• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför 30 sekunder mellan sökning?

F

F.d. 24333

Guest
Hej,

Jag blir ganska trött på "Detta forum kräver att du väntar 30 sekunder mellan sökningar". Kan vi inte ta bort denna för medlemmar?

Så himla mycket prestanda kan det inte ta att söka.

Om det gör det så kan vi kanske lägga till Google som egen sökmotor istället.

/Erik
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Varför 30 sekunder mellan sökning?

Aldrig märkt något om att det skulle vara så. Testade precis nu, gick mycket bra utan att behöva vänta 30 sek mellan sökningarna..

Sökmotorn har alltid funkat bra för vårt behov. Men som sagt, jag är ingen expert.

hälsn
jyrki
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Varför 30 sekunder mellan sökning?

Jag upplever heller ingen fördröjning.

Gunnar /medlem
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Varför 30 sekunder mellan sökning?

Jag har 30 sek fördröjning men jag hinner att vänta men irriterande är det om man har lite brått./susanne
 
F

F.d. 24333

Guest
Sv: Varför 30 sekunder mellan sökning?

Hej,

Det som är irriterande är att jag oftast måste söka några gånger innan jag hittar det jag söker. Sökning är en iterativ process. Sök - justera sökord - sök igen osv.

Lite konstigt att det bara är jag som retat mig på detta :)

/Erik
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Varför 30 sekunder mellan sökning?

Tycker också det är lite surt, det går säkert att konfigurera om, om man vill, begränsningen är troligtvis där för att slippa snokande sökrobotar "Bots" - tror jag
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Varför 30 sekunder mellan sökning?

Jag har aldrig märkt det förut. Men inser att jag skriver sakta. Skrev först Kabe sedan ny sökning på Bürstner. Då står det om 17 sekunder kan du göra en ny sökning.
Ha det
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Varför 30 sekunder mellan sökning?

Om man söker på bilnummer hos transportstyrelsen, så blir det ofta att sökfunktionen begränsas till var 30:e sekund. Inte alltid men särskilt på kvällar.
Kan vara irriterande särskilt när man skrivit fel.
Calle
 
F

F.d. 24333

Guest
Sv: Varför 30 sekunder mellan sökning?

Hej,

Visst är det ett I-landsproblem.

Tänk så många 30s - timmar - dagar och veckor det blir som HBK medlemmar lägger på att vänta.

Så - jag röstar för att ta bort denna spärr NU :D

/Erik
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Varför 30 sekunder mellan sökning?

30 sekunderen ble slått på for noe over ett år siden, det var endel problemer med noen medlemmer som muligens hadde en feil i sin leser og sendte samme søk flere ganger i sekundet. Resultatet ble at ingen fikk svar. Det er mulig at tiden mellom søk fra en person kan settes ned noe, men å fjerne kontrollen er en risikosport.
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Varför 30 sekunder mellan sökning?

Varför då inte slå av det helt, och om problemet inte kvarstår så får det vara öppet, om problemet dock kvarstår kan man alltid se i loggar och brandvägg vart det kommer ifrån och i såfall göra en riktad insats mot den "skyldige" och om inte ens det fungerar får man slå på det igen :)
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Varför 30 sekunder mellan sökning?

Denna 30 sek regel har jag ofta "knutit näven i fickan" över.
Detta för att jag ofta skriver fort och fel och först efter att jag tryckt Enter så ser jag att jag stavat fel, så jag rättar och åker på 30 sek-regeln...
Då sitter jag och trycker enter flera gånger, tills sökningen sker (fånigt jag vet, men jag har ingen sekundvisning på datorn).


Jag retar mig också på sökbegränsningen till 4 tecken. Det går inte att söka på ord med färre bokstäver än fyra, som TV eller gps exempelvis. Det är nästan värre för just "gps" har jag försökt söka på flera gånger...

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Varför 30 sekunder mellan sökning?

Håller med om sökbegränsningen (som är konfigurerbar på de flesta forum) många av förkortningarna idag är just treställiga som HBK t.ex. :wub:. Tre vore en lämplig minimumgräns, sen får man hoppas att folk inte på pin kiv söker på "att" "och" :rolleyes:
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Varför 30 sekunder mellan sökning?

Tre vore en lämplig minimumgräns, sen får man hoppas att folk inte på pin kiv söker på "att" "och" :rolleyes:

Då får de skylla sig själva eftersom de inte får någon användbar träfflista. Alternativt att man får ett besked om att det är för många träffar och att man behöver begränsa sökningen.

//Stefan
 
Toppen