• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vara på taket när man vaxar ???

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Då man har köpt en "ny" husbil så är man ju rädd om den och vill putsa å feja lite men vågar man vara på taket när man vaxar eller skall man ta en stege och luta mot husbilen med handdukar mellan stegen och väggen eller vågar man vara på taket ?

Det är ju så att ett misstag går inte få ogjort och man vill ju inte ha en spricka i taket .

Jag väger 80 kilo och man får väl ta en trädgårdsdyna mot lacekn för det kanske sprider ut tryckytan från knäna lite .
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Vara på taket när man vaxar ???

Hej
Skippa dynan o ta en planka istället så fördelar du trycket bättre.
Dynan kan du istället ha ovanpå plankan.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Vara på taket när man vaxar ???

Bra fråga Bengt-Åke, detta har jag också funderat på.
Jag tror inte att det är någon större risk att trampa igenom taket. Flertalet hb håller säkert för en fullvuxen man eller kvinna. Men, det är kanske olämpligt att i onödan skapa påfrestningar genom fotsteg, särskilt i närheten av genomföringar typ takfönster och annat.
Vi har valt en hb utan fast stege, frågan är: hur gör ni som har en fast stege då ni ska upp på taket, tar ni med något att gå på för att utjämna trycket från fotstegen?
V-backen ;)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vara på taket när man vaxar ???

Förra bilen hade plåtkaross och takstege och jag var uppe några gånger. Jag använde inget särskilt underlag men jag var noga med att inte få med någon sten eller dylikt som satt fast i sulan. Jag kunde inte se någon skillnad där jag trampat.

Nu har vi en bil med glasfiberkaross och utan stege. Jag har inte varit uppe än men det känns som att det kanske skulle behövas något som fördelar ut lasten. Kanske en rejäl planka som sträcker sig från sida till sida. Vid leverans tvättades bilen och då var servicekillen uppe på taket utan något särskilt extra underlag. Men det var en lättviktare, inte fullvuxen som jag :eek: .
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Vara på taket när man vaxar ???

Jag var upp på taket för lite arbete kring takluckan, då la jag en filt mot lacken. För att fördela "lasten" la jag ut träskivor för att fördela vikten. Nu under sommaren har jag planerat att vaxa taket. Då tanker jag använda ställbara stöttor med längsliggande reglar mot innertaket. Räknar genom detta att slippa träskovorna uppe på taket. Får prova och mäta på "svikt" som uppkommer.
Leffe
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Vara på taket när man vaxar ???

Jag har gått på taket på de tre husbilar jag har ägt utan att använda brädor eller annat för viktfördelning. Det har aldrig varit något problem med detta.

Om det är tillräckligt varmt hopar jag alltid ur skorna och går barfota, vill inte ha några repor från stenar och grus.
 

Goran

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Skillinge
HBK-Nr
268
Medlemskap
2021
Sv: Vara på taket när man vaxar ???

Tack för alla goda råd,har själv funderat på hur jag ska göra med vaxningen av taket.
 
F

F.d. 9614

Guest
Sv: Vara på taket när man vaxar ???

Jag har inget garage så bilen står utomhus på vintern (vintrarna här uppe är torra och kalla så det är inga som helst problem) och när det var dags att ta fram den ur snödrivan klev jag upp på cykelstället och upp på taket med en sopkvast. Ca en halvmeter snö plus jag själv väger nog en del men taket höll ihop. Inte ett knak ens..!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vara på taket när man vaxar ???

Bengt-Åke, när blir det Uppsalaresa så vi kan vaxa o peta rost.

Det gäller att hålla tråden:wink:
 

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Inlägg
628
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2024
Sv: Vara på taket när man vaxar ???

Jag brukar åkså gå på taket när jag vaxar, fast försöker ju hålla mig en bit från takluckorna väger ju nästan 1/10 ton.;)
Än så länge har inget hänt med taket:wideeyed:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vara på taket när man vaxar ???

På vår förra bil gick jag på taket o kommer även att göra det på den vi har nu.

Men det jag brukar tänka på är att man håller sig på dom ställen där det är väggar mellan golv o tak. Finns inte det så håller man sig nära långsidan.

Känns inte bra att stå på den yta där det är som mest öppet i husbilen utan stödväggar.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vara på taket när man vaxar ???

Jag vet inte exakt när det blir men när det blir av så hör jag av mej så kan vi peta den rosten som är kvar .
Det är ju semester snart och då blir det ju 3-4 veckor neråt istället .
 

Bosse Marianne 2075

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2075
Medlemskap
2024
Sv: Vara på taket när man vaxar ???

hej alla. för min del när jag tvättar taket, så ställer jag stegen mot markisen detta funkat bra både på husvagnen husbilen.när jag står på taket å tvättar stå brebent. EN TREVLIG MIDSOMMAR MED MYCKE SOL M.V.H. BOSSE MARIANNE. PS. SOLEN LYSER ALLTID PÅ SNÄLLA MÄNISKOR..
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vara på taket när man vaxar ???

Har lagt in bilder på detta tidigare i annat sammanhang, men det kanske förtjänar ytterligare en visning?
Jag har låtit limma (med tvåkomponentlim) halkskyddsplåtar av aluminium på taket. Slipa upp plasten på fästytan först. Detta i första hand för att minske risken att falla när jag skottar snö på taket, men plåtarna tjänar dessutom som fäste för takboxen, inget behov av bultar genom taket. På köpet blir det en mycket liten yta kvar att putsa.
aake
 

Bilagor

  • Bild 001.jpg
    Bild 001.jpg
    2,9 MB · Visningar: 7
  • Bild 003.jpg
    Bild 003.jpg
    3,6 MB · Visningar: 7

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vara på taket när man vaxar ???

Där ser man att jag har ju glömt av hur jag skulle göra ..... Jag får känna på hur taket känns idag .
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Vara på taket när man vaxar ???

Stegfrågan: Vanlig alu-stege, i toppen har jag lindat två bitar av ett sönderklippt liggunderlag med silvertejp. Mjukt och gôtt för bilen.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vara på taket när man vaxar ???

Så nu är taket vaxat och klart och det var inga probelm med det taket för det sviktade inget alls .

Jag gick på taket med strumpor samt hade jag knäskydd och även en handduk som skydd och även åkte kana på där dert var vaxat .

Nu när jag parkerar skall jag nog ställa bilen med lite mera lutning så regnvatten inte blir ståendes på taket .
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.847
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Vara på taket när man vaxar ???

Oxalsyra ev. uppblandat med tapetklister använder bilfirmorna för att få bort "Gjuteridamm" som gör att det ser ut som tom. plasten rostar när det fastnar en massa järnpartiklar i lack och på plastdetaljer.

Eller så kan det fungera med rabarber påstår en del eftersom bra rabarber innehåller oxalsyra.

Har inte provat själv utan använt Globex 80 som också fungerar om man tar det koncentrerat med en borste.
 
Toppen