• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Var och Hur serva ni era Husbilar?

F

F.d. 54812

Guest
Hej på er allihop,

Ny i forumet och ny med husbil har idag en gammal 1992 Fiat Ducato Dethlefs 280 chassi på 2,5D.

Då tänkte ställa fråga till er som haft eller äger fortfarande en äldre husbil om service, hur gör ni t.ex lämnar ni bilen till service eller gör ni själva en del, och för min modell har jag ingen servicebok då han som ägde bilen innan han gjorde allting själv.

Tack ska ni ha.
Våre tacksam om någon kan det mer service interval och sånt specielt för kamrem och såna delar som man bör byta när det är dags.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Var och Hur serva ni era Husbilar?

Hej igen,
Tänkte berätta lite om vad ska jag göra i de närmaste dagarna.
Eftersom jag har inget servicbok så vet jag inget alls om när och vad som har bytt eller behöver byta, så tänkte börja med allmänt servic Motorolja oljafilter Diselfilter kupefilter och luftfilter sedan ska byta oljan till växellåda, och bromsvätska Vad ska man byta mer tror ni? förslag?

Huvud problemet att jag vet inte vilka oljor jag ska handla samt mängdar.

Hoppas att någon här har haft denna modell jag har eller känner någon som har det.
Jätte stor Tack

Olle Jonsson

HBK Medlem
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025

Jag har inte din modell men liknande. Om du byter det du skriver om är du på god väg.
Beträffande kamrem finns mycket skrivet om detta, sök på "kamrem"
Ring förre ägaren om det går, om han gjort allt själv borde han kunna svara.

F

F.d. 54812

Guest

Tack, det jag vet att han har bytt kamrem vid 10,000 Mil och nu snart 15,000 Mil, samt senaste servic var 2010, sen orkade han inte köra med bilen då bytte han bilen hos en bilhandlare där köpte jag den. när jag ringde honom så han kom inte ihåg vad han har gjort mer än kamremmen.
därför vill jag först och främst veta vilka oljor och mängdar samt hur ofta man byta.
Tack ska du ha

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025

När det gäller kamremmen bör den bytas efter C:a 8000 mil eller 5 år.
När du byter olja byt också oljefiltret då går det i c:a 6 l. Efterfyll senare om det behövs.
Byt också bränslefiltret. (fyll upp bränslefiltret med diesel innan du skruvar tillbaks det.) Detta om det inte finns någon handpump.
Kolla belysning o bromsar.
Lycka till märkvärdigare är det inte.

F

F.d. 54812

Guest

Jag har kollat hos Autoexperten.se de har i stårtsätt alla oljor och filtrar jätte tacksam till er alla.

Vet ni var hittar man reprationsböcker till fiat Ducato 1992?
Tack

F

F.d. 55370

Guest

Kompis. Byt allt å du vet sen när du ska byta, olja /kamrem du har järnkoll sen .:spinny:

F

F.d. 54812

Guest

Helt rätt att byta allt det ska jag göra, finns någoonting mer man bör byta?

nu Listan är
1- Motorolja
2- Oljefilter
3- DieselFilter
4- Växellådaolja
5- Kupefilter
6- Kamrem o rullar.
7- Bromsolja

mer....

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Vet ni var hittar man reprationsböcker till fiat Ducato 1992?
Tack
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Rashad. Kupéfilter finns troligen inte, men kolla.
Rep.böcker är det lite sparsamt med men några finns att få tag i.
Här har du adressen till en. Den är i bara i A5 och rätt enkel, men rätt o.k. ändå.
Den övre boken borde passa din bil.

Motor Books - Search Results

Lycka till. JANKRO.

Ps. växellådan har två pluggar när man tappar oljan ur den, och fylls lättast om man plockar bort backljuskontakten och använder det hålet.

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Kolla bromsbelägg runtom, och kolla samtidigt att bromsbeläggen fram rör sig lätt i hållaren och att hållaren rör sig lätt i förhållande till skivan, när du ändå har har tagit ur beläggen. :)

F

F.d. 54812

Guest

Hej lite uppdatering från dagens arbete,
Jag fick hjälp med att byta motorolja och olja filtret samt disel filtret och växellåda oljan har luftat bromsrna runt om och upptäkte att ingenting kvar på bromsbackarna jag ska fixa de innan besiktning.
nu komm jag till kamrem jag får vänta tills jag köper en reprationbok sedan får ag börja igen tackar för all hjälp.
ha det bra

F

F.d. 54812

Guest

Hej har laddat två böcket helt gratis en på rysska och en CD på svenska fast den passade inte till min den passar till senare fiat modeller.

PSS! om någon behöver de jag kan sända över

Senast redigerad av en moderator:
Toppen