem för besiktning. Någon Hymerverkstad i Sverige har jag aldrig besökt. Första servicen, inkl täthetsprovet, gjorde jag i Portugal i vintras. Förutom kylskåpet har bilen fungerat väldigt bra under de första 3.000 milen och vi är väldigt nöjda!
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Varför inte importera?

Aha...så om som jag inte har något inbyte, kan jag lika gärna köpa från Tyskland? Det är inte sämre ur något annat avseende?
Ex. Jag funderar på att köpa en Hymer Eriba T 414 -2015 0 mil. De kostar med utrustning ca 55.000 Euro. Har jag samma villkor/garantier som om den vore köpt av en svensk handlare?

Vi köpte vår bil ny hos Duerrwang i Dortmund (säger själva att de är Tysklands största Hymerhandlare).
De bytte in vår svensksålda bil när vi gjorde affären, lite lägre inbytespris i förhållande till svensk handlare, men mycket lägre pris på den nya.

Har ännu inte haft några problem eller fel på bilen, men gör täthetskontrollen hos N+B i Polch när vi passerar och hyser inte minsta tvivel om att de eller Duerrwang skulle sköta ev garantier på minst lika bra sätt som en handlare i Sverige.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Varför inte importera?

Kolla vad som gäller på din försäkringen om importerad begagnad. Maskinförsäkring t.ex. kan vara begränsad.
Det finns ganska många husbilar i Sverige att välja på. På Blocket finns just nu 3781 husbilar till salu.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Varför inte importera?

Man kan åka långt för upp till flera hundra tusen kronor:)

Fiatdelen, Truma, Dometic och säkert flera produkter är helt problemfritt att få garantiåtgärd på. Dokumenterade fel med tex foto är oftast inga problem med att säljaren skickar delar.
Sedan kanske man åker via säljaren på semestern så är det heller inga problem.

Eller så köper man en bil utan fel så blir det verkligen enkelt.
 
F

F.d. 30632

Guest
Sv: Varför inte importera?

nej du får nog åka dit där du köpt den för garanti och annat

Det verkar inte så vad jag kan förstå av vad andra har svarat.

Och ingen har svarat att de har dålig erfarenhet av att köpa från Tyskland.
Ingen har sagt att de har problem med garantier
 
F

F.d. 30632

Guest
Sv: Varför inte importera?

Kolla vad som gäller på din försäkringen om importerad begagnad. Maskinförsäkring t.ex. kan vara begränsad.
Det finns ganska många husbilar i Sverige att välja på. På Blocket finns just nu 3781 husbilar till salu.

Håller med om att det känns enklare att köpa i Sverige. Skulle helst göra det.
Men...pris skillnaden är stor mot Tyskland. Kanske 150.000kr.
Ingen har svarat att det blir problem med garanti på själva bildelen. Där är det märkes garantier som gäller säger de som svarat här.
Vad jag förstår så är det bara själva servicedelen/fukttester som kan vara problem med att få gjort i Sverige. För att svenska verkstäder bara servar svensk inköpta bilar. I södra Sverige har vi inte så långt till Tyskland. Jag kan vara där på 4-5 timmar. Jag kanske kan finna en verkstad som kan utföra det i Tyskland nära gränsen?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Varför inte importera?

Det finns som sagt 100-150 000 skäl att handla i Tyskland! Den tyska handlaren har förstås en rimlig vinst i sitt pris, men varför betala dessa övervinster till svenska handlare?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Varför inte importera?

Första gången gick det bra att handla i Tyskland, men nästa gång blir det svårare. Numera är det inte lika enkelt att sälja bilen i Sverige (klart enklare 1995)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Varför inte importera?

Första gången gick det bra att handla i Tyskland, men nästa gång blir det svårare. Numera är det inte lika enkelt att sälja bilen i Sverige (klart enklare 1995)

Om du menar att det är svårt att sälja privat i Sverige så kan du ha rätt. Men då är det lättare med en import som kanske kan säljas till ett lägre pris men absolut inte nödvändigt.
 
F

F.d. 30632

Guest
Sv: Varför inte importera?

(Dubbelt)
 
Senast redigerad av en moderator:

Sander

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Varför inte importera?

Det finns som sagt 100-150 000 skäl att handla i Tyskland! Den tyska handlaren har förstås en rimlig vinst i sitt pris, men varför betala dessa övervinster till svenska handlare?

Om man hittar rätt bil i Sverige så kan man ju ge handlaren ett erbjudande i närheten av Tyskt pris, har man inget inbyte så kan man få ned priset mycket.

Handlarna vill ju inte betala mer än tyska priser för inbyten, för att vi inte skall känna oss för lurade går de ut med ett högt pris på sina bilar så att vi kan inbilla oss att vi får bra betalt för inbytet.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Varför inte importera?

Vad jag pekar på är att det var lättare att importera från Tyskland och sen sälja i Sverige får några år sen. Idag är det inte så stor skillnad. När man säljer så får man räkna med ett antal månader (om man inte har en sabla tur)
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Varför inte importera?

Håller med om att det känns enklare att köpa i Sverige. Skulle helst göra det.
Men...pris skillnaden är stor mot Tyskland. Kanske 150.000kr.
Ingen har svarat att det blir problem med garanti på själva bildelen. Där är det märkes garantier som gäller säger de som svarat här.
Vad jag förstår så är det bara själva servicedelen/fukttester som kan vara problem med att få gjort i Sverige. För att svenska verkstäder bara servar svensk inköpta bilar. I södra Sverige har vi inte så långt till Tyskland. Jag kan vara där på 4-5 timmar. Jag kanske kan finna en verkstad som kan utföra det i Tyskland nära gränsen?

Vi har import och gör vår service och fukttest varje år hos verkstad som inte är auktoriserad Dethleffs verkstad för garantier, risken att något ska hända dom åren garantin gäller ser jag som väldigt liten.
Och för vår del blir det dyrare att åka till Tyskland än att ta det på försäkring med 3000kr i självrisk om det skulle hända något.
150 000 kr extra att skaffa Lull Lull till husbilen är inte att förakta och garantin för fuktskada går snart ut och inget hänt ännu.

Vänligen Pelle
 

ulla.lestander

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Lomma
HBK-Nr
8504
Medlemskap
2021
Sv: Varför inte importera?

Håller med om att det känns enklare att köpa i Sverige. Skulle helst göra det.
Men...pris skillnaden är stor mot Tyskland. Kanske 150.000kr.
Ingen har svarat att det blir problem med garanti på själva bildelen. Där är det märkes garantier som gäller säger de som svarat här.
Vad jag förstår så är det bara själva servicedelen/fukttester som kan vara problem med att få gjort i Sverige. För att svenska verkstäder bara servar svensk inköpta bilar. I södra Sverige har vi inte så långt till Tyskland. Jag kan vara där på 4-5 timmar. Jag kanske kan finna en verkstad som kan utföra det i Tyskland nära gränsen?

I södra Sverige har vi Lödde husvagnar som servar och fukttestar importerade bilar och även byter in. Husvagnsexpo i Bromölla är också bra att ha att göra med.
:)
 
Toppen