• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Var är hunden under färden

  • Startad av Deleted member 11118
  • Startdatum
D

Deleted member 11118

Guest
Hur har du hunden i bilen när du kör, kopplad eller i bur eller lös.
 

turri

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Örebro
HBK-Nr
5424
Medlemskap
2024
Sv: Var är hunden under färden

Våran hund har sele och koppel som sitter fast under bordet där han alltid ligger när vi åker, han var lös en gång och rätt som det var råkade han lägga sig över min högerfot när vi körde snacka om att få blyfot tur det inte var en Ferrari:)

Peter
 
Senast ändrad:

Gert och Helen

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
9489
Medlemskap
2024
Sv: Var är hunden under färden

Våra hundar kommer att sitta i en bur, problemet är bara hur man säkrar fast buren, nu när vi skall ut på premiärturen. // Helen
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Var är hunden under färden

Om inte hunden är allför stor, och håller sig på golvet, förstår jag inte varför den skall sitta fast? Vår har alltid lagt sig stilla mellan framstolarna så fort vi startar? :)
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Var är hunden under färden

Med tanke på mig och andra som är nya här och inte vet vad för hundar ni har.... så vore det tacksamt med info. om ras också.

Själv så har jag rottweiler och som jag har kopplat i säkerthetssele fäst i någon av säkertsbältena ...... på kortare resor och/eller för att visa ev. skumma element att bilen är "säkrad", så får hon sitta i passagerarplatsen fram.
Annars så blir det i soffan bakom den främre passagerarsätet, där hon kan sträcka ut riktigt.....fast kommer hon att trivas bättre kopplad på golvet, så blir det ett annat alternativ.

mvh Stig
 
H

hianders

Guest
Sv: Var är hunden under färden

Vi har en Adriatic 660 SL Coral och har delat av garaget en tredjedel för våra tre sheltie-hundar. Vikt mellan 7 och 12 kg (en är för stor). Vi har lagt in ett extra "golv" och inrett med fällar och kuddar. Sen har vi tagit upp ett hål (tagit bort väggen) mellan sängarna och under färd sätter vi in ett glest galler som sitter fast med kardborreband. De trivs där och sover mestadels när vi åker.

Det finns nog en hel del tips i den här tråden om hur hundarna åker i en hb.

Inger/fru hianders
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Var är hunden under färden

Vår storpudel ligger i dinetten mot ryggstödet bakom förarsätet. Ligger alltid stilla där när bilen är igång - ej bältad.
husbil-image-1685-1195919782.html
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Var är hunden under färden

Vi har ochså en Rottwiler som sitter fast lika som Stig K . Hon älskar att sitta på passagerastolen och kika ut när vi är på tur, så gumman är förpassad till baksätet. När vi stannar för att handla eller något så åker alltid takluckan upp och vattenskålen framme .
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Var är hunden under färden

Vår mellanstora hund Nalle, amerikans cockerpoo ,gillar inte att sitta i en bur. Det har varit sele fäst i säkerhetsbältet i vår förra husbil. Nu har vi en Tec freetec Ti 708 G med två långbäddar bak. Han ligger nu på golvet mellan sängarna, under färd hakar vi fast ett galler (grönt lövhäckgaller) vid sängarnas fotsida. Han har då gott om plats och ser oss hela tiden, utan att han kan komma "flygande" vid kraftig inbromsning.
MVH Gunilla :dog::bye::dog::bye:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Var är hunden under färden

Våran lilla voffsegull sitter/ligger i tygkorgen som frugan har i knät när vi åker , förrut har han varit obältad men vi har köpt en sele som man sätter i bältet .
"Vofsegull" är en Bision Frise på 5,3 kg och snart 2 år .
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Var är hunden under färden

Jag har en Tollare c:a 20 kg, han ligger vid fötterna på passagerare, ibland sitter han och tittar ut.
 
F

F.d. 24477

Guest
Sv: Var är hunden under färden

Våran hund sitter inte fast. Hon ligger antingen på golvet eller sitter mellan stolarna i förarhytten. När hon blir trött går hon längst bak och lägger sig i våran säng.

Vi har en 60kg Leonberger.
 

kråkekull

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
9462
Medlemskap
2024
Sv: Var är hunden under färden

Vår hund, en Schäfer på 50 kg, är alltid lös. Antingen sitter han strax bakom förar-/passagerarsätet och tittar ut eller ligger han på sin filt på golvet i bodelen.
Han får aldrig gå fram i bildelen.

//Jörgen
 

Bilagor

  • Boss3.jpg
    Boss3.jpg
    232,3 KB · Visningar: 5
F

F.d. 11222

Guest
Sv: Var är hunden under färden

Har alltid hundarna lösa. Ligger vanligtvis och sover eller sitter i dinetten och tittar ut. Blir dock lite nyfiken på om någon som har dem lösa blivit stoppade av polis och vad som hänt då?
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Var är hunden under färden

2 Rhodesian Ridgebacks, en brukar sova under bordet och en på soffan bakom förarstolarna.

Den nya Jack Russel valpen skall bli intressant och se vad han vill ligga, säkert bredvid tikarna :D

dg 004.JPG
 
H

hianders

Guest
Sv: Var är hunden under färden

Jag har lagt in dessa bilder några ggr tidigare men det har ju tillkommit många nya hundhusbilsägare sedan dess.

Vi har en Adriatic 660 SL Coral och har delat av garaget en tredjedel och lagt in ett extra golv. Det är inrett med täcken och fällar samt kuddar och de har en ledstrip som ledbelysning. Vi har tagit bort "väggen" mellan garage och bodel och under färd sätter vi dit en gles gallergrind som fästs med kardborrar.

Våra tre shelties trivs där och sover under färd och när de är vakna så har de kontakt med oss ändå.

Vi tror att detta är godkänt enligt EU-reglerna. Vi har sagt många ggr att vi skulle kolla med kommunens folk. Skulle vi behöva tvärnita så tror vi inte att Grabbarna skulle skada sig. Utrymmet är ca 2 kvadratmeter.

matte hianders/Inger
 

Bilagor

  • Grabbarna i husbilen.jpg
    Grabbarna i husbilen.jpg
    39,3 KB · Visningar: 1.468
  • Grabbarna Grus i husbilen.jpg
    Grabbarna Grus i husbilen.jpg
    39,6 KB · Visningar: 1.469
F

F.d. 50079

Guest
Sv: Var är hunden under färden

När jag ställde min fråga om hund i husbil så tänkte jag på om någon hade tips på var man kan fästa en hundbur (bilbur alltså) att hunden är i bur eller bälte är ju självklart.

Hittade denna, som jag gärna delar med mig.

En Chihuahua, 2 kg väger vid en kollision i 50 ca 80 kg.
Jack Russell, 6 kg 240 kg
Schäfer , 30 kg 1200 kg
Grand Dano, 65 kg 2600 kg

Sedan kan man plussa på vad det blir i högre hastighet.

Inte kul att få denna vikten i nacken eller någon annanstans.....framrutan.

Blev jag gnällig nu? :swoon:
 
Toppen