• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Val vid tankning av diesel

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025
Vissa dieselpumpar har knapp för val av påfyllning, personbil respektive lastbil.
Kan man välja "lastbil" för husbilstankning? eller den pumpar för snabbt?

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025
Sv: Val vid tankning av diesel

Jag tryckte på lastbilsknappen en gång och gör det aldrig mer. Hade tur som bra fick lite stänk på kläderna. Man behöver en tank på några hundra liter för att det skall vara lönt att riskera dieselstänk över hela sig.

Häls EssoJ

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Skal det fungere med lastbilsfart så trenger en at det er kort rett rør ned i tanken, min kan ha problemer med toppfarten for p-bil så lastbil er å be om trøbbel. En fyller mer enn dobbelt så fort når en velger lastbil på en ordinær pumpe, på de som er kun for lastbiler er farten omlag 5 ganger maks for p-bil.

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025

Jag väljer definitivt personbil, så fylls det på i lugnt tempo. Dessutom hinner jag då göra rent framrutan från allt knott och annat skit som fastnat

Mvh
larsemil

F

F.d. 53053

Guest

Jag väljer den för personbil, annars är det stor risk att få stänk både på dej själv och marken för där är bra tryck i den för lastbil :p::p:
Gert

C

cheetah1

Guest

Jag provade snabbtankningen en gång och då gick det skitbra, men nu sist så var det tydligen ett hiskeligt sprutt i den pumpen, så det bara slog ifrån hela tiden. Blir personbilsläget i framtiden.

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Jo tack, provade det vid vår första resa med husbil, saxat ur vår reseberättelse som finns här: The Dynérs pÃ¥ turne | Noteringar frÃ¥n vÃ¥ra resor

"Tidig morgon, tanken var tom, bråttom till Bengt i Örkeljunga….. Preem hade en mack efter vägen och jag såg skylten, diesel och symbolen för större bil, okey lastbil. Nu hade jag efter drygt en vecka bakom ratten på husbilen kommit i någon form av symbios med yrkestrafiken och inte bara börjat vinka till alla lastbilarna och sätta mig på yrkeschaufförernas platser på rastplatserna och färjor, nu skulle jag även tanka som dem.

Gör aldrig det! Är slangen tjock, kolla vad det står….. Själv lärde jag mig det genom ”try and errormodellen”. Stod där vid husbilen, höll ”pistolen” precis som jag sett mina ”kollegor” inom yrkestrafiken göra, greppade hårt…… Wooow, vilket tryck! 66 liter på 40 sekunder! Tror knappt 40 hamnade i tanken, resten fick jag över mig och hela främre vänstra framsidan tvättades i diesel. Visste ni att det blir riktigt blankt utav diesel?"

Det var som ni förstår inte bara första gången, det blev också den sista för min del i alla fall.

Roffe1

HBK Medlem (P)
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025

Konstigt att så många har problem med detta, jag har både tankat nuvarande hb och förra med lastbils flöde och har aldrig haft problem med det. Jag kör ner handtaget till stopp.

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Tankar alltid på lastbilstappar och med högsta fart. snabbt och lätt.
Har tanklocket placerat direkt på tanken.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Kurt er ddet ikke en MAN lastbil type større du har? Men for oss som har forlengere på den orginale slangen ned til tanken under bilen blir det fort oppstøt når luften strømmer ut av tanken i møte med dieselen. Ser at noen har fått luke i siden slik at orginal plassering av påfyllingen kan benyttes - dette burde fungere med stort trykk.

Halvintegrerte og alkover kan forsøke om det funker med lastebil knappen - funker det så er neste trinn å prøve en riktig lastbil pumpe og 50 til 100 liter i minuttet' husk bare å tre pistolen så langt inn som mulig.

Helintegrerte med fyllingen på utsiden bør ikke forsøke - det holder der godt med maks p-bil trykk. Min bil har for lite lufting av tanken til dette trykket - det tar 3 minutter å fylle de 80 liter som jeg vanligvis fyller hver gang.

F

F.d. 52919

Guest

Jag tjänar 3 minuter var gång jag tankar med grova slangen dom minutrarna används till förlängd kaffepaus!
icon12.gif

Toppen