• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

varför går inte vattenpumpen?

F

F.d. 11293

Guest
Jag har 2 tappställe och jag hör att mickrobrytarn låter på båda ställena, men vattenpumpen startar inte, jag har kollat pumpen och den fungerar, kan det vara en säkring? jag har kollat på elblocket och där är alla säkringar hela
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: varför går inte vattenpumpen?

Det är rätt så vanligt att trådarna till microbrytarna i kranen går av inne i kranen. Går oftast att löda ihop igen.
Eftersom båda kranar slutat att fungera kanske det inte är det troligaste men om det är efter vinteruppehållet så finns risken.
Fungerar toalettspolningen?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: varför går inte vattenpumpen?

Då är det nog bara att börja vid pumpen och försöka följa kablaget bakåt tills du hittar kabelskarvar som kanske glidit isär.
Vad har du för bil och elcentral?
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: varför går inte vattenpumpen?

Nu har jag kollat igen, det är ström i 12 v. utagen i husbilen
det kommer 220 v fram till elektroblocket, men det finns inte 12 v i utgångarna som där det står pump på kabel.
det finns ett antal synliga säkringar på utsidan blocket som är hela, frågan är finns det dolda sägringar innuti blocket :confused:
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: varför går inte vattenpumpen?

Detta har du redan kollat men säger det ändå. Har du 12 v där säkringen sitter?
Kolla om det finns något reservläge med spänning på som du kan koppla om pumpen till och därefter säkra med lämplig säkring 5A brukar det vara. I så fall glöm inte att märka om el-blocket.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: varför går inte vattenpumpen?

En hel sikring som er oksydert kan sørge for full isolasjon!

Hadde i min husbil "down under" problem med manglende lys i instrumentbordet. Alle sikringer var hele og vanskelig å finne ut hvilken som var til hva. Gikk inn med voltmeter og målte i begge ender på alle sikringer (det er et lite hull i hver ende på flatstift sikringer). De som ikke hadde spenning målte jeg på nytt med lys påslått, og med tenning på. Til slutt hade jeg en sikring på 5A som jeg ikke fant spenning i ryggen - nappet ut denne og målte i sokkelen, der var det spenning på ene siden. Ny sikring inn og problem løst.

Pinnene på den som ikke fungerte var mattgrå av oksyd, presset jeg spissene på ledningene til multimeteret hardt ned i det grå så var den ok, men med lett hånd var det ingen forbindelse.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: varför går inte vattenpumpen?

Det var en säkring i alla fall :yes:, den såg hel ut men jag tog och mätte dom, och det var en 5 a som var kass:spinny:, nu har jag bytt säkring och allt fungerar:), tack till alla intreserade och ett stort jubel från oss:applaus:
:music-icon::music-icon::music-icon::music-icon:
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: varför går inte vattenpumpen?

Vackert, Dotorparen,
då har du lärt dig att felsöka med universalmätarens Ohm-område:
Noll Ohm = säkring hel, gå vidare. :)
"massor av Ohm", säkringen av, byt. :(

när du byter säkring, fetta in kontaktytorna så tar det längre tid för
oxiderna att bildas.

Glöm inte att för säkerhets skull (dålig vits!) kolla de andra säkringarna,
det kan vara flera "döda" säkringar.

Lycka till!
 
Toppen