• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Var kan man spara på totala vikten ?

F

F.d. 55451

Guest
Sv: Var kan man spara på totala vikten ?

Så jag lyckades spara lite på vikten igen. :)
En elektrisk däck pump som normalt väger mindre än 2 kg - min är med inbyggt batteri (och värdelös start hjälp) och väger över 5 kilo.
I en nödsituation kan jag använda min pump för luftfjädring, men för varje dag blir det hem kompressor eller tankstation.
När har du senast kollat trycket reservdäck luft i mitten under bilen ? :rolleyes: :wall:

Det har varit lätt för mig - super.

tjekdek.jpg

- http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/439216
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Var kan man spara på totala vikten ?

Min husbil vägdes då jag stötte' på en registrerad vikt - 2620 kg. (Gratis)
Detta motsvarar ungefär (+ eller - ~ 40 kg) med min egen konstruerde vikt - beaktan ändringar.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/437863

Men fick ändå att bli mer onödig vikt.

Strax efter att jag köpte husbilen (1997), gjorde jag skåpet med 9 lådor i garderoben och många andra boxar på hyllorna - allt i tunn 6 mm plywood.

När du är en nybörjare med en husbil du tänker inte så mycket på vikten tendens att öka med åren - även i husbilen. ( jag 83 kg / 179 cm hög ;))

Lyckligtvis finns det plastlådor i lämpliga storlekar.

kasseskift.jpg

Viktminskning ca. 15 kilo. :swoon:
 

Siw och Svante

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1834
Medlemskap
2024
Sv: Var kan man spara på totala vikten ?

Byt från stålflaska till aluminiumflaska! Där har du minsta förpackningsvikten per kilo gas.

Jag använder odubbade vinterdäck året runt och tror att jag därmed kommer att slita ut däcken inna de blir gamla och spröda. Därmed känner jag mig inte så orolig att jag skall råka ut för däckexplosioner och har därför bara en kompressor och punkaspray samt domkraft. Där sparar jag drygt 20 kg i lastvikt.

Vad ska Du ha domkraften till om Du inte har reservhjul?
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Var kan man spara på totala vikten ?

Man hissar narurligtvis upp det skadade hjulet INNAN man "antastar" punkasprayen!
Då får man in max ac punks-gojan.

Kom bara ihåg att vid 1:a tillfälle att fylla med riktig luft för att "blåsa rent" i ventilen.
 
F

F.d. 30092

Guest
Sv: Var kan man spara på totala vikten ?

Man kan ju be frun banta 20 kilo:)
 
F

F.d. 50042

Guest
Sv: Var kan man spara på totala vikten ?

Varför frun?

Jag har tappat 16 kg sedan min älskade hustru gick bort 20 december.

Så nu åker jag ensam, hustruns vikt inkl. mina 16 kg innebär många nya kilon att lasta.

Men hustruns kilo hade jag gärna haft kvar!!!

//Bosse
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Var kan man spara på totala vikten ?

Nej stopp nu, kära vänner och hålla på ämne.
Det handlar främst om husbil vikt som kan kosta tusentals kronor genom att möta ivriga poliser och olyckor - med all respekt till andra problem.
Skapa egna trådar med problem med hustruns vikt eller förlorad hustru - om min sena kondolance kan hjälpa :(

Vänligen :)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 30092

Guest
Sv: Var kan man spara på totala vikten ?

OJ förlåt det var inte så jag menade, jag är en man med glimten i ögat men ursäkta igen.
 
F

F.d. 53053

Guest
Sv: Var kan man spara på totala vikten ?

Ja man kan ju hårdbanta t ex eller köra själv :twitcy: skojade bara men man kan även byta ut stålflaskan till composit det är ca 5 kg man kan bya stålfälgar till alu det är ca 5 - 8 kg per fälg
det fins säert mer
Gebeer :twitcy:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Var kan man spara på totala vikten ?

Vad kostar det per kg viktminskning :rolleyes:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.814
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Var kan man spara på totala vikten ?

Ja man kan ju hårdbanta t ex eller köra själv :twitcy: skojade bara men man kan även byta ut stålflaskan till composit det är ca 5 kg man kan bya stålfälgar till alu det är ca 5 - 8 kg per fälg
det fins säert mer
Gebeer :twitcy:

Det är nog väldigt få Alufälgar som tål vikten från en husbil som är så lätta att man spara 5-8 kg per hjul, troligare är tillsammans för 4 hjul. :)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Var kan man spara på totala vikten ?

Vet någon regler om fördelning av vikt mellan höger och vänster sida ?
Om jag tar bort både gasol flaskor, tommar vattentanken - både på höger sida - och det finns 2 personer på vänster sida är viktskillnaden nära 300 kilo.
Den är mer än 10% av husbil vikt.
OK :confused:
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Var kan man spara på totala vikten ?

Vet någon regler om fördelning av vikt mellan höger och vänster sida ?
Om jag tar bort både gasol flaskor, tommar vattentanken - både på höger sida - och det finns 2 personer på vänster sida är viktskillnaden nära 300 kilo.
Den är mer än 10% av husbil vikt.
OK :confused:
Det finns inga regler från myndigheterna om max. belastning höger eller vänster sida. Däremot finns regler om axeltryck dvs vikten sammanlagt på höger och vänster hjul på samma axel men det visste du säkert redan. Dessutom skall man tänka på att inte snedfördela mellen höger och vänster sida så att däckets maximalt tillåtna last överskrides (av säkerhetsskäl)

Mvh / Roland
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Var kan man spara på totala vikten ?

Jag hade inte mycket att välja på. Efter att ha packat dragbilen med allt möjligt
fick jag slutligen hänga av innerdörrarna samt garderobsspegeln. Nya färgglada draperier
fungerar nu som dörrar. Här sparade jag 13 kg! Men det rör sig ju om en husvagn där jag
endast kan ha 50kg lastvikt. Men så drar ju ekipaget endast 0,70 per mil!

Fincan
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Var kan man spara på totala vikten ?

Undrade vad de 0,7 betydde.
Men har motiverad att det är 0,7 liter (diesel ?) per mil eller 10 kilometer
- är inte det? :confused:

Men även om detta resultat är inte syftet med denna tråd, tror jag att det är OK att gå med här, anslutning till besparede vikt.

Hur mycket drog' ekipaget innan 14 kg viktminskning ;)

Ursäkta den något sarkastiska skämt - vänliga, tror du är, trots allt, en av de få som har gjort ett konkret förslag för mindre vikt.

PS. OT - i Danmark använder vi mest 14 km/l (=~0,7 L / mil):)
Har också precis gjort stor minskning av bränsleförbrukningen genom DRL ljus och rutt beräkningsprogram för långa resor.
Nu vet jag inte i vilken tråd jag skulle skriva om det - en ny tråd kanske.
 
Senast redigerad av en moderator:

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Var kan man spara på totala vikten ?

Som sagt ngt drastiskt mitt kg-sparande, men nöden har ingen lag.
Fortsatte med att ta bort klinkers vilka var uppsatta i "köket".
Detta gjorde ytterligare 2 kg.
Porta portin åkte ut direkt, 2 kg.
Nytt batteri gjorde också en skillnad på ca 2 kg.
"barnkammarsängen" åkte också ut, vilket gjorde ca 7 kg.
Domkraften blev hemma, använder bilens istället om det behövs,ca 2kg där med.

Det som är viktigt för mig är alltså, bruttovikten, den vikt som gäller vid tillfället,och den får i mitt fall ej överstiga 800 kg, vilket är den stipulerade vikten på mitt drag. Tjänstevikten kan jag bortse ifrån eftersom jag om jag vill och kan, kan tömma hela husvagnen på dess innehåll, och då få fram en helt annan "tjänstevikt".

Ekipaget, 3cylinder miljödiesel dragbil med en snitt hastighet av 82 km/tim drog nu senast 0,68 liter per mil.

Har också bytat ut gasolflaskan till kompositflaska + några andra småskaker
samt vägt exakt allt som stuvas in i vagnen.
Att tanka bilen idag är som att tanka snipan förr, alltid med ett småleende.

Pluset är också att kunna komma in med ekipaget i alla miljözoner utan problems.

mvh
Fincan
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Var kan man spara på totala vikten ?

Så jag sparade 9 kg (12 kg garage domkraft minus 3 kg) på den totala vikten (pris 100,- sv kr) - eller nästan hälften vikt av ett ekstra AGM batteri :)

ny donkraft.jpg

Tycker att den är acceptabelt - mycket praktiskt och lätt än en sax domkraft tumlande runt när det ska dras åt, och den hydrauliska väger bara hälften.

Hydraulisk domkraft - Biltema
 

Jes och Lillian

HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2024
Sv: Var kan man spara på totala vikten ?

Vi har tagit bort sänkbara sängen, 60Kg, och köpt Alutankflaskor, sparat 17Kg och kan tanka gasol i hela Europa (fast inte på många platser i Danmark och Sverige) och inget reservhjul med, bara punkaspray, 18Kg sparat. Nu kan jag börja äta upp mig från mina 74Kg, fast gör det nog inte.
:mcride:
 
Toppen