• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vanlife, en ny folkrörelse

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
I dagens TV4 Nyhetsmorgon, vid 9.30-tiden var det ett trevligt inslag om den nya hippa formen av husbilslivet, det så kallade Vanlife.

706915C4-D5C3-492A-8B13-C3B6DC04E038.jpeg

E9A59110-045A-4BD1-8610-B1D911DE15BD.jpeg
Idén med vanlife är frihet – inte minst ekonomisk. Därför handlar mycket om att bygga om sin egen bil och att hålla kostnaderna nere. Man utgår från en skåpbil och sedan börjar man bygga. ... Det ska inte synas på utsidan att det är en bil som någon bor i. Vilket på sina håll gör det enklare med ”parkeringen”.

Husbilsklubben stora skribent och versifikatör Jappe, som tyvärr lämnade oss alldeles för tidigt, i december 2017, var nog bland de första i klubben som idkade Vanlife. Undrar om han kände till begreppet Vanlife? Såg iallafall aldrig Jappe använda uttrycket i sina ofta kluriga inlägg, som vanligen avslutades med en knorr som krävde eftertanke.
F50082E9-F3F6-4611-9122-E0689AB08941.jpeg
Jappes van parkerad i Santa Pola. Bilden lånad av Wizard.

Det har visat sig att jag i min direkta närhet har en pionjär inom gruppen ”Vi som lever Vanlife”! Carola min fru, sa alldeles nyss när jag började prata Vanlife, — Ja det har jag levt med så länge jag kan minnas! Va Har du?

Ringde svärfar. Ok, Carola var inte spädbarn när han köpte folkabussen, som inreddes till husbil, året var 1983 och Carola var 13 år. Men det förklarar hennes fortsatta smidighet i husbilens trånga inre.

Att svärfar och svärmor är pionjärer inom Vanlife är det ingen tvekan om och det är fortsatt ett stort intresse hos dem. Första folkabussen, fick en lugnare tillvaro efter 18 år på skogsvägarna i Norrland, i jakt efter att få syn på spännande djur att fotografera. Året var 2001 då den med ålderns rätt garagerades och som sedan bara togs fram vid högtidliga tillfällen. Såldes vidare till yngre entusiaster 2017.

2001 kom en annan van upp på gårdsplanen, en GMC, en mullrande amerikanare Made in Canada. Idag 20 år senare, står den fortsatt där bäddad och klar att ta herrskapet ut på nya äventyr i de svenska skogarna.

Historiska analoga bilder som svärfar digitaliserat.
9648ACD7-FA4B-4E29-9E61-B8C0275B750F.jpeg
E6EE2D92-5955-445D-88CC-11EA0103EE3A.jpeg
... och par bilder från modern tid.
5C28DFB4-55AD-4466-96B6-53AC58E8E73F.jpeg
721FDFEA-7997-4D0B-B8DB-66B7E98FB02B.jpeg
Som du förstår har det här med campingplatser med hoppborgar och 25 meters bassänger aldrig varit mina svärföräldrars grej, ja det märks på Carola som föredrar skogen före karusellerna. :)

När jag söker på ”vanlife” här på Forumetfår får jag bara 5 träffar, men bara två av dem handlar om ”Vanlife”. Märkligt, har inte de som gillar Vanlife hittat oss, ett ökat intresse för vanlife finns det i alla fall där ute...

Tommy
 

Bilagor

  • 1623214091628.jpeg
    1623214091628.jpeg
    118,2 KB · Visningar: 12
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Nu blev jag förvånat Tommy!

Jag vill minnas att du hade en av HBK's vackraste "van"! M.a.o. du var ju en del av "Vanlife" men återgick till mer traditionell husbil. Är det för att ni som vi, har blivit för bekväma?;)

Vi själva har många gånger funderat över att byta till "van", dels för att den har bättre framkomlighet till de bästa guldkornen på våra irrfärder i ödebygden och dels för att den nästan har samma driftskostnader och parkeringsmöjligheter som en vanlig personbil.
Men så var det, de' där med den smällande skjutdörren på de flesta plåtisar?

Det, i vårt tycke, något för lite utrymme för 2 pers. och en hund som kräver plats, är ytterligare en anledning till att det t.v. inte blir något "Vanlife" för oss. Vi vet vad vi har och vågar inte ta steget, trots alla eventuella fördelar.
Tänk så många fina platser vi nästan kunde varit på, där vår nuvarande husbil precis va' något för stor. "Vanlife" ger faktiskt större frihet, särskild när man vill åka långt och länge!

VH:bye:Julian
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Vår vei inn i husbilslivet var litt spesiell. Etter et par år camping i en Chevy Van som hadde et baksete som kunne gjøres om til seng så la vi den ut for salg for å kunne skaffe en kassebil (varebil van) foor innredning, første tilslag på annonsen var en meget interessert person som kun hadde et lite problem han trengte å kvitte seg med en noen år eldre Hymerliner - vi tok den i bytte og fikk et mindre beløp i mellom :D
Det ble intet VanLife for oss den gangen - Hymeren ble med oss i fire år. Bassert på erfaringene med denne satte vi opp en ønskeliste om hva vi ønsket i neste husbil. Høsten 1999 trålet vi markedet og satte opp en kort liste på 2 merker/modeller som fyllte alle punkter. Våren 2000 ble vi eiere av en 1999 Flair 6700 som vi hadde studert på en messe i Norge året før.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Åsa o jag lever ju nästan vanlife vårt hemmabygge. Lite för många fönster avslöjar ju att det är en husbil.
Min första husbil var också en folkabuss. Körde vi till Österrike med den sommaren -83 med fru, bror och mina föräldrar. Frun och jag låg i bilen och bror och föräldrar låg i tält. Min far tyckte det var trevlig att åka i bilen så han köpte den av oss. Han fixade så att de kunde ligga tre i bilen. Ett lyft från att ha legat i tält som de gjort i alla år innan. De körde runt i den i flera år innan de köpte en husvagn.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nu blev jag förvånat Tommy!

Jag vill minnas att du hade en av HBK's vackraste "van"! M.a.o. du var ju en del av "Vanlife" men återgick till mer traditionell husbil. Är det för att ni som vi, har blivit för bekväma?;)

Vi själva har många gånger funderat över att byta till "van", dels för att den har bättre framkomlighet till de bästa guldkornen på våra irrfärder i ödebygden och dels för att den nästan har samma driftskostnader och parkeringsmöjligheter som en vanlig personbil.
Men så var det, de' där med den smällande skjutdörren på de flesta plåtisar?

Det, i vårt tycke, något för lite utrymme för 2 pers. och en hund som kräver plats, är ytterligare en anledning till att det t.v. inte blir något "Vanlife" för oss. Vi vet vad vi har och vågar inte ta steget, trots alla eventuella fördelar.
Tänk så många fina platser vi nästan kunde varit på, där vår nuvarande husbil precis va' något för stor. "Vanlife" ger faktiskt större frihet, särskild när man vill åka långt och länge!

VH:bye:Julian
Så riktigt, så riktigt... Vi hade en N+B på 8.88 m som såldes, när vårt fasta boende förändrades radikalt. Vi fick ett fast boende både i Sverige och Spanien och behovet att husbil försvann... trodde vi.
A34FDED6-9D6D-4BD5-829D-C655E8D2EB36.jpeg

Vi köpte vår första ”plåtis” spontant, när vi efter några månader kände saknaden efter husbilen. Sent på säsongen, men fick till slut tag på ”Televerkarn” i slutet av juli, som ingen velat köpa.
763023C6-B61C-42CD-AC7E-CEAF2FCAA09B.jpeg
Det blev mest en transportbil, vi skyllde på sängen som var på tvärs. Fick vi bara långbäddar så skulle det bli bra.

Det fick vi när vi bytte till plåtis nummer 2.
8068C96A-33AC-4D2A-9D92-706237AE0A47.jpeg
Jättefin plåtis med långbäddar och fin ljus inredning, men...

... vi är helt enkelt för bekväma. För trångt för oss och vi letade därför en bil på runt 7,50 lång gjord för två personer och med bra lastvikt.

Vi hittade vad vi letade efter, en Autostar Prestige 7,59 lång.
2D061BCA-07FF-4402-BCE4-2BEC9F4396F7.jpeg
cirkeln sluten, nu är vi tillbaka på banan och älskar livet i husbilen igen.

Tommy
 
Senast ändrad:

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag åkte runt i Europa under -80 talet i en egen inredd VW buss, då var det skidåkning som gällde mestadels i Alperna! Man lärde känna likasinnade typer som även sov i en vanlig combi personbil hela vintersäsongen. Då lärde jag mig begreppet våtservetts duschning som gjordes någon gång i veckan eller när man ville lyxa till sig någon gång! Samma folk kunde man sedan träffa på sommaren vid surfstränder eller som diskare på något ställe i Visby!
 

PrunesDK

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Kalundborg
HBK-Nr
29810
Medlemskap
2026
Den 1. en hjemmebygget Toyota Hiace #vanlife
Den 2. en MB Vito Marco Polo #vanlife
Den 3. en delintegreret Dethleffs, det var et fejlkøb, men så fik vi prøvet det
Den 4. en helintegreet Frankia, en rigtig fin husbil, lidt for meget hus / for lidt bil efter vores smag ;-)
Den 5, Knaus Box Star Street 600 #vanlife
Den 6. Levering pt 10 uger forsinket, Pilote Van med langsgående senge, vi venter og savner #vanlife
 

Jan Rosin

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
16223
Medlemskap
2024
I början av -70 talet byggde jag om en HR Holden panel van. Med den reste min fru och jag runt Australien i ca 8 månader. Ett fantastiskt äventyr genom jungel, öken och vadning över floder. Vi kunde resa en vecka utan att varken se människor eller bebyggelse.

En häftig händelse var när vi ute i vildmarken vid East Aligator River, på gränsen till Cape York träffade vi ett gäng trevliga aborigines. som spelade didgeridoo och sjöng.en oförglömlig upplevelse. Det var "Van life" det.
i dag är vi inte så äventyrliga av oss utan reser omkring i en Adria Coral.
 
F

F.d. 58689

Guest
TV4 visar strax (kl 18.09 i programmet "Efter fem"), mer om Vanlife och några som sålt sina andra boenden och nu bor på 6 kvm!!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag vet inte längre vad som är vad, därför håller jag mig till ”plåtis” benämning (en rullande plåtgrej), allt annat kallar jag för ”frigolit”…lol…
Visst, bekvämlighet ( > 6m) kan ha sina ”fördelar”, men även begränsningar vilket vi avstår mer än gärna ifrån beroende på vår livsstil. Ja, många lär bo i sina husbilar året runt, men vi klarar bara 6 månader eftersom Spanjorer inte vill ha oss längre, men vi kompenserar med lite sommarsemester i Norge istället. … och detta kräver rörlighet!

Tommy, du färdas från A (fast boende) till B (fast boende) och behöver bekvämlighet vilket är rätt val för er och helt OK. Vi däremot färdas som nomader från A (fast boende) till intressanta platser D*, F,* P*, N* för att hamna ca 3-5 månader på B (fast ES-campingadress). Sen har vi semesteråkare som har några lediga veckor på året och där tycker jag ”Van” modellen passar bäst, eller som man säger ”stop och sov” turister…

Just nu sover vi under stjärnorna på 1 617 möh helt ensamma på ett fjäll i Norge. Aldrig sett en frigolitare över 6 m här uppe, det passar inte in i bilden helt enkelt! Många digitala kramar :yes::spinny:
1629998265365.jpeg

*D = Tyskland
*F = Frankrike
*P = Portugal
*N = Norge
 

Heidi & Ivar

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Tønsberg
HBK-Nr
27697
Medlemskap
2025
"Just nu sover vi under stjärnorna på 1 617 möh helt ensamma på ett fjäll i Norge. Aldrig sett en frigolitare över 6 m här uppe, det passar inte in i bilden helt enkelt!"
Hvis jeg ikke tar helt feil så er dere på Blåhøe, har ikke selv vært på toppen, men kjører forbi flere ganger i året. Prøv Aursjøveien, NB. ikke større bil enn plåtiser (se på Youtub).
Ivar
 
Toppen