• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Var får jag tag i nya framfjädrar?

Janne & Kerstin

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3200
Medlemskap
2027
Som så många andra i klubben så står min husbil på nosen och har väldigt hård framfjädring. Jag har läst att många har bytt till förstärkta Lesjöforsfjädrar och sedan blivit nöjda. Nu till problemet. Åkte till min lokala reservdelsförsäljare för att beställa men han kan inte hitta förstärkta fjädrar till min bil? Bilen är en Hymer 584 -95 (Fiat Dukato 14) Han sa dock att det fanns förstärkta fjädrar till Dukato som har 2,8 litersmotorn. Jag tror dock inte att den motorn finns i version 14. Ni som har samma version av Fiat Dukato som jag och bytt fjädrar. Var har ni fått tag på era förstärkta framfjädrar? Byta dom tänker jag göra själv.
Mycket tacksam för hjälp med detta.

Mvh
Janne

F

F.d. 25011

Guest
Sv: Var får jag tag i nya framfjädrar?

Kontakta Dohini i Växjö, 0470 233 55, så tror jag att de kan hjälpa dig.
Killen som äger firman heter Gert-Ove Pettersson.

Janne & Kerstin

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3200
Medlemskap
2027

Tack för tipsen!
Jag ringde Dohini och fick väldigt bra bemötande. Dom skickar mej nya förstärkta fjädrar från Lesjöfors för 2580:-
Jag mailade även Lesjöfors, men dom har jag fortfarande inte hört något ifrån.

//Janne

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Lesjöfors är ingen försäljare av fjädrar till konsument, de är en tillverkare som säljer bland annat till bilindustrin och reservdelshandeln, så frågor om produkter därifrån får nog ställas till den lokala reservdelshandlaren.

F

F.d. 58824

Guest

Jag har en Knaus Sun Liner 650 LG.( 2004 9000 mil) Den hade helt trötta fjädrar och var inge kul att köra.
Gå in på bildelaronline24.se så får d dina fjädrar till ett otroligt pris jämfört med i Sverige
Mina 1800 kg (std 1500 kg) kostade inte fullt 500 kr st, det var inte de billigaste de hade till min husbil och inte de dyraste
Beställde stötdämparna också (hela långa stödbenet) som kostade 550kr st
Så för ungefär 2500 kr hade jag delarna hemma en vecka senare.
Hur mycket verkstaden tog för bytet, vet jag inte riktigt, för dom bytte också kamrem och lite till saker på husbilen, men uppskattningsvis 2-3000 kr
Bilen blev helt underbar och köra, inga genomslag i gupper, och den höjdes fram nästan 15 cm. ( Köpte också oljefilter som hos Mekonomen kostade runt 300 kr , exakt samma som Mekonomen kostade 50 kr

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2025

Enligt Gert Ove på Dohini så skiljer det på X230 och X244 fjäderbenen, X230 som i detta och mitt fall har lite längre avstånd mellan fjädertallrikarna så att en längre fjäder än den till X244 krävs, såvitt jag kunnat få fram så är det endast Dohini som ordnar fram en special handgjord fjäder för ändamålet.

Jag tror dock att många monterar X244 fjädrarna på X230 men man får inte riktigt avsett verkan.

Jag har även en kanal in på Lesjöfors och dom bekräftar att man inte har något att erbjuda till X230

//Peter

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag har 244 fjädrar på min 230 Maxi, det fungerar utmärkt med en framaxellast på ca 1800Kg. :)
F.ö. samma fjäderben fram på 230/244 Maxi men olika topplagringar.

Senast ändrad:

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2025

Jag har 244 fjädrar på min 230 Maxi, det fungerar utmärkt med en framaxellast på ca 1800Kg. :)
F.ö. samma fjäderben fram på 230/244 Maxi men olika topplagringar.

Kan det vara så att topplagringarna är lite djupare på X230?

Vet du var/om det skiljer på en X230 Maxi och ett X230-14 chassie?

//Peter

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Även jag stoppade i Lesjöfors 244 fjädrar i min 230 och det passade utmärkt. Jag tog kontakt med Lesjöfors innan jag köpte dem och fick svaret att 244 fjädrarna passar lika bra i 230.

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2025

Även jag stoppade i Lesjöfors 244 fjädrar i min 230 och det passade utmärkt. Jag tog kontakt med Lesjöfors innan jag köpte dem och fick svaret att 244 fjädrarna passar lika bra i 230.

Har du ett 14 eller 18 chassie?

Vad jag förstår så passar ju fjädrarna men man får inte riktigt samma höjning då fjädertallrikarna sitter lite längre ifrån varandra

//Peter

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det stämmer inte, fjäderbenen är identiska när det gäller fjädertallrikens höjd, och det är det som avgör hur hög bilen blir förutom fjäderns kraft. :)

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Har du ett 14 eller 18 chassie?

Vad jag förstår så passar ju fjädrarna men man får inte riktigt samma höjning då fjädertallrikarna sitter lite längre ifrån varandra

//Peter

Det var en 18. Om tallrikarna hade ett annat avstånd vet jag inte men bytet fick avsedd effekt och det blev en rejäl höjning.

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2025

Då har vi nog benat ut lite vad som skiljer X230 och X244.

Men en annan fråga bara för at jag är nyfiken, och för att det kan vara bra att ha information en i forumet, Vet någon vad som skiljer på ett 14 och ett 18 chassi? hjullager och bultcirkel? är fjädern lika förutom hårdheten?

//Peter

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Ram, nav, hjulspindlar, hjullager, stötdämpare, fjädrar, bultcirkel och bromsar. Sedan är skillnaderna mellan 230 och 244 ganska små, 244 är ju en faceliftad 230. :)

Senast ändrad:

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2025

Ram, nav, hjullager bultcirkel och bromsar. Sedan är skillnaderna mellan 230 och 244 ganska små, 244 är ju en faceliftad 230. :)

Det jag funderade på specifikt var om fjädrarna är liknande, vad jag kan se finns bara en förstärkt husbilsfjäder på tex Lesjöfors men vid standardfjädrar specar man olika till 14 och 18 chassi

Gert Ove nämnde inget om det när jag köpte fjädrarna men det lär väl visa sig när jag plockat bort fjäderbenen och ska ha dit dom nya fjädrarna!,:D jag har ju 14 chassi på min husbil

//Peter

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

14 chassiet är ju konstruerat för mindre last så stötdämparna och fjädrarna är ju svagare i original. Rent fysiskt bör fjädrarna passa, sedan beror det ju på axellasten?

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

För att förvirra lite måste jag tala om att enligt min bruksanvisning så finns 244 chassiet i tre versioner, 11, 15 och Maxi. Men vad som faktiskt skiljer de olika versionerna åt vet jag inte.
// Göte J

Toppen