• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Var hittar jag modellbeteckning ACn?

TotteSofi

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
30203
Medlemskap
2024
Hej.
Vi har en Fiat Ducato Cl Aut Roll2 2003. Jag har kommit fram till att ACn i bodelen är någon av modellerna på bilden genom Google. Det som gör mig lite konfunderad är att det funkar att köra ACn på 230 V men ej på 12 V (under färd). Jag vet att vissa modeller endast funkar på 230 V men varför sitter det en inverter som är modell/märkesspecifik i bilen isåfall? Kan den ha en annan funktion eller kan det vara något trasigt? Om det finns en typbeteckning någonstans skulle man vara säker men var kan den finnas? Har kollat under ramen och filtret på manöverenheten. Undrar även om det går att fylla på köldmedel i denna modellen. ACn blir sval men inte riktigt "ac-kall".
Tacksam för svar.
Mvh
Totte
 

Bilagor

  • IMG_20220823_113054.jpg
    IMG_20220823_113054.jpg
    1,8 MB · Visningar: 53
  • IMG_20220727_181046.jpg
    IMG_20220727_181046.jpg
    1,5 MB · Visningar: 55
  • Screenshot_20220727_173446_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20220727_173446_com.android.chrome.jpg
    396,8 KB · Visningar: 51

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Vi har lika AC som ni utseendemässigt.
Den heter EC-1500-AC/DC eller EC-2000-AC/DC.
Jag tror att min manual är till 1500 modellen.
I vilket fall som helst så fungerar dom på samma sätt.

Manual:

På våran måste man manuellt koppla om AC:n från 230V till Invertern och sätta
i den 4-poliga kontakten i invertern.
Vi hade dåliga batterier i bodelen så det gick inte så bra att använda detta vid körning.
Vi behövde/använde detta väldigt sällan så jag kopplade ur all denna elektronik och
använde vikten till mer batteri kapacitet istället.
Inverter och kablarna vägde nästan 12Kg.

Vet ej om det finns påfyllnings anslutningar på denna men jag tvivlar.
En verkstad som håller på med liknande AC kan kanske svara på dina frågor.
En bilverkstad kan oftast inget eller mycket lite om dessa aggregat då dom är
specialiserade på fordonets AC och inte bodelens AC.
 
Senast ändrad:

TotteSofi

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
30203
Medlemskap
2024
Stort stort tack för ert snabba och utförliga svar.
När ni säger att ni var tvungna att koppla in den 4-poliga kontakten för att få er ac att fungera på 12 V, är det möjligtvis den kabeln till höger på invertern, se vår tidigare bild? Jag bara tänker om det är den så är det något fel som gör att inte vår AC fungerar eftersom vi har den kabeln inkopplad redan nu. Eller var det någon ytterligare kabel ni var tvungna att sätta i? Den gröna lampan på invertern lyser vilket indikerar fulladdat batteri.
Tyvärr har inte vår husbil någon ac i förardelen vilket gör att det blir svårt att få till någon kyla i bilen under färd, och med tre barn sittandes där bak kan det bli lite jobbigt för alla. Vi har satt i lite extra fläktar både fram och bak men det blir ändå varmt de där heta sommardagarna. Vår tanke är att man kan kyla ner så mycket det går via 230 V innan man åker och hade sen ACn i bodelen fungerat via 12 V så kunde man stödköra den lite då och då under färd. Vet inte om det finns något annat bra sätt som skulle kunna funka, typ 12 V luftkylare?
Mvh
Totte
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Stort stort tack för ert snabba och utförliga svar.
När ni säger att ni var tvungna att koppla in den 4-poliga kontakten för att få er ac att fungera på 12 V, är det möjligtvis den kabeln till höger på invertern, se vår tidigare bild? Jag bara tänker om det är den så är det något fel som gör att inte vår AC fungerar eftersom vi har den kabeln inkopplad redan nu. Eller var det någon ytterligare kabel ni var tvungna att sätta i? Den gröna lampan på invertern lyser vilket indikerar fulladdat batteri.
Tyvärr har inte vår husbil någon ac i förardelen vilket gör att det blir svårt att få till någon kyla i bilen under färd, och med tre barn sittandes där bak kan det bli lite jobbigt för alla. Vi har satt i lite extra fläktar både fram och bak men det blir ändå varmt de där heta sommardagarna. Vår tanke är att man kan kyla ner så mycket det går via 230 V innan man åker och hade sen ACn i bodelen fungerat via 12 V så kunde man stödköra den lite då och då under färd. Vet inte om det finns något annat bra sätt som skulle kunna funka, typ 12 V luftkylare?
Mvh
Totte
Var så god!
Ja. Våran är 4-poliga är urkopplad när vi kör AC:n på 230V. (Det syns ingen 4polig kontakt på dina tidigare bilder
men den sitter vid 230V uttaget på invertern).
Detta pga att invertern startar när man slår igång AC:n och den vill man ju inte ha påslagen.

Om den 4-poliga är inkopplad när vi står på 230V och 230V stickproppen sitter i invertern så kommer
invertern att starta och drivs då med bodelsbatterierna.
Detta kan ju också gå då laddaren laddar bodelsbatterierna som driver invertern som driver AC:n när ni
står på 230V stolpe.
Men detta blir inte bra.
Då sätter man 230V stickkontakten i en 230V dosa (som har 230V när stolpe används) som troligen finns i närheten av invertern
och drar ur 4-poliga kontakten ur invertern (så att den inte startar) sedan slår man igång AC:n som vanligt på panelen i taket och
den drivs med 230V från stolpen.

Lite krångligt att förklara och mitt system är ett hemma bygge på 230V sidan så jag vet ej om det skall vara så här
krångligt att välja energikälla eller om något i mitt system är ur funktion.
Det jag märkte att när vi körde på 12V så gick AC:n en stund sedan signalerade invertern att batterierna var slut
sedan gick det någon minut så startade AC:n upp en stund igen och började signalera att dom var slut.
Då förstod jag att batterierna inte var så nya. :)

Efter denna text så funderar jag på om ni har 230V kontakten inkopplad till invertern eller till den
ovanstående 230V dosan som någon monterat bredvid invertern?
Sitter den i dosan så kommer bara invertern att slå på men inget händer med AC:n.
Sitter 230V kontakten i invertern hela tiden så är det något fel på inverter eller bodelsbatterier.

Fixade en bild på mitt system.
Hav överseende med ritnings kunskaperna i Paint.
Missade säkringen mellan uttaget på utsidan av bilen och uttaget vid invertern.
:)
 

Bilagor

  • AC230.jpg
    AC230.jpg
    73,6 KB · Visningar: 8
Senast ändrad:

TotteSofi

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
30203
Medlemskap
2024
Hej och tack för svar ännu en gång. Jag skickar med 2 bilder som visar hur vår inverter är kopplad. Man tycker ju att ACn borde funka på 12 V när det är kopplat så här? Känns ju konstigt att behöva ändra på kablarna när man vill köra 12 eller 230 V. Det är iallafall kopplat så här när vi kör med extern ström 230 V och det funkar bra.
Jag ska snart förbi en firma angående en glappkontakt till backkameran, och de kanske kan kolla på invertern med.
Mvh
Totte
 

Bilagor

  • IMG_20220825_171553.jpg
    IMG_20220825_171553.jpg
    2,2 MB · Visningar: 22
  • IMG_20220825_171441.jpg
    IMG_20220825_171441.jpg
    2,5 MB · Visningar: 22

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vi får bena ut problemet. Då ACn funkar med 230 så kan vi dra slutsatsen att AC fungerar.
Så fråga, hur mycket tar AC i ampere? Vad har du för batterier? Vad tar AC i startström och vad ger Inverter i startström?

Jag tror att AC tar så mycket ström vid start, så att antingen klarar inte inverter att starta den eller så kan inte batterierna ge tillräckligt med ström. Då din bil är ganska gammal så kan det vara så att bilens generator inte klarar att ge tillräckligt med ström. En generator har ju en del att driva och på äldre bilar var ju inte generatorerna direkt överdimentionerade. Sedan så får du ta i beaktning att när generatorn blir varm efter 10-15 minuter så ger den sämre med ström. En annan aspekt kan vara att kablarna mellan batteri/avskiljningsrela/bodelsbatteri är underdimentionerade.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Den tar ju 3,8 Amp vid 230 drift, minus inverterförbrukning så räkna lite grovt 70 A men 90 A rekommenderat, som tas vid drift på 12 volt, sedan så drar ju kyl ca 20 A, belysning osv på bilen kanske ytterligare 30 A lite snällt räknat, det ger 120/140 A och det tror jag inte att din generator ger, speciellt inte när den blir varm.
 

TotteSofi

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
30203
Medlemskap
2024
Hej och tack för svar (och uträkning ;)
Det kan nog mycket väl vara så att de äldre grejerna helt enkelt inte mäktar med. Jag ska kika lite närmare på detta så får vi se vad vi kommer fram till.
Tack för hjälpen.
Mvh Totte
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Vi får bena ut problemet. Då ACn funkar med 230 så kan vi dra slutsatsen att AC fungerar.
Så fråga, hur mycket tar AC i ampere? Vad har du för batterier? Vad tar AC i startström och vad ger Inverter i startström?

Jag tror att AC tar så mycket ström vid start, så att antingen klarar inte inverter att starta den eller så kan inte batterierna ge tillräckligt med ström. Då din bil är ganska gammal så kan det vara så att bilens generator inte klarar att ge tillräckligt med ström. En generator har ju en del att driva och på äldre bilar var ju inte generatorerna direkt överdimentionerade. Sedan så får du ta i beaktning att när generatorn blir varm efter 10-15 minuter så ger den sämre med ström. En annan aspekt kan vara att kablarna mellan batteri/avskiljningsrela/bodelsbatteri är underdimentionerade.
Troligen så är batterierna dåliga så att dom inte driver AC:n vid körning.
Det är denna koppling som inte är bra då AC:n alltid är kopplad till invertern.
Det finns en enhet till (Laddningsströmfördelare ECL-75) i systemet som kopplar in bilens laddningssystem direkt till bodelsbatterierna.
Denna kan vara trasig eller ha en trasig säkring och då hjälper inte generator mm till att hålla AC:n igång.
Bodelsbatteriet laddas då genom EBL (electroblock) och det räcker inte för att driva AC:n.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Troligen så är batterierna dåliga så att dom inte driver AC:n vid körning.
Det är denna koppling som inte är bra då AC:n alltid är kopplad till invertern.
Det finns en enhet till (Laddningsströmfördelare ECL-75) i systemet som kopplar in bilens laddningssystem direkt till bodelsbatterierna.
Denna kan vara trasig eller ha en trasig säkring och då hjälper inte generator mm till att hålla AC:n igång.
Bodelsbatteriet laddas då genom EBL (electroblock) och det räcker inte för att driva AC:n.
Ja men Invertern har "Priority Switch" så om den är kopplad med 230 så går den rakt igenom invertern bara men om landström bryts så går invertern in utan att det blir avbrott i elförsörjningen till, i detta fall, ACn. Enligt mig ett bra system men helst så ska det ju vara en "Powerinverter" som även laddar batterierna.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Ja du har så rätt. Har totalt missat mitt 230V IN-ingång.
Då får jag be alla läsare av mina inlägg i tråden om ursäkt att jag klantat mej. :msn_wall::msn_embarrassed::msn_embarrassed::msn_embarrassed:

Då är det ett bättre system och mitt är obotligt defekt men det gör inget för det skall inte användas av mej
iallafall. Jag klarar mej då jag bara använder den på dagen ibland när vi står på stolpen = 1ggr på 10dagar den
varmaste veckan denna sommar. :)
 
Senast ändrad:
Toppen