• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Val av startbatteri

F

F.d. 25431

Guest
Hej

Jag har precis köpt Fiat, Dethleff, Espire Globetrotter, 2003. 125 hk. Diesel.

Kylan visade att startbatteriet var dåligt. Batteriet var på 100 Amp och 850 CCA. Dvs ett ganska kraftigt batteri som skall klara kyla bra.

Av handlaren fick jag ett 63 Amp batteri som ersättning.
Funkade inte det så skulle jag höra av mig igen.

Min fråga är räcker 63 Amp till denna bil?
Hur mycket Amp är att rekommendera?
Förslag på batteri mottages tacksamt.

Vh Mattias

Senast redigerad av en moderator:
C

Cat3208

Guest
Sv: Val av startbatteri

Hej

Jag har precis köpt Fiat, Dethleff, Espire Globetrotter, 2003. 125 hk. Diesel.

Kylan visade att startbatteriet var dåligt. Batteriet var på 100 Amp och 850 CCA. Dvs ett ganska kraftigt batteri som skall klara kyla bra.

Vh Mattias

Forsøk å finne verdien på CCA på det nye batteri, det gamle batteriets CCA på 850 er relativt høy. Verdien av CCA angir kald start evne
.

F

F.d. 25431

Guest

Forsøk å finne verdien på CCA på det nye batteri, det gamle batteriets CCA på 850 er relativt høy. Verdien av CCA angir kald start evne
.

Hej!

Jag såg inget men jag skall ta en till titt i morgon när det är ljust ute.

Vh Mattias

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Batteriet på 63A fick du nog för att det är ett s.k. Volvobatteri som normalt är det mest prispressade och därmed billigast! Det är avpassat för en personbil med bensinmotor som är betydligt lättare att starta vid kraftig kyla, än en dieselmotor med sin höga kompression. Det finns ett skäl till det kraftiga originalbatteriet i husbilen!

F

F.d. 29991

Guest

Hej enligt instruktionsboken på min 1,9 td ska det vara 75 amp.timmars batteri så kräv ett liknande batteri gärna 80-90 amp-timmar. mvh

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Så stort som platsen medger brukar vara en god grundregel. Nå´gra extra amp skadar aldrig när motorn är kall och tjurig.

F

F.d. 25431

Guest

Batteriet på 63A fick du nog för att det är ett s.k. Volvobatteri som normalt är det mest prispressade och därmed billigast! Det är avpassat för en personbil med bensinmotor som är betydligt lättare att starta vid kraftig kyla, än en dieselmotor med sin höga kompression. Det finns ett skäl till det kraftiga originalbatteriet i husbilen!

Ja precis, det finns ett skäl.

Handlaren saknar nog kompetens eller/och är snål.

Det blir nog att köpa ett nytt och använda batteriet som reserv.
Orkar inte krångla med handlaren.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Om nu handlaren har gått med på att ge dej ett batteri skall det väl vara det som passar i bilen, titta vad som anges i instrutionsboken!

hjonzon

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2025

Hej !
Brukligt är väl att det sitter ett 95-100amp till starten och helst ett underhållsfritt
så man slipper att söla med batterivatten...
Hälsningar Håkan

F

F.d. 25431

Guest

När jag skulle starta husbilen idag med ett nytt 62 amp "volvo batteri" med ca 540 CCA så startade knappt husbilen.

Jag kollade med sakkunniga och de sa att man bör ha ett 100 amp batteri med 850 CCA för en diesel husbil. Så jag köpte ett batteri av bra kvalité på Mekonomen för 1900 kr. Bilen startade som en klocka i kylan.

Hmm snål och okunnig handlare. Handlarn tyckte det var konstigt att man använder husbilen på vintern. Det var hans försvar.

Tack för hjälpen allihopa! Då var problemet löst. Även om jag fick betala för batteriet själv. Man vill ju inte bli ståendes på någon ställplats :msn_laugh:

Vh Mattias

Leif Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028

Hejsan!

Jag hade nog åkt till skroten och köpt ett batteri på de amp du vill ha. Skall göra det till våren då mitt bodelsbatteri inte vill ta laddning. Skroten har 1 års garanti på batteri och det är billigare ( Skall åka in vid Bollebygd ligger en skrot efter motorvägen där och kolla )

F

F.d. 25431

Guest

Hejsan!

Jag hade nog åkt till skroten och köpt ett batteri på de amp du vill ha. Skall göra det till våren då mitt bodelsbatteri inte vill ta laddning. Skroten har 1 års garanti på batteri och det är billigare ( Skall åka in vid Bollebygd ligger en skrot efter motorvägen där och kolla )

Tack för tipset

Toppen