• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Var ska man montera ett gaslarm?

Lasse Musik

FD HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Ringarum
HBK-Nr
6740
Medlemskap
2021
Hej! Vi har tänkt montera ett gaslarm i vår Burstner Nexxo. Under våra 40 år i båt var den självklara placeringen av sensorn på den lägsta punkten, alltså nere i kölsvinet. Men i husbilen med sitt plana golv? I skåpet där gasolflaskan står är det nätförsedda ventiler i golvet. Under kylskåpet likadant. Under Trumapannan finns det ingen ventilering vad jag kan se. Under köket innanför den nedersta skåpluckan sitter det tre kranar för gas till kök, kyl och värme. Var ska man gissa sig till att ett ev gasläckage ska komma för att placera larmsensorn där? I vår tidigare båt hade vi en elektrisk fjärravstängare till gasolflaskan som var jättebra då vi enkelt kunde styra när vi ville ha gasol. Men då använde vi bara gasol till köket. En sådan anordning funkar ju inte när man ska ha gasol till kyl och värme.
Tacksam för tips.
Hälsningar från Lasse och Anne:music-icon:
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.560
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Var ska man montera ett gaslarm?

Placeras lågt helst vid gasolförbrukaren. Jag har ett gasollarm och en fjärravstägningsventil. Vid larm så stänger ventilen gasoltillförseln.
Tycker att det borde vara standard. Lämnar man husbilen och det blir en läcka då blir det inte roligt för dom står bredvid om man inte har fjärravstägningsventilen.
Ha det
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Var ska man montera ett gaslarm?

Enligt monteringsanvisningarna för mitt gas- och narkoslarm (Biltema art. nr. 37-090) skall monteringen av sensorn ske max 1 m från sovplatsen och på halva höjden mellan golv och sovplats. Huvudenheten skall placeras minst 1 m från värmekälla och minst 1,5 m från bly-syra batterier. Med allt detta i beräkningen så placerade jag huvudenheten på väggen under bordet i dinetten och sensorn i underredet under dinettsoffan, mitt emot köket, där ju spis och kylskåp finns. Värmepannan finns under höger säng, längre bak, i ett avskilt utrymme lägre än husbilsgolvet.

Denna montering är dock kanske inte är lämplig för alla planlösningar. Bruks- och monteringsanvisningen finns på Biltemas hemsida.

Johan K.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Var ska man montera ett gaslarm?

Om det gäller ett gasollarm så ska det placeras vid golvet eftersom gasol är tyngre än luft. Jag har det under dinetten. Om man sätter det en meter över golvet så kan ju mycket gasol läcka ut innan det larmar och bilen hinner bli som en bomb. Prova med cigaretttändargas att det verkligen fungerar. Mitt var trasigt så jag fick köpta ett nytt.

Narkosgaslarm placeras väl bäst vid sängarna, men nyttan av ett sådant är mycket tveksamt.
 
Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.560
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Var ska man montera ett gaslarm?

Har skickat ett mejl till Biltema angående montering av gasol och narkoslarm. Man blir mörkrädd när man läser installationsmanualen. Får se vad det blir för svar
Ha det
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Var ska man montera ett gaslarm?

Lyfter en gammal tråd,
Finns det Butan, propan, metan varnare med batteri drift.
Hittar enbart för Kolmonoxid varnare med batteri drift!
 

MatsR

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
19101
Medlemskap
2024
Sv: Var ska man montera ett gaslarm?

Jag kanske missförstår dig när du skriver batteridrift men NX-5 larmar för en massa gaser (propan, butan, metan, CO2, narkos, rök m.m.) och går på 12 volt.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Var ska man montera ett gaslarm?

Tack!
Men den är väl mer tänkt till att hitta läcka om jag inte fattade helt fel, lite full att montera denna i sovrummet i HB!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.889
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Toppen