• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför en egen "Damernas"?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 55293

Guest
Sv: Varför en egen "Damernas"?

Löjligt med damernas, klubben borde moderniserasig. Vadå recept? Kanske "han" i husbilen lagarmat. Visst han kan ju gå in under damernas!!!!!!!!!!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Varför en egen "Damernas"?

Jag förmodar att sunesson, liksom jag, mest träffar trevliga tjejer i klubben och inte så många damer.

aake
 
Inlägg
508
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2024
Sv: Varför en egen "Damernas"?

Hur gör ni när det är dans och orkestern säger att nu är det damernas?
Jo, jag bjuder upp och tycker det är toppen med damernas ibland.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Varför en egen "Damernas"?

Från mitten av 70-talet fram till 1995 var jag med i en klubb i Östersund som inte accepterade kvinnor som medlemmar. Visst var det trevligt ändå med lunch och föredrag en gång per vecka, men vi var ändå många som mot segt motstånd talade för att släppa in kvinnor, inte endast som föredragshållare och gäster utan som fullvärdiga medlemmar.

Vissa makar (dock ej min) organiserade sig i stödklubbar (Inner wheel), där jag tror att man ägnade sig åt ”damfrågor”, välgörenhet och liknande?

Det tog omkring 15 år innan motståndet mot inval av kvinnor släppte och från början av 90-talet blev klubben någorlunda jämställd. Det var bra på alla sätt och jag tror att även de mest konservativa gubbarna vande sig.

Jag är glad åt att HBK är en klubb utan könsdiskriminering och jag antar att jag utan problem kan göra inlägg under ”Damernas”, men det känns inte bra. Lika mossigt som inställningen i min gamla herrklubb! Och detta oavsett om det är i linje med majoritetens önskemål eller inte.

aake

PS. Jag är helt för enkönade manskörer
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Varför en egen "Damernas"?

Jag tycker inte vi ska döda debatter eller stänga dörrar. Vi har ju ändå ämnen som "Våra Husdjur", "Singlar", "Familj och Ungdomar" så varför inte "Damernas".

Då är det väl bättre att vi satsar på positiva inlägg än negativa. Å andra sidan, vad vore ett batteri med bara pluspoler eller minuspoler - NOLL. Så kör på, fram med alla negativa och positiva inlägg så får vårt forum rejäl kraft.

Damernas är ju ett levande ämne som har fler trådar än ett 30-tal andra:

14480 - Under Markisen
3664 - Reseplanering
3175 - Sköt om Husbilen
2907 - Lyckönskningar
1963 - Elförsörjning
1803 - Husbilsköp o Import
1446 - Historier o skôj
1153 - Navigering
1148 - Internet o Dator
947 - HBK Diskussion
898 - Husbilsdoktorn
888 - Fotohörnan
853 - Dit Åker Vi
842 - Multimedia
811 - Gasolförsörjning
802 - Värme/Kyla i husbilen
714 - Vatten o Avlopp
658 - Bygga o Renovera
528 - Våra Husdjur
405 - Lagar o Regelverk
403 - Reseberättelser
397 - Säkerhet o Larm
374 - Inredningstips
347 - Köksregionen
321 - Försäkring o Skatt
300 - Husbilsmärken
289 - Träffar o Evenemang
274 - HJÄLP med Hemsidan!
240 - HBK Ställplatsfrågor
228 - Fiskekroken
221 - Detta hände mig
151 - -> Matrecept
140 - Damernas
128 - Värt att veta Husbil
110 - Om Hemsidan
98 - Släktforskning
86 - Golf Lounge
86 - Länkar om Husbil
81 - Hälsoresan
80 - Geocaching
72 - Radiosamband
71 - Singlarna
62 - Resesällskap
59 - Filer för Husbilen
55 - Vågstationer
51 - Tänkvärda tankar
51 - Personl. betraktelser
33 - Recalls
26 - Familj och Ungdomar
20 - Litteratur
19 - Filer att ladda ner
17 - HBK Utbildning
14 - Omröstningar
12 - Husbilskalle
12 - Miljötips
12 - Radiostyrt
10 - HBK Familj och Ungdom
9 - Sånghäften
8 - Husbilsplats på gång
8 - Vi som bor i Husbilen
1 - HBK Fadder
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Varför en egen "Damernas"?

på 70-talet gick jag ur stadskyrkan för att det var motstånd mot kvinnliga präster. F.n. får jag dras med en dotter som är superfeminist.
Så ur ett genusperspektiv är nog "damernas" ganska förlegat.

/M
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Varför en egen "Damernas"?

Själv är jag tacksam över att ha snäll hustru och snälla döttrar, med vilka jag aldrig behöver diskutera genusfrågor.
Dotterdöttrarna är pigga och debattlystna så vi får se hur framtiden blir?:D

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Varför en egen "Damernas"?

Man skulle ju kunna tänka sig att starta "Herrarnas", men jag kan bara inte komma på något lämpligt att diskutera. Prostatabesvären förstås, men det känns lite för lågt i jämförelse med vad som avhandlas i Damernas.

aake
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Varför en egen "Damernas"?

Fotoklubben jag är med i har en damavdelning. Även om jag är frågande till upplägget kan jag ha viss förståelse.
Den startades av "damerna" och jag kan tänka mig att de på sina möten är kreativa vad gäller den konstnärliga delen av fotografering.
För skall man vara ärlig, är vi killar lite dryga. Det går inte lång stund förrän vi blandar in teknik, senaste prylen m.m. i snacket.

/M
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Varför en egen "Damernas"?

Jag har drivit ett par företag där könsfördelningen i ägar/lednings-gruppen varit 1 man (jag) och 5 damer. Inte helt okomplicerat!
Eftersom jag hade en dominerande ägarandel i det ena bolaget (dock inte i det andra) hade jag kunnat "diktera villkoren" där om jag velat, men tror att det skulle visat sig mycket kontraproduktivt att köra över delägarna/ledningsgruppen.
Man lär sig en del om könsroller och att kommunicera i en sådan grupp.
Utvecklande för jaget! Dom tjejerna lärde mig mera om kommunikation på några år, än vad jag tagit till mig under mina 25år dessförinnan i en "normal" storföretagskultur.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Varför en egen "Damernas"?

Jag och sju andra män var medlemmar i en grupp med totalt 35 chefer. Vi hade en "Herrarnas" som träffades, lagade mat och bastade fyra gånger om året. Vid ytterligare två tillfällen var alla 35 med.

På samma arbetsplats hade jag förmånen att leda 50 kvinnliga medarbetare. Mycket lärorikt. Men jag fick inte vara med på alla deras "tema-party" och det är jag glad för.

Så hur lika vi än är så behöver vi lite andrum ibland så vi kan odla de små skillnaderna - även på sociala medier.
 
F

F.d. 13415

Guest
Sv: Varför en egen "Damernas"?

Fyra trådar så här långt i år. Tretton under 2013.

Det indikerar ju inget hett intresse precis. Inte många recept precis. Mossigt, ja lite.

Sen att flera herrar beskriver sina roller bland kvinnorna på Damernas avdelning kanske inte är på sin plats. Vi ska gå in på till Herrarnas med våra behov.

Förlåt mig... kom nog fel, skulle till herrarnas.

Mossigt, javisst! Och otidsenligt.
 
H

hianders

Guest
Sv: Varför en egen "Damernas"

Då tycker jag att ni som tycker att tråden Damernas är otidsenlig, mossig m m kontaktar webadmin och ber att tråden tas bort! Det har beskrivits varför den startade en gång, men den kan visst tas bort. Och, om den irriterar, gå inte in och läs där! Syftet var gott en gång men allt kan ändras!

Låt dock Köksregionen och receptförslag vara kvar till allas glädje (förhoppningsvis).

Inger/fru hianders
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen