• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Var köpa solpanel?

Z

Zappa59

Guest
Har bytt bil så jag behöver tips på var jag köper solpanel till vettiga pengar dvs mycket watt för lite kronor.
Har själv provat söka men inte lyckats hitta något vettigt :confused:

/Åke
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Var köpa solpanel?

Mest Watt för pengarna får du om du köper lösa celler och lödar ihop själv. Då kan du räknamed strax under Dollarn per Watt
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.656
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Var köpa solpanel?

Arne, det verkar vara ett bra köp
Laval, dom panelerna är kanske lite små, men dom har bra data. Transporten är dyr på paneler, ofta går det åt en pall.
 
Senast ändrad:
Z

Zappa59

Guest
Sv: Var köpa solpanel?

Tack så mycket för dem tips jag fått, men hur mycket jag än mäter så blir inte utrymmena mellan alla takluckor större :( plus att jag vill lämna plats kvar för ett framtida AC-montage. Så tyvärr ryms inte de större panelerna ni har tipsat om.

Det fick istället bli så här:

2 såna här: preVent Solarmodul HG 90 D monokristallines mit 90 Wp bzw. 90 Wattspitzenleistung - preVent GmbH

1 sån här: MPPT-solcellsladdregulator 20A i Conrad online shop

1 sån här: Hitta nasa battery monitor på eBays internationella marknad, där det finns fynd att göra i alla dina favoritkategorier. Allting kan levereras till ditt land!

Tänkte seriekoppla panelerna vilket jag har förstått ska ge bättre verkningsgrad eller?

/Åke
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Var köpa solpanel?

Vad använder du för fästen?

Det är rätt häftigt att man kan köpa en radistyrd bil för samma pengar som ett formpressat plasthörn till en solpanel kostar:confused:
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Var köpa solpanel?

Vad grundar du detta på, att seriekoppling är sämre?

Montering: Läs tråden Solpanel och Regulatorer

Man kan inte säja att serie eller paralellkoppling är sämre eller bätre
man måste särskilja vilken solpanel, husbil, regulator, var man kör och spänning som man vill använda.

Faktiskt är serie dubbla spänning och paralell dubbla ampere
2x 12V/5A = 24V/5A serie och 12V/5A+12V/5A = 12V10A paralell
Du få med serie 24V vinst på morgonen och när solen går nere
men du har vinst bara av låg nivå och i flesta tid gör du förlust

För en små husbil utan alkov och sennare AC kommer du med seriekopplad
HG90 alldrig till vinst.

Helt annat sak är det när man kör en 12m husbuss eller använda solpaneler för nätspänning och hus med 24, 36, 48V.

@juan.norte
De kör helt annat spänning (minst 100V upptill 500 och 1000V) och omvandla direkt i växelström 230V
I en husbil måste man spara stöm och transportsträckor finns bara par meter
Spänningavfall med 10m 4mm/d kabel och 12V är ca. 0,9V
och med 20m 10mm/d kabel 0,72V

Men du kan prova med dina solcellerna :)

Mvh.

Norbert
 
Z

Zappa59

Guest
Sv: Var köpa solpanel?

Vad använder du för fästen?

Det är rätt häftigt att man kan köpa en radistyrd bil för samma pengar som ett formpressat plasthörn till en solpanel kostar:confused:

Zappa59 kan köpa med Montageset för 400sek

Jag skulle koppla HG90 solpanelen parallel
Förlusten med seriekopplad är högre än vinst under dålig solen

Mvh.

Norbert

Norbert, jag beställde samtidigt just detta montageset.

Jag måste bara få säga att det är otroligt att dom kan skicka 20kg grejer upp till nordligaste Sverige för bara 26 € :).

/Åke
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Var köpa solpanel?

Ge mig en enda fördel att paralellkoppla 2 12v solpaneler i en husbil med en MPPT regulator.
Jag kan inte hitta någon.
Det stämmer som du säger med Amperen, men detta är helt ointeresant det du vill ha är Watt laddning av batteri.
Stämmer ochså att du har mindre spänningsfall med 24v en stor fördel.
Laddar bättre med lite sol då du har över 12v.
Har du 24V eller mer ifrån solcellerna så laddar du Inte med 24v utan med en nominell laddspänning 12.8-13.6V beroende av vilket batteri du använder Gel eller bly. När spänningen regleras ifrån 24 till 12 volt så förlorar du inte Amperen. Så har du 24v 5 Amp så blir det Aprx 12v10Amp. Vi pratar om likström där Ohm lag gäller U/I*R Volt delat med ström eller Volt delat med resistans ohm och Watt räknar du ut genom att multiplisera strömmen med volten.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Var köpa solpanel?

hoppas att du förstår med denna bild
Strömmen är alltid konstant i en seriekrets även om du kopplar in 1000 paneler
 

Bilagor

  • Gráfico1.jpg
    Gráfico1.jpg
    23,6 KB · Visningar: 3
Senast redigerad av en moderator:
Toppen