• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Var monterade du ditt AirBlock?

Ronnie 690

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
690
Medlemskap
2025
Hej
Har precis skaffat AirBlock larm, nu vet jag inte riktigt var jag ska montera det.
Har kommit fram till att om jag har det i direktlarm, (ingen 20 sek fördröjning)
så bör det ju sitta nära en av dörrarna för att jag ska kunna slå från det snabbt.
Hade först tanke på att montera det mitt i bilen ganska högt men det kommer säkert att störa andra innan jag kommer in och slår från....
Vill inte ha det i fördröjning..

Behöver hjälp..

Hälsar Ronnie
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Var monterade du ditt AirBlock?

Hej
Har inget svar på din fråga om placering men det måste väl sitta vid någon dörr och med fördröjning så att du inte väcker hela campingen/ställplatsen när du kommer "hem" på småtimmarna.
Har läst på AirBlocks hemsida kan inte förstå hur det kan funka i en husbil med alla ventilationshål vi har enligt föreskrift här i Sverige. Hur funkar det om man har takluckan öppen och det blåser.
 

Ronnie 690

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
690
Medlemskap
2025
Sv: Var monterade du ditt AirBlock?

Tack Kalle..

Förstår inte heller hur det kommer att fungera med öppen taklucka, ska hämta bilen snart så jag får väl prova mig fram, får nog sätta det med fördröjning iallafall.
Hälsar Ronnie
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Var monterade du ditt AirBlock?

Jodå. Larmet funkar med takluckan öppen. Man kan t ex ha bodelsdörren öppen men om man öppnar förardörren så reagerar larmet. Det är snabba lufttrycksförändringar som triggar.

Ett problem med larmet är att om man t ex parkerar nära en trafikerad gata där bilar håller hög hastighet och en lastbil eller buss passerar, blir det en sådan tryckförändring att larmet börjar tjuta.

Mitt AirBlock sitter alldeles innanför bodelsdörren högt uppe vid taket.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Var monterade du ditt AirBlock?

Jodå. Larmet funkar med takluckan öppen. Man kan t ex ha bodelsdörren öppen men om man öppnar förardörren så reagerar larmet. Det är snabba lufttrycksförändringar som triggar.

Ett problem med larmet är att om man t ex parkerar nära en trafikerad gata där bilar håller hög hastighet och en lastbil eller buss passerar, blir det en sådan tryckförändring att larmet börjar tjuta.

Mitt AirBlock sitter alldeles innanför bodelsdörren högt uppe vid taket.


Vi hade ett i förra bilen, bara att justera känsligheten till man/ni själva är nöjda. Funkar riktigt bra i förhållande till ingrepp på bilen.
Satte vårt bakom ingången till förardörren.
Mvh. Magnus :)
 

Ronnie 690

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
690
Medlemskap
2025
Sv: Var monterade du ditt AirBlock?

Ställer Ni larmet på fördröjning eller på direktlarm, Kan tänka mig fördröjning på ställplatser och camping men på allmänna parkplatser direkt.. låter det bra..
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Var monterade du ditt AirBlock?

Hej, hej.
Vi ställde vårt på 20. sek.
Kände att det blev lite stressigt med 10sek.
Å' vilken inbrottstjuv vet om att just detta larm är monterat plus vart det är placerat? :confused:

Helt klart ett prisvärt larm för egenskaperna!
Mvh. Magnus :)
 
Toppen