• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför höll inte staget?

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
När jag tvättade av taket för någon vecka sedan fick jag se att staget mellan takrelingarna gått av. Det finns inga märken av någon mekanisk påkänning, det är helt rakt och jag har inte kört emot något.

Kan detta stag av lättmetall på något vis vibrera av, det finns några mystiska sprickor vid sidan av brottet?

Har kvar garanti på bilen, kan det vara lönt att göra garantianspråk?
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    902 KB · Visningar: 24
  • 2.jpg
    2.jpg
    865,5 KB · Visningar: 12

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Varför höll inte staget?

Klart du ska ta detta på garanti om du har den kvar. Skulle vara förvånande om en seriös handlare nekar detta.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Varför höll inte staget?

Varför är vi med husbilar rädda att använda garantin när den finns det skulle inte komma på tal i min värld att inte påtala detta annars skulle jag köra upp staget i säljarens ädla delar om han skulle neka eller köra med omskrivningar.
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Varför höll inte staget?

Vad jag kan se så är det matrial utmattning , troligen redan en mikroskobisk spricka i matrialet vid instalationen . Tycker att detta skall gå på garantin . MVH Leif
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Varför höll inte staget?

Vad jag kan se så är det matrial utmattning , troligen redan en mikroskobisk spricka i matrialet vid instalationen . Tycker att detta skall gå på garantin . MVH Leif
Instämmer det är också troligt att vid en vis hastighet, uppstod ett brummande ljud. Profilen kom i egensvängning.
Kan berätta att jag har ett tackräcke till vår personbil. Där den tvärsnittet ej är liksidigt. Vänder jag profilen fel så får jag ett resonansljud. Rättvänt är tackräcket tyst.
MVH. Gunnar S
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Varför höll inte staget?

Typiskt "utmattningsbrott", dvs ganska raka brottytor och inga egentliga deformationszoner.
Det saknas helt enket en stagning ungefär där brottet ligger.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Varför höll inte staget?

Hej
Kolla på brottytan , där ser du om det skett på en gång ljus yta. eller om ytan är blanda mörk och ljus då har utmattningen gått långsamt.
Använd garantin, som någon skrev här.
Lycka till
/Vidhem
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Varför höll inte staget?

Garantin är till för konstruktionsfel av material eller sammansättning av dessa.

Detta tyder 100% av att det är brister av material eller sammansättningen.

Jag undrar om andra har samma problem?
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Varför höll inte staget?

det ser inte så roligt ut .bilen rör sej en del men hur blir det med balkar o skruvar i karosen släpper dom o spricker också. hur blir det när man kör på dåliga vägar? bara en tanke mvh håkan
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Varför höll inte staget?

det ser inte så roligt ut .bilen rör sej en del men hur blir det med balkar o skruvar i karosen släpper dom o spricker också. hur blir det när man kör på dåliga vägar? bara en tanke mvh håkan

Har faktiskt fått byta flera spruckna detaljer redan, bl.a. bakljusrampen samt anslutningspanelen mellan förarhytt och bodel. Det är nog reperationer för 20-30 000kr. Vi kör ofta på grusvägar då vi gillar att komma långt ut i naturen, kanske är detta anledningen att detaljer spricker? Har inte tittat så mycket under husbilen, men kanske bästa att göra.

Orsaken till min fråga om detta är ett garantiärende är att det känns lite retligt att återigen komma tillbaka med trasiga grejer. Men eftersom de svar jag fått verkar eniga om att det är materialutmattning så kommer jag att kontakta min husbilsleverantör igen.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Varför höll inte staget?

Är hela ramen "klen" eftersom det verkar ju bli sättningar dragning i materialet i bilen ?

Hur blir det då med ev. tätningar mellan vägg och tak om det rör sig med tanke att du fått byta panelen mellan bildelen och bodelen .
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Varför höll inte staget?

Hej.
Materialutmattning stämmer nog men jag tror att det är en kombination av flera orsaker.Fel sorts aluminium,det finns många olika legeringar,för klent stag eller list och för mycket rörelser i hela karossen.
Mvh Jan-E.
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Varför höll inte staget?

Hej.
Jag glömde en sak,har Du kollat andra bilar som är likadan som Din?
Mvh Jan-E.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Varför höll inte staget?

Är hela ramen "klen" eftersom det verkar ju bli sättningar dragning i materialet i bilen ?

Hur blir det då med ev. tätningar mellan vägg och tak om det rör sig med tanke att du fått byta panelen mellan bildelen och bodelen .
det ser inte så just ut om karossen rör seg så att det blir läckage om några år vad skall man göra kanske köpa en plåtis mvh håkan
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Varför höll inte staget?

Hej.
Jag glömde en sak,har Du kollat andra bilar som är likadan som Din?
Mvh Jan-E.

När jag skrev inlägget var det delvis också för att få höra om någon annan haft likanande problem, men det verkar inte vara så.

Att just det här tvärstaget inte höll kan nog inte bero på andra rörelser i bilen. Staget är ju infäst i relingarna på varje sida som i sin tur borde ta upp ev. rörelser. Då tror jag mera på felaktigt materialval, lättmetaller är legeringar av metaller och just är verkar det inta blivit så bra.

Jag har ännu inte varit i kontakt med min verkstad men skriver igen när jag fått svar på hur de bemöter mig i ärendet.
ju
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Varför höll inte staget?

Det behöver egentligen inte vara så stora rörelser för att ett utmattningsbrott ska inträffa.
Varje rör/balkdimension har en inbyggd utmattningsgräns beroende på graden av utböjning och antalet lastväxlingar.
Vibrationer i karossen ger många lastväxlingar på kort tid och en underdimensionerad balk kan då snabbt få ett brott. Brottet kan utgå från en defekt i materialet - synlig eller ej - och man kan av detta kanske dra slutsatsen att detaljen/balken är underdimensionerad.

För att minska risken för brott kan man förstärka - till en balk med större tvärsnitt, med vibrationshämmande stagningar eller ytterligare en balk parallellt.
Väljer man att lägga in en förstärkande balk intill så ska den balken vara minst lika stark som originalet - en klenare balk utmattas ju fortare och originalbalken får sedan ta all last igen och ingen förstärkning är de facto gjord.

Problemet i en husbil är att allt ska vara lätt, man bantar då gärna ner de ingående delarnas dimensioner och håller tummarna att inget ska gå sönder.
 
Toppen