• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Var finna extruderad cellplast/XPS eller motsvarande

F

F.d. 25369

Guest
Går helt bet på att hitta extruerad cellplast som är 20mm tjock. Bygghandlare verkar bara vilja sälja från 50 och uppåt. Vart har ni som renoverat hittat det?
 
F

F.d. 20714

Guest
Sv: Vart finna extruerad cellplast/XPS eller motsvarande

Hej!
K rauta har en xps skiva som är 2 cm. Har för mig den hette komfortskiva eller liknande? La den på golvet i min vw buss.
Går att köpa skivorna styckvis.

/Marcus
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Vart finna extruerad cellplast/XPS eller motsvarande

Går helt bet på att hitta extruerad cellplast som är 20mm tjock. Bygghandlare verkar bara vilja sälja från 50 och uppåt. Vart har ni som renoverat hittat det?

Vad är extruerad cellplast? Är själv ute efter att hitta sånt som ofta används i förpackningar av t.ex. elektronikprylar. Absolut inte frigolit, utan ett material som är lite blankt och lätt att skär i. Tacksam för svar, Fy & Bi.☺☺
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vart finna extruerad cellplast/XPS eller motsvarande

XPS-isolering
Denna typ kallas även för extruderad cellplast och är ett jämnare material än cellplast av EPS-typ. Den väger även mer, tål högre tryckbelastningar och ger ett ännu bättre skydd mot fukt. XPS cellplasten kan man också slipa till med sandpapper. Extruderad cellplast används för konstruktioner med höga krav på hållfasthet, tillexempel de delar av grunden som kommer att punktbelastas av bärande innerväggar, öppna spisar med mera. Den används även där ökade krav på fukttålighet förekommer.

Bennie
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Vart finna extruerad cellplast/XPS eller motsvarande

Tack, Bensann för det uttömmande svaret, Fy & Bi ☺☺
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Vart finna extruerad cellplast/XPS eller motsvarande

Förlåt! Bennsan ska de va./ Fy & Bi ☺☺
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vart finna extruerad cellplast/XPS eller motsvarande

Gamla husbilar har som regel frigolit som isolering vilket på den tiden då bilen byggdes var väldigt förnämligt med tanke på vikt & isoleringsförmåga. Frigolit har dessvärre den egenheten att den suger upp & behåller vatten, detta har dom som renoverat fuktskador i sina husbilar erfarit. När jag renoverade så bytte jag ut frigoliten som var mättad med vatten mot XPS. XPS har den fördelen att man kan med enkelhet såga & hyvla den i en rikthyvel om man vill göra skivan tunnare. Den är också väldigt bra att limma på om man använder ett vattenbaserat lim.

Bennie
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vart finna extruerad cellplast/XPS eller motsvarande

XPS kan og benyttes i bærende konstruksjoner om en hellimer tynn plate på begge sider, en slik sandwich trenger ingen reglar - den er selvbærende. 1 mm gfk
eller noe tynnere aluminium plate utvendig og tynn plywood eller samme materiale innvendig er normal vegg i moderne husbiler som er trefrie i bærende konstruksjoner.
 
Toppen