• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vansinniga priser i Sverige

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Var in till en husbilsförsäljare som också säljer tillbehör från Reimo. Då jag behöver en skorsten och skorstensslang till min Truma combi 6 D så frågade jag efter ett pris. Det skulle kosta över 6500 kr. Men sa jag i Reimokatalogen kostar den 420 euro ca 3800 svenska kronor. Fick svaret att dom inte tog in dessa från Reimo utan från någon annan. Antagligen måste dom ta det från Truma Sverige. Det var inget svårt val jag köper den från Tyskland i stället. Hittade ett billigare ställe som vill ha 362 euro plus frakt 30 euro totalt ca 3600 kr. Prisskillnaden är helt bizarr. Att gynna svenska handlare med denna stora skillnad är inte något jag gör.
Ha det
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vansinniga priser i Sverige

Jag håller med, jag importerar det mesta när det gäller dyrare varor. Svensk handel tänker i alla fall inte jag gynna så länge det är sådana prisskillnader. Det får dom göra som inte vill göra sig besväret att importera eller inte bryr sig om att svenska varor är i dyrare.

Bennie:)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.616
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vansinniga priser i Sverige

Hejsan, ja jag ha nog gnällt så jag har nästan själv tycker jag har överdrivit rätt länge nu.
Men i Sverige verkar det som när firmor säljer, eller husbilsföretag säljer tillbehör, resrevdelar m.m. till oss som ligger sist i kedjan så är det två eller tre mellanhänder som skall leva på det vi handlar.

T. ex. SNIPE parabol. Först LTC sedan KAMA sedan husbilshandlaren och sedan vi, kunden, som skall föda tre svenska firmor innan de har bestämt utpriset till oss.... som blev mellan tretton-fjorton tusen. Skickar man efter en så är de nere under sjutusen numera.

Likadant med biltillbehörsfirmorna i Sverige. Jag trodde länge att när man handlade på Mek......, AD-c....., Autoex..... osv. att man låg rätt bra i pris. Nu har jag insett att man blivit fullständigt blåst även där under alla år, med en eller flera mellanhänder innan man betalar sin vara.

Senast köpt, en vattenpump av fint fabrikat till bil ca. 2800:- i Sverige. Ca. 1.100:- från internetfirma. Internet hade även "no name" pump för ca. 450:-

Lyktinsatser av fint fabrikat i Sverige 1660:- st. Pirat från internet 284:- st.

Däck som säljes till extrapris och vårerbjudande i Sverige, och ändå har uppåt dubbla priset mot internets ordinarie prissättning.

Det finns hur många ex. som helst. Men något måste nog hända snart med svenska priser, för att försvara sig med svensk garanti och ansvarfulla handlare som ställer upp m.m. håller inte längre som argument till prisskillnaden.

En som börjar tröttna rejält. JANKRO.
 
Senast ändrad:

aukja

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2024
Sv: Vansinniga priser i Sverige

Håller med!
Fick stenskott på framlykta. Hela insatsen måste bytas till en kostnad av ca 15 tusen! Med självrisk blir det 3 tusen. Dessutom 2-3 veckors leveranstid! Helt orimligt alltihop.
Om ny bil någon gång så blir det inte en helintegrerad igen även om den är suverän som husbil men med sådana priser för bagateller och ingen lagerhållning på reservdelar kan det ju bli orimliga stillestånd i väntan på reservdelar. Premierna för försäkringarna påverkas ju också negativt i framtiden.
Det kommer ett bli mycket dyrt.
 
F

F.d. 25802

Guest
Sv: Vansinniga priser i Sverige

Var inne hos min lokala husbilsåterförsäljare förra helgen. Höll nästan på att svimma när jag såg en stor skylt med ett erbjudande om en 100W solcellspanel inklusive montering för 11500kr!!
Motsvarande paket från Tyskland kostar under 2000kr inklusive frakt, då ingår allt du behöver såsom kablar, fästen, lim, regulator och genomföring.
Bra vinst för ett par timmars montering..
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Vansinniga priser i Sverige

Det är klart bättre att vara lyckligt ovetande om att våra svenska handlare kör upp oss på detta sätt.
Om man nu råkar veta om deras affärsmetoder så försvinner lite av det roliga med husbilslivet, man har ingen lust att besöka de svenska handlarna längre.

Ett exempel som gjorde mig förbannad.
Min förra Concorde ville jag ha den nya Concorde ratten, fyra fem år sen.
Kontaktade xxxx och frågade pris.
De skulle ha 5500:- SEK för en ratten plus montering och avstod naturligtvis från köp.
Frågade i Tyskland på samma ratt, 250 euro monterat.

Det är bara att gratulera den svenska xxx firmam som ändå får sålt sina grejer med groteska påslag.
De lämnar också sig ifrån 30-40 miljoner varje år till sina ägare på 22 anställda, man förstår varför Ikea köper in sig i branschen.

Visst är det behjärtansvärt att vissa medlemmar tycker att man skall gynna de svenska handlarna men det får stå för dem, jag gör det inte längre.


Ps. Önskar faktiskt att man jobbade i branschen.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vansinniga priser i Sverige

Vad säger en typisk leverantör i Tyskland om direktexport till svenska kunder?

Jag vet inte vad du menar med en typisk leverantör men mina erfarenheter som konsument från att köpa diverse saker från bl.a Tyskland är att man inte ser det som "direktexport" utan snarare som helt vanlig postorderförsäljning som råkar gå till landet Sverige. Inga problem alls.
Tyska butiker och återförsäljare har en helt annan vana från att sälja till andra länder. I många webbutiker är det bara att välja landet Sverige och fraktkostnaden kommer fram.

Det är nog mest importörerna/distributörerna här hemma som ojar sig.
 
F

F.d. 25463

Guest
Sv: Vansinniga priser i Sverige

Ytterligare ett exempel på prisskillnader ...
Ac Dometic freshjet 1700 18995 ord pris i Sverige, jag skulle få ett kanonpris av handlaren, 16200 kr. Lät ju bra till jag fick tips här på husbilsklubben.
Köpte den från Italien inkl frakt 12200 kr med svensk bruks och monteringsanvisning.
3 års Europagaranti. Samma som här i Sverige.
//Pelle
 
Toppen