• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Val av smartphone

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag & frugan har idag var sin iphone 5s som vi irriterar oss på. Frugan tycker skärmen är för liten & att det är för små "knappar" när hon ska SMS'a. Jag själv är frustrerad på Apple-id & besvärligheter när man skall ladda ner uppdateringar eller köpa appar. Vi går i tankarna att skaffa andra telefoner men har svårt att välja. Vi är ju inga teknikgenier precis. Telefonerna används bl.a för att "googla", sms'a, mms'a & läsa e-post. För oss skall tekniken bara fungera, tekniken bakom är för oss ovidkommande. Vad är det för skillnad på android & ios? Ja frågorna är många. Kan någon reda ut begreppen & tipsa om en hyfsad telefon?

Bennie
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Val av smartphone

Visst är skärmen i minsta laget på en telefon även med 5,5 tum.
Alternativet är att skaffa iPad, 8, 10 eller 13 tum.
Med samma Apple-id betalar man bara en gång för samma app, de flesta appar är visserligen gratis men navigeringsapparna kostar åtskilliga hundra.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Val av smartphone

Jag kan tyda Knarreviks svar som att jag med ett Googlekonto skulle betala flera gånger för samma app. Jag tvivlar på att det är så men någon här vet kanske bättre? Jag har inte köpt många appar, tre eller fyra stycken, så jag har ingen erfarenhet men har hittills inte märkt att jag betalat flera gånger.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Val av smartphone

Telefonerna används bl.a för att "googla", sms'a, mms'a & läsa e-post. För oss skall tekniken bara fungera, tekniken bakom är för oss ovidkommande.

Bennie

Jag har i alla år kört android, framförallt att allt går att göra på ett relativt enkelt sätt.

Under senare tiden har jag helt enkelt tröttnat på att kolla ifall det där speciella programmet fungerade på just min telefon, med min version med os, med min cpu, med min minnesmängd.

Livet är för kort insåg jag. Jag har nått mognaden att jag vill ha nått som bara "funkar"
Det var ett surt äpple att bita i det där "Apple:t"

Men ta mig fasen, det funkar. Riktigt bra med.
Med iphone 6 så har jag hittat en perfekt storlek, vill man ha ännu större är 6plus att föredra. Men då börjar man nästan släpa runt på en sak i ipad-storlek.

Vill man göra avancerad saker utanför dom gränser tillverkaren fastlagt så går det med, men med lite mer besvär och lite inofficiellt.

Jag kör fortfarande android på ett antal telefoner som fungerar som web-kameror hemma, och några plattor som gps.
Tyvärr strular det väldigt, program hänger sig, går långsamt o.dyl. Naturligt då det helt enkelt är några år gamla saker. Sen har jag ett par iphone som musikspelare i huset, står på 24/7 och drar igång blixtsnabbt.

Låter kanske som propaganda, men jag har gjort mitt val. Kanske kan det ge nån liten vägledning...
 
E

Ericsson c52

Guest
Sv: Val av smartphone

Jag & frugan har idag var sin iphone 5s som vi irriterar oss på. Frugan tycker skärmen är för liten & att det är för små "knappar" när hon ska SMS'a. Jag själv är frustrerad på Apple-id & besvärligheter när man skall ladda ner uppdateringar eller köpa appar. Vi går i tankarna att skaffa andra telefoner men har svårt att välja. Vi är ju inga teknikgenier precis. Telefonerna används bl.a för att "googla", sms'a, mms'a & läsa e-post. För oss skall tekniken bara fungera, tekniken bakom är för oss ovidkommande. Vad är det för skillnad på android & ios? Ja frågorna är många. Kan någon reda ut begreppen & tipsa om en hyfsad telefon?

Bennie

hej lägg telefonen på sidan så får du dubbelt så stort tangentbord
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Val av smartphone

Jag kan tyda Knarreviks svar som att jag med ett Googlekonto skulle betala flera gånger för samma app. Jag tvivlar på att det är så men någon här vet kanske bättre? Jag har inte köpt många appar, tre eller fyra stycken, så jag har ingen erfarenhet men har hittills inte märkt att jag betalat flera gånger.

Byter man system får man snällt betala får apparna på nytt!
Det kan bli dyrt med navigeringsappar vars priser höjts avsevärt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Val av smartphone

Men ta mig fasen, det funkar. Riktigt bra med.
Med iphone 6 så har jag hittat en perfekt storlek, vill man ha ännu större är 6plus att föredra. Men då börjar man nästan släpa runt på en sak i ipad-storlek.

Låter kanske som propaganda, men jag har gjort mitt val. Kanske kan det ge nån liten vägledning...

Visst är det enklare och säkrare med iPhone/iPad, det vet jag efter lång erfarenhet med 5-6 Androider, den senaste OnePlus One.

Jag använder också 6 Plus men den kan naturligtvis inte ersätta en iPad.
Jag funderar på iPad Pro med 13 tums skärm för att slippa zooma när jag läser tidningar/tidskrifter. Dessutom lär bildspel göra sig bättre på en större skärm med hög upplösning.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Val av smartphone

Nå skal jeg lage litt komplikasjon i valget. Blir stadig mer imponert over en telefon med Windows 10 som jeg har, kjøpte en Lumia 640 XL LTE dual sim som en rimelig reserve telefon. Standard kart app har bra navigering, og er identisk på både telefon og pc/plate - selvfølgelig med offline kartverk fra here, som oppdateres meget ofte. Som hovedtelefon ville jeg i dag valgt Lumia 900 serien.

Det finnes mange brukbare apps, ikke like mange som til IOS og Android. Det beste er at de fleste nye apps kjører på alle Windows10 platformer, selv på Xbox!
 

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Val av smartphone

Hej på er.
Köpte en ny Iphone 6s i måndags, efter att alltid ha litat på Androider.
Besviken blev jag ganska omgående, inga appar för ställplats kan jag finna.
Enbart om Camping, och dessa är ej av intresse.
Nummer 2 på missnöjeslistan är Kameran, inga roliga saker man fann där inte.
Jag var väl ganska inne på Samsungs nyaste 6edge antar jag.
Och denna har fungerat ypperligt i snart 1 års tid. Kameran är bara bra helt enkelt.
Men nu ville jag ge Apple en chans att visa vad dom kunde.
Finns det någon som kan ge tips på appar med ställplats ?
Annars så får jag väl acceptera att iphonen trotts allt funkar ganska bra.

Tant Sture
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Val av smartphone

Finns en hel del appar för ställplatser!
Börja med Mobil Life + och Campercontact.
Sedan POIViewer där man lägger in HBK och mycket mer.

PS! Kameran är bättre än de flesta kompakter!


iPhone 6S Plus i HDR-läge och optisk stabilisering

image1-785872.JPG

Dito motsols utan beskärning (4:3)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Val av smartphone

Jeg er helt enig i det Knut skriver om Microsoft Lumia 640. Det er en ting Knut glemmer å nevne, prisen er en bråkdel av hva en t.ex iPphone koster og den har også et bra kamera. Man kan virkelig fråga om mer prisen for iphone er verdt det.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Val av smartphone

Vill man bara ha telefonen till grundtjänsterna så kan man nog titta lite närmare på LG. Jag har haft en massa finessrika telefoner men tröttnat och nu har jag en LG för runt tusenlappen. Fungerar glimrande utan konstigheter!

Enkel och intuitiv, en telefon för oss icke teknikfantaster som vill ha enkel och snabb hantering utan krångel! Inga knappar på sidorna som lätt ställer till det när man minst vill det. Bara en knapp på baksidan. Suverän funktion!

Heja LG! (Life is Good)

Jappe
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Val av smartphone

Jeg glemte en sak angående Microsoft 640. Den har plass for ekstra minnekort og mulighet til å bytte batteri.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Val av smartphone

Vill man bara ha telefonen till grundtjänsterna så kan man nog titta lite närmare på LG. Jag har haft en massa finessrika telefoner men tröttnat och nu har jag en LG för runt tusenlappen. Fungerar glimrande utan konstigheter!

Enkel och intuitiv, en telefon för oss icke teknikfantaster som vill ha enkel och snabb hantering utan krångel! Inga knappar på sidorna som lätt ställer till det när man minst vill det. Bara en knapp på baksidan. Suverän funktion!

Heja LG! (Life is Good)

Jappe

Vill man bara kunna ringa finns telefoner för 179 kr på Elgiganten!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Val av smartphone

Jeg skrev at jeg,kjøpte den som en rimelig reservetelefon, tror jeg betalte like over tusen kroner fra et multinasjonalt handelshus via ebay.com.au (min hjemmebutik) levert i postkassen her down under. Den har alle aktuelle LTE bånd.

Nå hopper jeg frem og tilbake mellom min OnePlusOne med Android 6.0 Cyanogenmod 13 og Windows telefonen med win10 preview fast track, kult med betalevel os på brukstelefon :D. OPO får ny versjon en gang i uken - om jeg ikke finner nye bugs, da blir det en ny nattlig build for å se om den er fikset. Win10 ser ut til å få en oppdatering en gang i måneden både på telefon og pc når en er på fast track insider.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Val av smartphone

Det er en liten forskjell på om batteribytte er noe en må se en video for å få til og noe som er like enkelt som å bytte sim kort. Og Lumia 640 fungerer fint med et 64GB minnekort, selv om noen apps ikke vil legges dit.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Val av smartphone

Det er en liten forskjell på om batteribytte er noe en må se en video for å få til og noe som er like enkelt som å bytte sim kort. Og Lumia 640 fungerer fint med et 64GB minnekort, selv om noen apps ikke vil legges dit.

Jag bytte batteri på min urgamla iPhone 4, det tog högst 5 minuter (4 små skruvar) med läsglasögon. 50 kr inkl. verktyg på Ebay, funkar förträffligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen