• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Val av smartphone

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Val av smartphone

Vill man bara kunna ringa finns telefoner för 179 kr på Elgiganten!

LG:n är som alla andra androida lurar med appar och hela köret som nog herr Knarrevik väl känner till. Jag beskrev hur enkel och intuitiv den är jämfört med dyra finesstelefoner med allsköns mystiska finesser som man aldrig använder och bara kostar pengar.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Val av smartphone

iPaden använder jag bara till navigering, i stort sett. Det är den bra på!

padd.jpg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.884
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Val av smartphone

Det är inte helt lätt att välja ny smartphone, men som nämnts tidigare, har man redan köpt på sej appar i något av de 3 systemen Apple, Android, Windows, och byter system, så får man vackert köpa de igen, värt att tänka på.

Tittar man på priset, vad man är villig att lägga på en smartphone, så kostar det att ligga på topp och kanske byta lur varje eller vartannat år, här kan man komma undan billigare på enklare modeller främst bland android, men även windows.

Söker man stor skärm hamnar man "automatiskt" i det dyrare skiktet.
Ska det köras avancerade spel likaså dyrare skiktet.

Ska man "bara" ringa, sms'a, e-posta, småsurfa, ta halvdana foton, köra lättare appar typ navi m.m, så duger en android eller windows för 1500kr.

Är man villig att lägga ut 5-6000kr eller mer så är lurarna ungefär lika bra på allt, då får man titta på speciella egenskaper, typ lång batteritid, kraftfull kamera, mycket minne, stor skärm m.m.

så tycker jag :)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Val av smartphone

Om det är så att du åker utomlands ibland och brukar köpa lokalt SIMkort är det bra med en smartfone som klarar två SIMkort. Det kallas för DualSim då kan du både ringa och surfa i utlandet samtidigt.

Det brukar även gå bra att dela surfen från telefonen till andra enheter.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Val av smartphone

Jag tror mycket av den här diskussionen handlar om "Complexity Creep", enligt denna krönika ur Mobil.
Så alla är nog nöjda utifrån sina egna val.

Krönika: Complexity Creep | Mobil

Jag gillar Poiviewer och iGoPrimo i iPaden så jag använder den för navigation enbart. Vad gäller nätsurfandet så tycker jag androida plattor är överlägsna. iPad har ju inte ens en bakåtknapp, ingen riktig sådan i alla fall och det upplever jag som störande. Onödigt krångel.

Vill man behandla ord och bilder seriöst så är det riktig dator som gäller.

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Val av smartphone

Jag gillar Poiviewer och iGoPrimo i iPaden så jag använder den för navigation enbart. Vad gäller nätsurfandet så tycker jag androida plattor är överlägsna. iPad har ju inte ens en bakåtknapp, ingen riktig sådan i alla fall och det upplever jag som störande. Onödigt krångel.

Vill man behandla ord och bilder seriöst så är det riktig dator som gäller.

Jappe

Visst finns det bakåtknapp! Högst upp till vänster om du rullar ned en aning.

Bildhantering i iPad är överlägsen framför allt tack vare snabbhet och enkelhet.
Den vissheten har jag erfarit efter ca 20 års bildhantering i diverse tröga datorer med svindyra fotoprogram.
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: Val av smartphone

Om det är så att du åker utomlands ibland och brukar köpa lokalt SIMkort är det bra med en smartfone som klarar två SIMkort. Det kallas för DualSim då kan du både ringa och surfa i utlandet samtidigt.

Det brukar även gå bra att dela surfen från telefonen till andra enheter.

Finns även smartphones med 3 SIM-kort som Acer Liquid E700, impuls köpte2 stycken sådana förra året och var mycket nöjd med den eftersom den hade allt som jag behövde. Min fru klagade på att den bara hade 3G och kameran var dålig. Inget av detta störde mig. Att ha både Telia, Fogg och Wifog i samma mobil tyckte jag var toppen.

Mvh,
Nisse
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Val av smartphone

Sedan Fogg tackade för sig använder jag Wifog utan problem och det funkar kanon och med 4G.

//Tommy
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: Val av smartphone

Nu är det bara Telia som funkar men glädjande nog i hela Norden och Baltikum.

Helt riktigt så nu blev det 2 Sony Xperia Z5 med Telia istället och frugan är nöjd med kameran samt sitt 4G. Jag blev ju tvungen att ha en likadan för att lära mig alla funktionerna så jag kan svara på hennes frågor om hur det fungerar i ny mobil, saknar samtidigt min Acer. Livet var lättare förr när en telefon var en telefon :twitcy:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Val av smartphone

9 av 34 inlägg handlade om vad jag frågade om & jag tycker mej ha fått många bra svar. Tusen tack. Jag tycker tråden gjort sitt så jag stänger den nu.

Bennie
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen