• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vanlife, en ny variant av mobilt liv

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Har tidigare skrivit om Vanlife Sverige och jag kan inte säga annat än att jag är imponerad av det ökade intresset för den här livsstilen.

72CEF371-B043-491D-B135-3822CBA21CDD.jpeg

Såg ett inslag på TV4 om Vanlife: Carola hoppade av ekorrhjulet – lever på 13 rullande kvadrat

Har nu läst flera artiklar om äldre personer, som Carola i TV4 inslaget, som helt bytt livstil och blir ”vanlifers”. Modigt.

Vanlife Sverige, startade i januari 2017 som facebookgruppen Vanlife Sverige med förhoppningen om att hitta en handfull vanlifers att dela passionen med, idag är man över 15 000 medlemmar, enligt TV4

Känns som de yngre samlas på Facebook.


Tommy
 
Senast ändrad:
F

F.d. 58689

Guest
Har nu läst flera artiklar om äldre personer, som Carola i TV4 inslaget, som helt bytt livstil och blir ”vanlifers”. Modigt.
Jag såg också inslaget på TV4 i torsdags.
När hon behövde pengar skulle hon plocka druvor. En tanke slog mig då - vad händer med dessa när blir sjuka eller uppnår pensionsåldern?
De har väl varken PGI eller SGI?
Troligen ingen privat försäkring heller.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
834
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Nu finns det väl olika typer av människor som idkar VanLife, dom jag känner ägnar sig åt äventyrsturism och vill kunna resa billigt och bo intill upplevelserna. Har man kommit in i dom kretsarna så träffar man samma folk runt omkring i alperna, surfstränder i Portugal eller i Lofoten! Dessutom har dom ett intresse att inreda sina skåpbilar och därimellan jobbar dom som diskare eller är datanördar!
 

Gunnarsson

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Nu finns det väl olika typer av människor som idkar VanLife, dom jag känner ägnar sig åt äventyrsturism och vill kunna resa billigt och bo intill upplevelserna. Har man kommit in i dom kretsarna så träffar man samma folk runt omkring i alperna, surfstränder i Portugal eller i Lofoten! Dessutom har dom ett intresse att inreda sina skåpbilar och därimellan jobbar dom som diskare eller är datanördar!
Jag gissar att det var den typen, runt 100 bilar, som stod en vecka i Stenbrottet på Kinnekulle förra veckan.
De jag pratade var väldigt trevliga
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag såg också inslaget på TV4 i torsdags.
När hon behövde pengar skulle hon plocka druvor. En tanke slog mig då - vad händer med dessa när blir sjuka eller uppnår pensionsåldern?
De har väl varken PGI eller SGI?
Troligen ingen privat försäkring heller.

Hon hade väl bara bott i husbilen ett par månader ännu, det är ju en annan sak när det blir kallare då är det inte lika enkelt längre, för många blir det nog en kortare parentes i livet.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Jag såg också inslaget på TV4 i torsdags.
När hon behövde pengar skulle hon plocka druvor. En tanke slog mig då - vad händer med dessa när blir sjuka eller uppnår pensionsåldern?
De har väl varken PGI eller SGI?
Troligen ingen privat försäkring heller.
Då blir det som vanligt att samhället tar hand om dom ,det vill säga vi och jag tror inte att dom bekymrar sig om detta .
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Jag såg också inslaget på TV4 i torsdags.
När hon behövde pengar skulle hon plocka druvor. En tanke slog mig då - vad händer med dessa när blir sjuka eller uppnår pensionsåldern?
De har väl varken PGI eller SGI?
Troligen ingen privat försäkring heller.
Det blir väl som det är nu.

Jobba från 18 års ålder, heltid tills man är 65 och få 13500 i pension eller åka van och leva för dagen tills man är 65 och få 13500 i pension.
Allt brutto.

Att arbeta för att få hög pension gäller inte för många i allmänhet och inte för kvinnor i synnerhet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det blir väl som det är nu.

Jobba från 18 års ålder, heltid tills man är 65 och få 13500 i pension eller åka van och leva för dagen tills man är 65 och få 13500 i pension.
Allt brutto.

Att arbeta för att få hög pension gäller inte för många i allmänhet och inte för kvinnor i synnerhet.

Skillnaden är ju att i det ena fallet har man själv tjänat ihop till pensionen, i andra fallet får vi övriga göra det?!
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Skillnaden är ju att i det ena fallet har man själv tjänat ihop till pensionen, i andra fallet får vi övriga göra det?!
Helt riktigt,

Den ena jobbar minst 40 timmar i veckan.
Den andra är ledig 40 timmar samma vecka.

För samma pengar.
Vad hade du valt med facit i hand?

Hade jag varit i samma sits som några vänner som efter ett helt arbetsliv får ut samma pengar som en som inte gjort ett hammarslag hela livet (också en del vänner) så hade jag med facit i hand inte börjat arbeta överhuvudtaget.
Eftersom jag nu inte är i någon av dessa situationer så kanske det är lätt att dra den slutsatsen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Helt riktigt,

Den ena jobbar minst 40 timmar i veckan.
Den andra är ledig 40 timmar samma vecka.

För samma pengar.
Vad hade du valt med facit i hand?

Hade jag varit i samma sits som några vänner som efter ett helt arbetsliv får ut samma pengar som en som inte gjort ett hammarslag hela livet (också en del vänner) så hade jag med facit i hand inte börjat arbeta överhuvudtaget

Jo, men med det resonemanget blir det ju om ett tag inga pensioner, för om alla skall slöa omkring och vänta på pension, utan att tillföra något
får vi nog höja pensionsåldern till 85år ungefär? Enkel matematik, var det väl Peps som sjöng?
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Jo, men med det resonemanget blir det ju om ett tag inga pensioner, för om alla skall slöa omkring och vänta på pension, utan att tillföra något
får vi nog höja pensionsåldern till 85år ungefär?
Visst kommer det att bli så (förmodligen).
Systemet är uppbyggt på det viset och det blir ju svårt att klandra de som lever med systemet.
Lite samma som att någon som betalat in pension (enligt vilket pensionssystem man nu har betalat till) och är berättigad till x-kronor, sedan kräver att ha mera x-kronor än man betalat in till.

Känns som att det kommer sluta i ett politiskt tjabbel om vi drar detta vidare, så det blir svårt att resonera,,,
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Visst kommer det att bli så (förmodligen).
Systemet är uppbyggt på det viset och det blir ju svårt att klandra de som lever med systemet.
Lite samma som att någon som betalat in pension (enligt vilket pensionssystem man nu har betalat till) och är berättigad till x-kronor, sedan kräver att ha mera x-kronor än man betalat in till.

Känns som att det kommer sluta i ett politiskt tjabbel om vi drar detta vidare, så det blir svårt att resonera,,,

Kan inte se behovet av politiskt tjabbel, detta är ren logik och matematik, det som skall spenderas måste komma in, en koppling som en
stor del av det svenska folket verkar ha tappat bort! :(
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Kan inte se behovet av politiskt tjabbel, detta är ren logik och matematik, det som skall spenderas måste komma in, en koppling som en
stor del av det svenska folket verkar ha tappat bort! :(
Ja det är sant, det finns en hel del som har tappat den kopplingen, sen är det också en hel del som aldrig behövt eller kunnat göra den kopplingen med de möjligheter som finns.

Själv har jag svårt att skaffa mig något om jag inte har betalat/arbetat/gjort mig förtjänt av något, men å andra sidan så kanske jag tillhör den ålderskategorin som inte har "lärt sig" det andra sättet att leva.

Men det kommer in till det som spenderas så det funkar ju. Sen kan man ha synpunkter hur det kommer in (från dig och mig), men det är den andra sidan av myntet
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Kan inte se behovet av politiskt tjabbel, detta är ren logik och matematik, det som skall spenderas måste komma in, en koppling som en
stor del av det svenska folket verkar ha tappat bort! :(
Det är ju ingen enkel materia det här med pensioner. Lite schematiskt så är det en liten del av det du betalar in som du kan spela med på börsen och hoppas att du får tillbaka lite mer. Det står på ditt konto. Den större delen du betalar in är inte nåt som står på ett konto och väntar på att du ska bli pensionär. Pensionerna betalas alltså löpande av de som just då arbetar och betalar skatt. Så den där enkla kopplingen finns inte. Fast det kände du säkert redan till. Så för att få bra pensioner behöver vi ha många som jobbar mycket och framförallt betalar skatt. Det är det enkla sambandet. Och då ska man så klart förvänta sig att alla som kan jobba också ska göra det, precis som du skriver.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Statlig pension är ett transfereringssystem. Pengar går från nu arbetande till de som är pensionärer just nu.
Avtalspensioner är ett fonderingssystem. Pengarna läggs på hög (i fonder, fastigheter m.m.) till du går i pension och då betalas dom ut.

MVH
Hans
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är ju ingen enkel materia det här med pensioner. Lite schematiskt så är det en liten del av det du betalar in som du kan spela med på börsen och hoppas att du får tillbaka lite mer. Det står på ditt konto. Den större delen du betalar in är inte nåt som står på ett konto och väntar på att du ska bli pensionär. Pensionerna betalas alltså löpande av de som just då arbetar och betalar skatt. Så den där enkla kopplingen finns inte. Fast det kände du säkert redan till. Så för att få bra pensioner behöver vi ha många som jobbar mycket och framförallt betalar skatt. Det är det enkla sambandet. Och då ska man så klart förvänta sig att alla som kan jobba också ska göra det, precis som du skriver.

Javisst är det så, men summan blir ändå, att vi kan inte ha en ökande skara människor i samhället som vill vara lediga en stor del av livet, för att sedan ändå vilja ha del av det som välfärden "bjuder" på som t.ex. pensioner.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Javisst är det så, men summan blir ändå, att vi kan inte ha en ökande skara människor i samhället som vill vara lediga en stor del av livet, för att sedan ändå vilja ha del av det som välfärden "bjuder" på som t.ex. pensioner.
Problemet ligger då inte primärt i pensionerna som sådana utan i att många av olika orsaker inte jobbar. Det finns skäl till det i många fall som säkert alla kan acceptera. Och det är inte alltid som jobben som passar finns heller. Dessutom finns det folk som smiter undan att betala skatt, i det här fallet minst lika illa som att inte jobba. Men sen de här som faktiskt kan jobba, skulle få ett jobb om de försökte etc men har mer lust att inte göra det. De är väl förhoppningsvis så få att det egentligen inte har så stor betydelse rent pengamässigt på intäktssidan men att samma personer sen vill ha del av den kaka de inte varit med om att baka, det håller jag med om att där sviktar deras moral.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Man får dock tänka på att din /min moral inte är samma som någon annans moral.
Vems moral skall gälla??
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen