• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför dator går på högvarv

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Hej är det ngn som vet varför min dator alltid börjar gå på högvarv när jag är inne på Expressen.se.
Han låter som en högljud damsugare.
Har även vaknat av att den låter så på nätterna,vet ej vad jag haft för sida öppen då och om jag haft det.
Seg blir han också./susanne:wideeyed:
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Varför dator går på högvarv

Det kan vara en fläkt som startar.
Det finns många fläktar i en dator.
Det finns också flera luftintag, kolla så dom inte är igensatta. Görs enklast med en dammsugare från utsidan.

Det kan också vara en CD-enhet eller hårddisk som startar och går på högvarv.

Jag har det likadant här.
Brukar ha 7-10 flikar öppna i Explorer 7 och när det finns animationer eller flash på någon av sidorna kan detta inträffa att en del cashas på hårddisken trots att jag har 2GB internminne.
Windows har jag aldrig blivit riktig klok på, tacka vet jag DOS, då hade man full koll! ;)
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Varför dator går på högvarv

CPU fläkten i modernare datorer är styrd för att hålla ljudnivån på så låg nivå som möjligt.
Om man kör CPU intensiva applikationer som t ex flash blir procesorn varm och måste kylas mer.
Då går fläkten upp i varv :)
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Varför dator går på högvarv

Angan har rätt.
Det är lika med min PC att fläkten som kyler processorn går upp i högvarv då jag går in på Internet sidor med mycket Java programmering, dvs många rörliga bilder. Expressen är nog känt för att vara värst med rörliga bilder. TV4 ligger inte långt efter. Tryck; Ctrl + Alt + Del så startar Aktivitetshanteraren och där kan du se hur mycket processor och minne den drar. CPU brukar gå upp i 100% när man har Expressen uppe.
Husbilsklubbens hemsida är ett föredömme när det gäller hanterbarhet och läsbarhet. Här finns inga massa reklamfilmer som snurrar. Tack för det ni i webben! Hälsningar Hasse
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Varför dator går på högvarv

Kör man Firefox som webläsare kan man installera tillägget Addblock Plus där man kan gå in och blockera t ex reklam på websidor.
Aftonbladet skulle ju vara helt oläslig annars....

Gå till sidan https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1865 och klicka "Install Now".
Då kommer det lite nya funktioner i Firefox så man kan filtrera bort innehåll man inte vill se :)
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Varför dator går på högvarv

Det finns samma funktion till IE7!
Sök på IE7Pro, jag har version 2.0.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Varför dator går på högvarv

Firefox är en browser för internet liksom Internet Explorer.
Många tycker den är bättre än IE.
Jag använder både IE och FF.
Kan hämtas gratis här:
Firefox 1.5
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Varför dator går på högvarv

Har kört in mozilla firefox nu ska kolla om han "gasar " fortfarande .Tackar för hjälpen hoppas att det hjälper bara./susanne
 
Senast ändrad:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Varför dator går på högvarv

Datorn är tyst en liten vindpust kan man stå ut med innan var det orkanbyar.
Firefox m tillägg var kanon(än så länge iallafall)Tack alla som försökte lösa problemet./susanne:applaus:
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Varför dator går på högvarv

Den har jag installerat enda ggr datorn gått på högvarv är när han var på väg att starta f-secure o körde det .Gör det varenda natt,för säkerhetens skull.
Nu får jag ha datorn för mig själv men innan var det en jädrans massa nedladdningar.Favoriter hade man på explorer vad hittar jag det på firefox .Jag sa till min far att han skulle ha firefox o jag vet att han hade massvis med favossar det är knappt man vågar åka dit nu! Han ska hjälpa mig med bordskivan på den nya underredet.Han skulle i alla fall .:twitcy:/susanne
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Varför dator går på högvarv

Favoriter kallas för bokmärken i FF och det går att importera de du har i IE.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Varför dator går på högvarv

Hej,
Har du en laptop, så är en anledning säkert damm som samlas inuti datorn och försämrar kylningen.
Ta en dammsugare och sug ut dammet via ventilationshålen under eller vid sidorna av laptopen. Gör du det ordentligt med bara rörstumpen i hålet så blir resultatet jättebra. En annan möjlighet är att blåsa ut dammet med tryckluft (i burk).
hälsning jyrkla 274
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Varför dator går på högvarv

XC cube har jag o fy vad äckligt det ser ut i den massvis med damm vill jag säga.:(
 
Toppen