• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Var börjar Norrland ??

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Hej
Jag har åtskilliga gånger kört genom hela vårt avlånga land, både i tjänst och privat.
Jag har då många gånger frågat folk på olika platser i landet var de anser att Norrland börjar (sett söderifrån).
Svaren som jag fått är minst sagt olika. Det har varit från att Gävle ligger i Norrland till att det börjar någonstans norr om Umeå.
De två ytterligheterna var att det börjar norr om Stockholm till att det börjar norr om Skellefteå.

Själv tycker jag det känns som man är i Norrland när man passerat Sundsvall och om man kör 45:an när man passerat Östersund och det är även ungefär det som en ganska stor majoritet svarat.

Vad anser ni andra?

/Stig

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Sv: Var börjar Norrland ??

Hej!
Har ni märkt vem som bestämmer här nere, ta bara ön Bornholm,
jo visserligen tillhör Ön Ven Sverige så Danskarna måste haft en "dålig" dag just då, men Bornholm hur långt kan det ligga från Danmark?
Mvh.

Skåneland - Wikipedia

Både Skåneland och Gotland har egna lagar från 1200-talet. Sveriges är från 1734

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023

Jag såg en karta där det var en gräns vid Solna, där var det skrivet norr om Solna " troligen bebyggt område"
Christer

Ja, det var ju under 80-talet som AIK fick representera norrland i allsvenskan. Men nu finns ju Gefle. Vilka vi givetvis håller tummarna för. Utom när dom möter AIK förstås.

gnillib65

HBK Medlem
Kommun
SVEDALA
HBK-Nr
11353
Medlemskap
2025

När jag läste botanik för många år sedan fick jag lära mig att norrlandsgränsen går i Dalälven
/ Ingrid

Toppen