Sv: Val av tjänsteleverantör i fibern?
Arkaden, sundsvallsbaserade, lite omständigt att som företag jobba mot dem eftersom de vill göra allt själv, men de jag vet som har dem i sundsvall har haft få bekymmer. Vet inte så mycket om deras interna infrastruktur.
Bahnhof: jobbar hårt för att stå upp för sina etiska mål om kundernas integritet. Har okej infrastruktur.
Alltele & T3: har gått samman och Alltele led redan innan detta av att ha (eller inte ha) dokumentation från olika uppköpta bolag och kundstockar. Infrastrukturen är acceptabel, men inte nåt man direkt skulle hålla fram som säljargument till större företag.
Bredband2:

Har bästa infrastrukturen av de uppräknade bolagen, och så länge inte en hel stad drabbas av strömavbrott och någon fibersträckning grävs av på flera ställen så är avbrott inte mer vanliga än storvinster på lotto. Störningar som inte beror på kapacitetsproblem vid avgrävda fiber kan jag inte ens påminna mig förekommit på senaste decenniet.. Detta blir min rekommendation till i första hand företagskunder, men även privatpersoner som frågar mig.
Gemensamt för alla leverantörer är att man får den SLA
https://en.wikipedia.org/wiki/Service-level_agreement som man betalar för, dvs har man inte betalt för att få hjälp på kvällar och helger så får man vackert vänta tills vardag och kontorstid om man vill kontakta kundtjänst.
Att notera är att jag jobbat hos någon av leverantörerna, dock inte den jag rekommenderar, men jag har hyfsad insyn i infrastrukturerna via jobb åt någon av de större teleoperatörerna.